Bliv klædt på til at styrke samarbejdet med borgeren gennem dialog.

Byg stærke relationer med borgerdialog 

Læs mere Læs mindre

Borgerdialog er et forløb, hvor borgernære medarbejdere og ledere får et pusterum til at finpudse, reflektere over og udvikle på dialog-fagligheden og kulturen omkring borgerdialog. Dialog-fagligheden er den del af fagligheden, der handler om den professionelle dialog med borgeren og understøtter fag-fagligheden, der knytter sig til indholdet i borgerens sag.

Undervisningen i Borgerdialog bygger på anerkendt forskning om professionel dialog, herunder fx systemisk tænkning og procesretfærdighed. Vi veksler mellem kortere teoretiske oplæg, praktiske øvelser og refleksioner over teori & praksis.

Vi har gode erfaringer med at arbejde med to til fire kursusdage (halve eller hele dage) med plads til prøvehandlinger mellem kursusdagene, men lad os skræddersy forløbet så det matcher jeres behov og ønsker.

Et borgerdialogforløb hos Komponent kan leveres lokalt hos jer eller i én af vores lokationer, i Aarhus, Aalborg, Herlev eller København.

Workshop5

Få rådgivning eller bistand til at lykkes med borgerdialog

Har du spørgsmål eller brug for sparring i forhold til hvordan I lykkes med borgerdialog? 
Få en uforpligtende sparring.

Læs mere Læs mindre

Få hjælp til borgerdialog

Nedenfor ses eksempler på forløb vi afholder. Du har altid mulighed for at få tilpasset et forløb ud fra din organisations behov.

Forløb A

Deltagerantal: maks. 18

Målgruppe: Medarbejdere, ledere og chefer
 

  • Indledende møde
  • 2 timers Kick-off møde 
  • 2 x aktionslæring ml. undervisning
  • 2 kursusdage (hhv. 7 og 3 timer)
  • Afsluttende møde

 

Forløb B

Deltagerantal: ca. 45

Målgruppe: Forvaltningsområde i en mellemstor kommune

  • Fælles indledende partnerskabsmøde
  • Kick-off arrangement (pr. hold)
  • 2 undervisnings- og træningsdage (pr. hold)
  • 1 Evaluerings- og perspektiveringsdag (pr. hold) 

Forløb C

Deltagerantal: ca. 48

Målgruppe: Forvaltningsområde i en stor kommune.

Formål: At klæde medarbejdere på til at undervise deres kolleger

  • Nulpunktsanalyse
  • Fokusgruppeinterview
  • Kick-off arrangement
  • Train the trainer forløb
  • Borgertilfredshedsundersøgelse

Det siger andre

Læs mere Læs mindre

”Forløbet i borgerdialog med Alice har været super godt. Alice var enormt struktureret og lyttede meget til vores ønsker. Hun tilrettelagde forløbet, så det passede til vores behov og til det output, vi ønskede. Forløbet har medført, at vi nu er meget mere bevidste om dialogen med borgerne, og vi snakker meget mere om det på møder og i løbet af hverdagen.”

Dorthe Schmidt Temberg
Biblioteks- og borgerservicechef 

 

Dorthe Schmidt borgerdialog
Karen

"Jeg vil helt sikkert anbefale forløbet! Vi har fået etableret et sprog om borgerdialog sammen med fagfæller. Det har skabt et fagligt fællesskab og også et debriefing fællesskab. Det gør, at vi kan mestre både den professionelle distance og indlevelse. Vi skal jo have empati i relationen, men vi skal ikke gå så langt ind i den, at den berører os for dybt og bliver personlig. Vi har fået rigtig god vejledning i den balance og fået nogle sproglige tricks og begreber til, hvordan vi kan være indlevende uden at blive for personlige."

Karen Lisbeth Trabolt
Enhedschef, Center for Politik og Kommunikation, Region Hovedstaden

Alice

Alice Holmberg
Chefkonsulent

Alice er en erfaren konsulent indenfor ledelse, bæredygtighed, forandringsprocesser og samskabelse. Hun er passioneret omkring det nære demokrati – både at få alle stemmer med og sikre fremdriften i processer, der giver mening.

Alice arbejder med kommunale partnerskaber med civilsamfundet, tværsektorale samarbejder inden for samme kommune og reel inddragelse af borgere.

Læs mere Læs mindre
Katrine Brenner

Katrine Brenner
Chefkonsulent

Katrine er en dygtig og behagelig formidler med mere end 20 års praktisk og teoretisk erfaring med borgerdialog, blandt andet fra det kommunale. Hun er meget optaget af sammenhængen mellem god borgerdialog; høj kvalitet i opgaveløsningen og medarbejdernes egen trivsel og arbejdsglæde. 

Katrine har altid fokus på at udvikle og tilpasse forløb så de matcher kundens behov og ønsker.

Læs mere Læs mindre
 

Hvem er vi?

Vi er eksperter inden for borgerdialog, den svære samtale, borgeroplevelser, brugerundersøgelser, borgerevaluering, borgerinddragelse og borgersamlinger. 

Fagligt står vi på etnografi, design, arbejdsmiljøfaglighed, statskundskab, politisk forståelse og ledelsesudvikling. Vi har også stået i dine sko; samlet har vi 40 års erfaring som kommunal embedsmand. 

Vi har adgang til hele Komponent-holdets viden (70 konsulenter), når det drejer sig om specifikke forvaltninger eller fagfagligheder. 

Kommunernes Udviklingscenter

Komponent er kommunernes udviklingscenter. Vi er sat i verden for at hjælpe dig, din afdeling og din organisation. Vi kender det kommunale og offentlige maskinrum indefra, og vi forstår, hvordan det er at arbejde i en politisk styret organisation.

Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig.