Få metoder og værktøjer til jeres borgerdeltagelse
Det kan være fyldt med dilemmaer, at arbejde tættere med borgerne. Nogle gange kræver det, at borgerdeltagelsen skal gribes anderledes an end det, I tidligere har prøvet.
For at skabe en givende borgerdeltagelse er der mange aspekter, der skal overvejes og planlægges, samt spørgsmål, der skal besvares i planlægningsperioden.
Spørg dig selv og dit team:
- Hvorfor? Overvej, hvad I ønsker at opnå.
- Hvad? Tydeliggør, hvad borgerdeltagelsen skal omhandle.
- Hvordan? Diskutér mulige former, som borgerdeltagelsen kan have.
- Hvornår? Overvej, hvornår borgerdeltagelsen skal finde sted.
- Hvilke borgere? Overvej hvilke borgere der skal deltage.
- Hvilke forventninger? Diskutér ønsker til borgerdeltagelsen.
- Hvordan implementerer I resultater? Planlæg implementeringsfasen.
- Hvilke samtaler kommer I til at påvirke? Overvej, hvem der bliver påvirket.
- Hvordan modtager I feedback? Overvej, hvordan feedback modtages.
Disse spørgsmål og mange flere vil vi gerne hjælpe dig og din organisation med at finde svar på. Nye øjne på jeres arbejde med borgerdeltagelse kan sikre, at I får ny viden og ikke ender i "plejer".
Bliv støttet i dit arbejde med
Dyk ned i vores 3 primære ydelser indenfor borgerdeltagelse.
Borgerdialog
Få indsigt i, hvordan du kan udvikle dialogen og samarbejdet med borgerne.
Borgeroplevelser
Få hjælp til at anvende borgernes erfaringer i din organisation.
Borgerinddragelse
Få hjælp til borgerinddragelse og drag nytte af nye indsigter for at skabe en tættere relation til borgerne.
Uddan dig hos Komponent
Se det samlede udbud af uddannelsesforløb, hvor du bliver undervist i borgerinddragelse og samskabelse.
Dit udbytte
Når du arbejder med borgerdeltagelse sammen med Komponent, får du:
- Adgang til viden og erfaring fra andre kommuner og organisationer.
- En neutral facilitator, når der er flere stærke interesser.
- En sparringspartner, der forstår, hvad der er på spil, og som tilbyder et nyt perspektiv.
- Nye indsigter og tilgange til arbejdet med borgeren.
Din organisations udbytte
Som organisation får I et ensrettet fokus og fælles sprog for jeres arbejde med involvering af borgere. Det giver mange fordele:
- Når borgerne bliver lyttet til i deres sager, giver det større tilfredshed og færre klager.
- Når borgerne deltager på en meningsfuld måde, bliver deltagelsesprocessen i sig selv værdiskabende.
- Når borgeren deltager, får I en større indsigt og viden.
Bliv inspireret
Dyk ned i vores afsnit med artikler, som vi løbende udvider, når vi udgiver nyt materiale.
Hvem er vi?
Vi er eksperter inden for borgerdialog, den svære samtale, borgeroplevelser, brugerundersøgelser, borgerevaluering, borgerinddragelse og borgersamlinger.
Fagligt står vi på etnografi, design, arbejdsmiljøfaglighed, statskundskab, politisk forståelse og ledelsesudvikling. Vi har også stået i dine sko; samlet har vi 40 års erfaring som kommunal embedsmand.
Vi har adgang til hele Komponent-holdets viden (70 konsulenter), når det drejer sig om specifikke forvaltninger eller fagfagligheder.
Kommunernes Udviklingscenter
Komponent er kommunernes udviklingscenter. Vi er sat i verden for at hjælpe dig, din afdeling og din organisation. Vi kender det kommunale og offentlige maskinrum indefra, og vi forstår, hvordan det er at arbejde i en politisk styret organisation.