Den 1. juli 2025 skal en ny og længe ventet ældrelov træde i kraft. Den sætter selvbestemmelse, omsorg og stærke gode relationer i centrum for den store forandrings- og udviklingsopgave, kommunerne nu skal i gang med for at sikre, at loven implementeres i tråd med dens intentioner.
Ældreloven udstikker også retningen for, hvordan kommunerne skal sikre mere selvbestemmelse, omsorg og gode relationer for vores ældste borgere. Helhedspleje, borgernær visitation, faste teams, forenklede dokumentations- og tilsynsprocesser og velfærdsteknologi skal bl.a. være med til at sikre et kvalitetsløft i ældreplejen.
Omdrejningspunktet for forandrings- og udviklingsopgaven er tillid.
Tillid til medarbejdernes faglighed og kompetencer, så mulighedsrummet, ansvaret og medbestemmelsen bliver større. Tillid til, at faggrupper trods forskelligt afsæt kan mødes om kerneopgaven og skabe nye løsninger, der gavner borgerne. Og tillid til, at lederne lykkes med at understøtte de faglige fællesskaber, som er nødvendige for at indfri lovens intentioner.
Komponent kan hjælpe jer med at designe og facilitere forandrings- og udviklingsprocesser, der med tilliden og fagligheden i centrum skaber et fælles grundlag for at lykkes med at sikre bedre omsorg og mere selvbestemmelse for vores ældste borgere.
Vi kan bl.a. hjælpe jer, når I skal
- Implementere faste teams, som arbejder sammen om de ældre borgeres pleje og velbefindende
- Designe et nyt styringssetup, som understøtter den borgernære visitation og intentionen om, at medarbejderne arbejder tættere på borgerne
- Udvikle medarbejdernes viden og kompetencer til at indgå i samarbejdsrelationer og træffe gode faglige valg
- Understøtte lederne i at udvikle ledelseskompetencer til facilitere arbejdet i faste teams og udøve distribueret ledelse
- Skabe rammerne for stærke arbejdsfællesskaber på tværs af fagligheder, så I kan leve op til kravet om helhedspleje.
Vi kan hjælpe jer med at omsætte lovens intentioner til øget selvbestemmelse, mere omsorg og stærke relationer for vores ældste borgere. Et samarbejde med Komponent tager altid udgangspunkt i jeres lokale forhold, udfordringer, opgaver og borgersammensætning. Sammen med jer designer vi lærings- og udviklingsforløb, som afholdes lokalt.
Implementering af faste teams
Faste teams er i den nye ældrelov udpeget som en central vej til værdighed, selvbestemmelse, tillid, kontinuitet og lokal forankring.
Mange kommuner har de sidste to år afprøvet forskellige former for faste teams. Der er afprøvet flere former for organisering, ledelse, styring, kompetenceudvikling, tværfaglige teams, elementer og grader af selvstyring, og derfor er faste teams ikke som sådan et nyt koncept.
Vi har haft fornøjelsen af at samarbejde med flere kommuner om etablering af rehabiliterende organisationer, organisering og udvikling af tværfaglige møder og implementering af faste teams. Modellerne og metoderne har været forskellige, og det har implementeringen også. Og selvom der ikke findes to ens kommuner, er der alligevel temaer og udfordringer, som går igen uanset, hvordan man går til værks.
Det er den viden, vi trækker på, når vi samarbejder med en kommunes ældre- og hjemmepleje om at skabe det bedste forudsætninger for, at faste teams opfylder formålet om værdighed og selvbestemmelse for de ældre og øget faglig indflydelse og tillid blandt medarbejdergrupperne.
Proces med indbygget inddragelse og indflydelse
Projekter som f.eks. implementering af faste teams i ældreplejen er i farezonen for at blive planlagt en smule traditionelt, dvs. man bruger lang tid på at beslutte, hvad man ønsker at opnå, og hvordan man vil nå dertil. Men hvis man for alvor ønsker nye resultater, skal processen planlægges og designes på en måde, så man oprigtigt giver højde for at inddrage de medarbejdere og ressourcepersoner, der ved allermest om udfordringerne og derfor kan komme med de mest kvalificerede bud på løsninger.
Når I samarbejder med Komponent om implementering af faste teams, anbefaler vi at arbejde efter en model, hvor medarbejderne er med til at definere både udfordringer, opgaver og udviklingstiltag.
I skal hele vejen rundt
Faste teams kan ikke lade sig gøre uden, at det organisatoriske setup er gearet til det. Derfor vil vi altid have blik for, hvordan processen med implementering af faste teams hænger sammen med det organisatoriske.
- Den økonomiske styringsmodel:
Den økonomiske styringsmodel skal understøtte de faglige mål og sikre, at de faste teams får mulighed for at træffe faglige valg for borgerne. - Den lavpraktiske organisering:
Den lavpraktiske organisering skal understøtte det tværfaglige samarbejde. Medarbejdergrupper skal måske flyttes ud på en ny matrikel, og det kan være nødvendigt at aftale, hvornår og hvordan man holder møder. - Den kommunale vinkel:
Hvis de faste teams skal opfylde formålet om faglig indflydelse og fleksibilitet, skal kommunen understøtte en teamkultur præget af psykologisk tryghed og tillid. Det kræver bl.a. at alle medlemmer af teamet kender og forstå egne og andres roller og ansvar, og at der er grundlæggende tillid til både medlemmer og fagligheder. - Ledelsens rolle:
Endelig får ledelsen en ny og mere faciliterende rolle. Det betyder, at lederne skal lykkes med at håndtere egen forandring samtidig med, at de skal gå forrest i at indfri de målsætninger, som faste teams skal understøtte. Det kræver både ny viden, træning og et forum, hvor de trygt kan sparre med hinanden om ledelsesmæssige udfordringer.
Komponent kan hjælpe jer til at designe en udviklingsproces, hvor I kommer hele vejen rundt om organisationen og dermed sikrer, at I er gearede til at lykkes med tværfaglige teams i ældreplejen.
Kompetenceudvikling ift. lovens temaer
Ældrereformen vil bidrage til frisættelse af ledere og medarbejdere, men har I kompetencerne, der følger med det øgede ansvar?
Vi har nærlæst det nye reformudspil på ældreområdet og ser en række øgede krav til hjemmeplejens kompetencer, hvis reformens bærende værdier skal realiseres:
- Medarbejdere får øget ansvar for at sikre borgernes selvbestemmelse
- og der stilles bl.a. øget krav til samarbejdskompetencer og faglig refleksion.
Praksisnær kompetenceudvikling
For at sikre den højeste grad af transfer til den virkelighed kompetencer skal anvendes i, tilbyder vi praksisnær kompetenceudvikling. Det betyder ex. at et læringsforløb om øget selvbestemmelse, i sidste ende bliver så praksisnært, at medarbejderne opbygger kompetencer sammen med borgerne og får faglig sparring ud fra et konkret borgerbesøg.
Vi ved, at sandsynligheden for at jeres investering i kompetenceudvikling kommer borgerne til gode, øges betydeligt ved, at kompetenceudviklingen integreres i den daglige drift. For at medarbejdere i hjemmeplejen kan anvende ny viden eller metoder i praksis, skal læring og implementering også foregå i praksis.
Det betyder helt konkret, at vi anbefaler, at kompetenceudviklingsforløb afholdes på jeres egne matrikler.
Få forandringen til at ske
Med Komponent som kompetence- og implementeringspartner får I forandringen til at ske, der hvor der er brug for den; uanset om det er som faglig sparringspartner på cykel sammen med medarbejderen, som facilitator på jeres tværfaglige møder eller noget helt tredje. Vi er der, hvor medarbejderne er.
Ledelsesudvikling
Jeres ledere kommer til at skulle arbejde med at udvikle og implementere forandringer, så forandringerne bliver til forbedringer for organisationen, medarbejderne, de pårørende, borgerne og ledelsen.
I de faste teams skal lederen øge medarbejdernes selvbestemmelse og involvering. Hvor lederen før fiksede problemer og flyttede sten fra vejen, skal de i langt højere grad støtte medarbejderne til selv at se muligheder og finde løsninger. For nogle af de nuværende ledere i hjemmeplejen og sygeplejen vil det betyde, at de får brug for nye kompetencer og tilgange til at kunne lede medarbejderne i faste teams.
I Komponent har vi erfaring med implementering af faste teams i flere kommuner. En afgørende faktor for at dette lykkes, er, at lederne kompetenceudvikles sideløbende med, at de faste teams etableres og implementeres.
Lederne skal have kompetencer til ledelsesmæssigt at være synlig, inkluderende, kunne arbejde systemisk, datadrevet, distribuere ledelse, navigere i paradokser og trives i usikkerhed.
I aftaleteksten for Ældrereformen fremgår det tydeligt, at der skal implementeringsstøtte og kompetenceudvikling til for, at såvel medarbejdere som ledere kan lykkes med at leve op til de nye krav.
For at støtte lederne i denne forandring, tilbyder vi, at alle ledere deltager i et kompetenceudviklingsforløb og modtager supervision og praksisnær understøttelse.
Derudover udbyder Komponent Den Offentlige Lederuddannelse. Hvis I ønsker det, kan vi derfor også designe kompetencegivende uddannelse på diplomniveau.
Tværfagligt samarbejde er forudsætningen for helhedspleje
Ældrereformen sætter fokus på det tværfaglige samarbejde i både faste teams og i kravet om helhedspleje. Begge dele er en forudsætning for, at kommunerne kan lykkes med at tilpasse hjælp og pleje til den enkelte borger og undgå, at borgeren har alt for mange fagpersoner ind over.
Men helhedspleje fordrer også en ny tilgang til opgaver og koordinering med andre faggrupper, og derfor står fordelene ved helhedspleje endnu ikke helt så tydeligt for de fagpersoner, der skal yde den.
Behov for stærke arbejdsfællesskaber
For at sikre en god helhedspleje, skal medarbejderne opleve, at de kan samarbejde på tværs af fagligheder om den fælles kerneopgave. Det kræver stærke arbejdsfællesskaber.
Stærke arbejdsfællesskaber understøtter bl.a.
- At mødet mellem medarbejdere og borgeren står på faglig kvalitet
- At trivslen i teamet øges
- At medarbejderne oplever tryghed og følelsen af at høre til
- At medarbejderne får mere medindflydelse, medbestemmelse og medansvar
- At arbejdet giver mening.
Teamudvikling i (jeres) praksis
I Komponent kan vi hjælpe med at designe en proces, der sætter teamets og arbejdsfællesskabets udvikling i fokus. Det gør vi med udgangspunkt i teoretisk viden om teamudvikling og interaktion mellem mennesker, kombineret med stor erfaring fra andre projekter, hvor vi har hjulpet organisationer med at skabe bæredygtige teams og stærke arbejdsfællesskaber, der arbejder sammen om at skabe de bedste løsninger for borgeren.
Uanset hvordan I vælger at sammensætte jeres teams, er det tværfaglige blik afgørende. Hver enkelt fagperson og hver enkelt faggruppe, som er repræsenteret i teamet, skal vide hvordan de bidrager til, at I lykkes med helhedspleje og den fælles kerneopgave.
Vi understøtter jeres teamudvikling der, hvor I er nu. Måske er det tvæfaglige blik allerede tip-top, måske har I et stykke vej endnu. Vi starter samme sted som jer, så den viden og erfaring, teamet opbygger sammen, tager udgangspunkt i jeres virkelighed og dermed rodfæstes både hos den enkelte og i hele arbejdsfællesskabet.
Mød teamet
Linda Grouleff Rørbæk
T: 8779 6349, E: lgr@komponent.dk
Lindas arbejde består i at styrke en række faciliterings- og undervisningsopgaver relateret til den rehabiliterende tilgang. Som tidligere visitator, har Linda mange års praksiserfaring med myndighedsarbejdet også på tværs af social- og sundhedsområdet. Herudover har Linda haft fokus på kompetenceudvikling målrettet frontmedarbejdere, hvor der lægges stor vægt på ønsket adfærd og transfer til egen praksis.
Tina Rosendahl Nielsen
T: 8779 6314 E: trn@komponent.dk
Tinas speciale er kompetenceudviklings- og implementeringsforløb inden for ældre- og sundhedsområdet. Tina har mange års erfaring som kommunal leder, uddannelsesansvarlig og udviklingskonsulent. Hun har en grunduddannelse som sygeplejerske, og derudover som forbedringscoach, LEAN-konsulent og har senere taget en diplom i ledelse.
Linda Stick
T: 8779 6339 E: list@komponent.dk
Linda beskæftiger sig med at videreudvikle sundheds- og ældreområdet i fællesskab med landets kommuner. Hun har en grunduddannelse som sygeplejerske, og har en Master i organisationspsykologi samt en diplom i ledelse med speciale inden for projektledelse, forandringsledelse og innovationsledelse. Derudover har hun en bred erfaring inden for det kommunale ældre- og demensområde efter mange år som mellemleder.
Ida Andrea Stoltze Rasmussen
T: 8779 6351 E: iasr@komponent.dk
Idas speciale er datadrevet rådgivning. Ida har gennem sin karriere opnået stor erfaring med dataanalyser og udvikling af dataunderstøttet styring, planlægning, ledelse og kvalitetsudvikling i kommunal kontekst. Ida arbejder med styring, tildeling og demografi i en sammenhæng, og forstår, hvad styring betyder for de faglige prioriteringer – fra det politiske niveau til den leder, der står med den konkrete udfordring.