På modulet får du
- overordnet viden om opbygningen af hele det offentlige system, herunder viden om den offentlige sektors organisering og om opgavedelingen mellem myndigheder
- viden om de overordnede lovgivningsmæssige rammer og samfundsmæssige tendenser for, hvordan vi indretter os i det offentlige
- kendskab til borgerbegrebet og dets varianter, herunder borgertyper/personas
- forståelse for den særlige relation, der er mellem borger og myndighed i kraft af den magt, myndigheden kan udøve
- kendskab til de forskellige kommunikationsplatforme og de forskellige betjeningsløsningers styrker og svagheder samt viden om empowerment, så borgerne så vidt muligt kan betjene sig selv
- kendskab til de nationale, regionale og kommunale digitaliseringsstrategier og til, hvad de betyder for praksis f.eks. på egen arbejdsplads.
og du bliver i stand til at
- kunne vejlede borgerne i de offentlige selvbetjeningsløsninger og informationsportaler
- forstå, hvad god service er, og kunne praktisere den ud fra de givne rammer
- kunne analysere og vurdere henvendelsens karakter og anvende denne viden for at levere den bedste og mest effektive service i den enkelte situation
- kunne anvende de grundlæggende forvaltningsretlige regler i praksis i forhold til de udfordringer, de forskellige borgerhenvendelser stiller
- kunne anvende og medbetjene på alle selvbetjeningsløsninger og informationsportaler.
- kunne levere en god og helhedsorienteret service ud fra borgerens livssituation, herunder kunne vurdere, hvilke ydelser der er relevante i den enkelte situation
- kunne vurdere, hvilke behov borgeren måtte have ud over at få løst den konkrete opgave (helhedsorienteret vejledning)
- kunne vurdere, hvilke forskellige krav der stilles til kommunikationen alt efter, hvilken karakter henvendelsen har.
Modulets hovedtemaer:
- Kendskab til den offentlige sektors organisering og opgavedeling
- De nationale, regionale og kommunale strategier
- Samfundsmæssige og strategiske rammer
- Lovgivningsmæssige rammer
- Forvaltningsretlige regler, herunder regler om databeskyttelse, digital inklusion og tolkebistand
- Det offentlige som myndighed
- Helhedsorienteret vejledning
- Borgertyper/personas
- Servicebegrebet
- Offentlige ydelser, livssituationer og ydelseslandkort
- Personlig kommunikation (ATA)
- Telefonisk kommunikation
- Skriftlig kommunikation
- Digital kommunikation (sms, video, chatbot, app’s mm.)
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Modulet svarer til 10 ECTS-point og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen.
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave med et døgns forberedelsestid.
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Administrative medarbejdere med borgerkontakt som en væsentlig del af deres daglige arbejde.
Uddannelsen er niveauvurderet af Danmarks Akkrediteringsinstitution og indplaceret på niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. I det offentlige uddannelsessystem er akademiuddannelser indplaceret på niveau 5.