At forvalte betyder at tage vare på eller hånd om. Og når du arbejder som leder eller administrativ medarbejder i f.eks. den kommunale opkrævning, som sagsbehandler på velfærdsområderne eller som en del af kommunens opkrævning eller kontrolindsats, er det netop det, du gør. Du tager vare på velfærdssamfundet, skattekronerne og vores alle sammens retssikkerhed. Tak for det!
Hos Komponent er det vores opgave at gøre jer bedre til det, I er gode til i forvejen. Vi laver praksisnære læringsforløb og lokale skræddersyede forløb, der rykker jer til næste niveau. Vi rådgiver jer også om alt fra strategisk kompetenceudvikling, implementering af nye arbejdsgange og når grundlaget for kompetent forvaltning udvikles og forandres.
Styr på reglerne giver arbejdsro og tryghed
At være velfærdssamfundets garant er ingen let opgave. Du skal have styr på din fagfaglighed, men også på de klassiske forvaltningsdyder, som sikrer lighed for loven, retssikkerhed og gennemsigtighed – både i bredden og i dybden af din kernefaglighed. Du og de mennesker, du arbejder sammen med, skal have de rigtige kompetencer, færdigheder og viden, så du har ro i maven, og det er rart og trygt at gå på arbejde – uanset om du er leder eller medarbejder.
Det kræver, at I har styr på de tre aspekter af kompetent forvaltning: teknologi, lovgivning og relationer. Har I det, kan I:
- Sagsbehandle, dokumentere, træffe afgørelser og journalisere konsistent og korrekt
- Forstå, implementere og samarbejde med afsæt i digitale værktøjer og ny teknologi
- Mestre dialog og samarbejde på tværs med mange mål- og faggrupper.
Se dine kompetencer
Nogle gange kan det være svært at sætte ord på, hvad du er god til, og hvor du gør en forskel i dit arbejde med forvaltning og myndighed. Derfor har vi lavet et værktøj, som stiller dig en lang række spørgsmål til din hverdag og giver dig mulighed for at se, hvordan din kompetenceprofil ser ud.
Afklaringsværktøjet er et godt udgangspunkt for dialog, kontakt os, hvis vi skal lave jeres helt egen version af værktøjet – fx til en personaledag eller en temadag i afdelingen.
Vi hylder bureaukratiet, når ingen andre vil
Korrekt administration sikrer, at borgerne kan have tillid til den offentlige forvaltning. Derfor skal vi værdsætte bureaukratiet og værne om de administrative dyder, der er rygraden i vores demokrati. Som ambassadør for den administrative faglighed og de klassiske forvaltningsdyder sætter Komponent hvert år spot på kompetent administration med en bred vifte af kurser og med konferencen Fremtidens Administration.
Hjemkøbte og tilpassede forløb
- Går du med tanker om et hjemkøbt forløb, hvor undervisningen foregår hos jer?
- Se om du kan samle minimum 12 andre kollegaer, som synes at ideen om et modul eller kursus om digitalisering, forvaltningslovgivning, anerkendende kommunikation, konflikthåndtering, den gode borgerservice eller noget helt andet – er god.
- Kontakt os på hej@komponent.dk, og vi sætter et møde op – enten fysisk eller online – og hører mere om jeres tanker; herunder de helt praktiske forhold om lokaler, datoer, kompetencefond og meget andet
- Sammen laver vi en lektionsplan eller et program for dagen – som også tilgodeser jeres ønsker til fx læsning eller et særligt emne.
- Vi laver en aftale – og så får I et tilmeldingslink. Læn dig nu tilbage og lad der gå mellem 6-8 uger – så går undervisningen i gang.
Forum for Forvaltning og Myndighed
Komponent har skabt Forum for Forvaltning og Myndighed for at sætte spot på vigtigheden og værdien af kompetent forvaltning. Med forummet ønsker vi at ruste kommunale ledere og medarbejdere med viden og færdigheder inden for forvaltning, administration og myndighedsudøvelse. Sammen med Kompetencerådet for Offentlig Forvaltning udvikler vi løbende nye forløb. F.eks. har vi udviklet en 10 intensive webinarer, som hver især sætter fokus på et af de vigtige aspekter af god forvaltningsskik.