Den styrkede pædagogiske læreplan og udvikling af inkluderende læringsmiljøer er blot to eksempler på, hvordan nationale tiltag påvirker den måde, landets skoler og dagtilbud styrer økonomien, bedriver ledelse, udvikler området og løfter kerneopgaven på.
Samtidig udvikler børnenes behov sig hurtigere i disse år, end nogensinde før. Det skaber et faglig og økonomisk krydspres, som alle kommuner arbejder hårdt på at håndtere. Der er allerede mange gode erfaringer, med virksomme tilgange.
I Komponent hjælper vi kommunerne med at skabe en kobling mellem nationale initiativer og kommunale indsatser og strategier, så I får skabt en helhedsorienteret og fælles tilgang til det, der er allervigtigst: At alle børn trives og lærer så meget, de kan.
Vi kan hjælpe jer, når I har behov for at få omsat viden om ledelse, styring og lovgivning til udvikling, der virker i praksis, til gavn for børn og elevers læring og trivsel. Vi formidler og deler den viden vi har fra arbejdet i landets øvrige kommuner. Vi er særligt stærke, når I har brug for hjælp til f.eks.:
-
At udvikle en praksis for helhedsorienteret skoleudvikling
-
At opbygge kapaciteten på ledelsesniveau
-
At analysere og udvikle modeller for styring og tildeling
-
At udvikle jeres inklusionspraksis og skabe stærke læringsmiljøer
-
At lede med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan.
Vi er også stærke, når I har behov for et strategisk blik på den samlede tilbudsvifte: Er jeres tilbud tilstrækkeligt specialiserede? Har jeres teamledere og faglige medarbejdere de rette faglige kompetencer, så de kan bidrage til at udvikle området? Og har I de rette rammer for et stærkt samarbejde mellem almen- og specialområdet, så I kan sikre en stærkere og mere ensartet inklusionsindsats?
Vi kommer hele vejen rundt
Hos os går analyser, kompetenceudvikling og organisationsudvikling hånd i hånd. Med os som samarbejdspartner kommer I hele vejen rundt om de ting, som har betydning for, om jeres skoler og dagtilbud fungerer godt, og om børn og elever trives.
Vores erfaringer siger nemlig, at hvis I f.eks. vil ændre på jeres styringsmodel, kommer I længere, hvis I også samtidig ser på, om jeres ledelsesstruktur og -praksis fungerer, som den skal, og om organisationen har de rette kompetencer til at handle på det, I skal gøre anderledes.
Når I samarbejder med os, får I en kollegial partner, som kan tænke og tale ind i den kommunale kontekst. Vi kender organiseringen af skole- og dagtilbudsområdet, vi forstår den lovgivning, som ligger til grund for jeres arbejde, og vi kender de processer og de vilkår, I arbejder under. Og sidst, men ikke mindst ved vi, hvad der kan have betydning for, om I får succes med de opgaver eller projekter, I sætter i søen.
Når vi sammen med jer designer analyse- eller udviklingsforløb, tager vi altid udgangspunkt I, at I skal lykkes på tre områder:
-
I skal have tilfredse borgere, dvs. glade børn og forældre
-
Der skal være høj faglighed i de ydelser, I leverer
-
Budgettet, som er fastsat af kommunalbestyrelsen, skal overholdes.
Styrket pædagogisk læreplan for dagplejere
Den styrkede pædagogiske læreplan skal ud at leve i dagplejen. Vi har udviklet et digitalt forløb, hvor dagplejerne i jeres kommune får ny viden og værktøjer til at forstå og arbejde med f.eks. det pædagogiske grundlag, det brede læringsbegreb og børneperspektivet.
Forløbet er udviklet sammen med KL og Virtio. Det består bl.a. af e-læring, samtaler med en makker og træning, som indgår fleksibelt i dagplejerens dagligdag.
Få en stærk tildelingsmodel på skoleområdet
Vi kan hjælpe jer med at udvikle en ny tildelingsmodel, der skaber bedre sammenhæng mellem ressourcer, politiske målsætninger og den faglige ledelse.