Borgerservice 2025 åbnes af minister for digitalisering, Caroline Stage Olsen.
På konferencens første halvdel har vi har fokus på krisehåndtering i borgerservice. Vi dykker ned i, hvad en krise egentlig er, og hvordan borgerservice kan blive et vigtigt bindeled i at skabe tryghed og finde løsninger. Desuden skal vi blive klogere på, hvordan ledere og medarbejdere kan opbygge et stærkere mindset for at tackle kriser og styrke organisationens robusthed.
Om eftermiddagen ser vi på, hvordan de nyeste generative AI-værktøjer kan forvandle udviklingen af borgerservice – både i forhold til arbejdsopgaver og organisering. Thomas Terney er en af landets førende eksperter i AI og i sit opæg vil han særligt fokusere på, hvordan man kan anvende AI-løsninger ift. sine daglige arbejdsopgaver og øge både sin effektivitet og jobtilfredshed.
Konferencen indeholder en række faglige sessioner, der giver mulighed for at hente ny viden, deltage i inspirerende dialoger og styrke dit netværk. Uanset om du søger indsigt eller konkrete løsninger, går du herfra med værktøjer til at løfte både din organisation og indsatsen for borgerne. Vi glæder os til at se dig!
Som altid vil vi også have en række spændende og relevante udstillere med på konferencen!
Er du interesseret i at få plads som udstiller, kan du kontakte Dorthe Bidstrup Jensen på: E: dbj@komponent.dk
Vi glæder os til en spændende dag i Nyborg!
Konferencen er for ledere og medarbejdere i borgerservice.
Program
09:00 Registrering og morgenmad i udstillerområdet
09:40 Rammesætning af dagens program
// Kalle Syberg Kjær, centerchef, Komponent, dagens moderator
09:50 Velkomsttale
// Caroline Stage Olsen, minister for digitalisering
10:10 Krisehåndtering i en ny tid – hvad betyder det for borgerservice?
Krise er blevet et nøgleord i vores tid. Pandemier, energikriser og globale forsyningskædeproblemer har skabt et paradigmeskift, hvor evnen til at forstå, forebygge og håndtere kriser er vigtigere end nogensinde. Særligt for de, der står i frontlinjen med borgerkontakt.
Jonas Muñoz Sylvest er ekspert i sikkerhed og krisehåndtering og har mere end 16 års erfaring fra både den offentlige og private sektor. Jonas vil give os en introduktion til, hvad kriser egentlig er, hvordan vi kan forstå deres dynamikker, og hvorfor det er afgørende at tænke strategisk, men at forstå det taktiske – også når det handler om borgerservice. Oplægget zoomer ind på de konkrete konsekvenser som for eksempel brud i forsyningskæderne kan have for borgere, og hvordan borgerservice kan blive et vigtigt bindeled i at skabe tryghed og finde løsninger. Samtidig sætter vi fokus på, hvordan ledere og medarbejdere kan opbygge et stærkere mindset for at tackle kriser og styrke organisationens robusthed og resiliens.
// Jonas Muñoz Sylvest, chefkonsulent, Regional Beredskabsudvikling og -Støtte (ReBUS)
10:50 Paneldebat: Når kriser rammer – perspektiver på roller, opgaver og ansvar i borgerservice
Hvordan sikrer borgerservice en stærk og smidig indsats, når kriser rammer? Fra pandemier til IT-nedbrud og energikrise – uforudsete hændelser stiller store krav til den offentlige service. I denne paneldebat drøfter vi, hvordan borgerservice navigerer i krisetider, hvilke roller og opgaver der bliver centrale, og hvordan samarbejdet mellem kommuner, myndigheder og beredskaber kan styrkes.
// Lene Hartig Danielsen, chef for borgerservice, Aarhus Kommune
// Jonas Muñoz Sylvest, chefkonsulent, Regional Beredskabsudvikling og -Støtte (ReBUS)
// Mark Korshøj Jensen, borgerservicechef, Gladsaxe Kommune og formand for BorgerserviceDanmark
// Pia Færch, kontorchef, KL
11:25 Pause –mød udstillerne og find din session
11:45 Sessioner (se beskrivelser til højre på siden)
12:45 Frokost
13:40 Sessionerne gentages
14:40 Kaffe og kage hos udstillerne
15:05 AI – Fra usynlig teknologi til uundgåeligt værktøj
Kunstig intelligens har længe været en del af hverdagen, ofte uden at vi har bemærket det. Men med værktøjer som ChatGPT og MidJourney er AI rykket i forgrunden og bruges nu aktivt af millioner. På blot 20 år er udviklingen eksploderet, drevet af enorme investeringer, ny forskning og kraftfuld hardware. AI er ikke længere forbeholdt tech-giganterne – det er en integreret del af vores liv og arbejde. I sit oplæg giver Thomas en introduktion til AI’s transformative kraft, en forståelse af, hvordan teknologien fungerer, og konkrete eksempler på dens værdi i praksis. Du får også værktøjer til at analysere og udnytte AI’s potentiale i din egen organisation.
// Thomas Terney, tech-ekspert, iværksætter
15:55 Farvel og tak
Sessioner
Session 1: Dilemmaer og udfordringer i borgerservice – Dialogsession med BorgerserviceDanmark
På denne session lægger vi op til diskussion, debat og videndeling deltagerne imellem.
// Bestyrelsen for Borgerservice Danmark og Martin Nielsen, chefkonsulent, Komponent
Session 2: Hjælp dem der hjælper
Hvordan understøtter vi bedst de medarbejdere, der dagligt hjælper borgere? Denne session fokuserer på værktøjer, metoder og samarbejde, der styrker medarbejderne i deres rolle og sikrer bedre oplevelser for både borgere og hjælpere.
// Ulla Larney, seniorkonsulent, KL
// Annie Bekke Kjær, chefkonsulent, KL
Session 3: Kom godt i gang og godt videre med Mit Overblik på Borger.dk
Afholdes kun i runde 1
Kom godt i gang og godt videre med Mit Overblik på Borger.dk
Få en kort introduktion til nuværende og kommende funktioner i Mit Overblik og deltag i en interaktiv session hvor sessionens deltagere kan dele erfaringer med, hvordan værktøjet bedst implementeres og anvendes både af borgere og kommunale medarbejdere. Herudover bliver der mulighed for at bidrage med input til kommunikationsindsatsen, som skal understøtte styrket forankring og brug af Mit Overblik i kommunerne.
// Eva Ahlén Larsen, Digitaliseringsstyrelsen og Joachim Daus-Petersen, KL
Session 4: Hvordan arbejder Gældsstyrelsen med inddrivelse og kommunikation til borgerne?
Afholdes kun i runde 2
Gældsstyrelsen er statens inkasso - vi hjælper Danmark ud af gæld. Over 900.000 borgere i Danmark har gæld til det offentlige. Alligevel kender mange ikke til Gældsstyrelsen og til de stærke værktøjer, vi har til at inddrive gæld. Derfor arbejder vi i Gældsstyrelsen målrettet på at styrke kommunikationen til borgerne, blandt andet gennem eksterne samarbejdspartnere – og I denne session bliver du klogere på, hvordan der arbejde foregår. Der lægges også op til diskussion af, hvordan Gældsstyrelsen kan understøtte gældsvejledningen i Borgerservice?
// Kristian Ryom, underdirektør og Michael Olsen, souschef, Borger- og virksomhedskontakt, Gældsstyrelsen
Session 5: Arbejdsfællesskaber, der giver mig trivsel og arbejdsglæde
Det stærkeste vi har, er fællesskabet.
Hvilke arbejdsfællesskaber indgår du i på din arbejdsplads? Hvilke arbejdsfællesskaber giver dig særlig meget energi? Hvad er det egentlig, der skal til for at gøre vores arbejdsfællesskaber sunde og holdbare? Og hvordan kan vi hver især bidrage til nogle inkluderende og trygge fællesskaber, hvor alle oplever at høre til, og hvor vi sammen lykkes godt med at løse vores opgaver?
På denne workshop skal vi afprøve et par helt konkrete metoder til at styrke trivsel og arbejdsglæde i de fællesskaber vi indgår i på arbejdet. Hvad enten du er medarbejder, leder eller chef, vil du gå fra workshoppen med inspiration og idéer til, hvad du kan gøre for at værne om jeres arbejdsfællesskaber og jeres psykiske arbejdsmiljø.
// Katrine Brenner, chefkonsulent, Komponent
Session 6: Inspiration til arbejdet med digital inklusion
Kom og hør, hvordan Aarhus og Odense kommuner arbejder med henholdsvis digital inklusion i borgerservice og brugen af Advisory Boards. Aarhus Kommune vil give en praksisnær introduktion til deres arbejde med at understøtte borgerne i deres digitale gøremål gennem konkrete eksempler fra hverdagen. Odense Kommune vil dele, hvordan deres Advisory Board bidrager til deres arbejde, med fokus på værdifulde input, der har skabt værdi og ændret praksis, samt baggrunden for boardets oprettelse.
// Lene Hartig Danielsen, chef for borgerservice og Ina Bækgaard, programleder, Aarhus kommune
// Rasmus Vorup Lykkehøj og Lise Jensen-Dahm, Digitalisering & Data, Odense kommune
Session 7: Mød udstillerne
Afholdes kun i runde 2
På denne session får du mulighed for at møde konferencens udstillere – de nøgleleverandører, der leverer innovative løsninger og produkter til borgerservice. Her kan du udforske deres tilbud, få demonstreret de nyeste teknologier og stille spørgsmål direkte til eksperterne.
Sessionen giver dig en unik chance for at skabe netværk, hente inspiration til optimering af borgerservice og opdage nye muligheder, der kan styrke kvaliteten af dit arbejde.
// Kamilla Winther Christoffersen, KL
Praktiske informationer
Tid
Den 6. marts 2025
Sted
Hotel Nyborg Strand
Østerøvej 2
5800 Nyborg
2.750 kr. ekskl. moms pr. deltager.
Tilmeldingen er bindende.
Igen i år er det muligt at deltage på Borgerservice-konferencen som udstiller. Der et begrænset antal pladser, og tilmelding foregår efter først til mølle-princippet.
Se standplanen øverst til højre under Filer.
P.t. er stand 5, 6, 7, 8 og 9 ikke ledig.
Prisen for en stand er 14.500 kr. ekskl. moms.
Inkluderet i prisen er:
- Én deltager inkl. forplejning
- Standplads på 3 m²
- Strømstik og trådløst internet.
Pris pr ekstra deltager: 1.500 kr. ekskl. moms
Max 2 ekstra deltagere til 1.500 kr. Yderligere deltagere er til normal deltagerpris.
Hvis du vil vide mere eller tilmelde dig som udstiller, er du meget velkommen til at kontakte os.