Vi kan hjælpe jer med at designe lokale forankrede udviklingsforløb med læring som omdrejningspunkt. Det kan f.eks. være nyttigt, hvis:
- I skal til at implementere en ny strategi, som ændrer rammerne for arbejdet
- I bliver underlagt ny lovgivning, som stiller andre krav til jeres viden og arbejdsgange
- I ønsker at opbygge den organisatoriske kapacitet og give medarbejdere mere handlekraft
- I vil skabe udviklings- og træningsbaner for f.eks. nye ledere eller ledertalenter.
Et læringsforløb for en afdeling, en gruppe medarbejdere eller en organisation sigter mod:
- At få og forankre ny viden
- At udvikle nye færdigheder
- At bringe viden og færdigheder sammen for at udvikle nye kompetencer.
Skræddersyet læring styrker organisationen eller afdelingen, fordi I opbygger jeres organisatoriske kapacitet og handlekraft. Men det styrker samtidig den enkelte deltager, som - udover ny viden og nye færdigheder - også får kompetencer, som gør dem kompetente til at forstå og løse de situationer og opgaver, de står i. Det vil både være opgaver, som allerede er kendte, og opgaver, som vi ikke nødvendigvis kan forudse.
Læringsdesign, der skaber ny og bedre praksis
Når vi udvikler kurser og læringsforløb, står vi på et læringsgrundlag, som bygger bro mellem forsknings- og praksisbaseret viden og kommunernes opgaver og virkeligheder. Det er vores ambition, at et læringsforløb skal give nye deltagerne kompetencer, der giver anledning til en ny og forbedret praksis.
Derfor griber vi ikke til generiske løsningsforslag.
Komponents dygtige læringskonsulenter har et hav af forskellige værktøjer, vi bruger, når vi designer læringsforløb. Vi anvender forskellige formater som f.eks. klasserumsundervisning, onlineundervisning, e-læring, workshops og gruppearbejde. Og ofte vælger vi at lægge almindelige arbejdsdage mellem undervisningsdagene. Det gør vi for at sikre, at deltagerne får mulighed for at prøve ny viden og nye værktøjer af i egne rammer og forholde sig til, hvordan de spiller i praksis.
Vi har også en række værktøjer, vi kan tage i brug, når vi ønsker at forme samtalen og læringen i en bestemt retning. Det kan f.eks. være processpil, vores byggekit Toolboxing, samtalekort eller DialogTeatret.
Fordele ved et skræddersyet læringsforløb
- Kompetenceudvikling kan kobles til organisationens eller afdelingens mål og strategier
- Det interne samarbejde og den fælles forståelse for hinandens opgaver og arbejdsområder styrkes
- Følsomme og fortrolige emner kan behandles i en lukket kreds
- Flere medarbejdere får kompetenceløft på samme tid, og den organisatoriske kapacitet styrkes
- Kompetenceudvikling kan designes fleksibelt, så det passer med arbejdsopgaver og arbejdsformer
- Et kompetenceløft bidrager til fastholdelse og skaber bedre forståelse for de opgaver og udfordringer, man oplever i hverdagen.