Kun få af landets dagplejere vurderes til at have et pædagogisk læringsmiljø af en kvalitet, der bidrager positivt til at styrke børns trivsel, læring, udvikling og uddannelse. Det er resultaterne af den første nationale undersøgelse af kvalitet i kommunale dagplejer, som VIVE og EVA har udarbejdet på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet.
Både kvaliteten i dagplejer og daginstitutioner er blevet undersøgt, og rapporterne samt de tilhørende formidlingsmaterialer er offentliggjort den 12. maj 2023.
Mindre end én ud af 10 dagplejer får vurderingen ”god kvalitet”, og mere end fem ud af 10 dagplejer leverer ”utilstrækkelig” eller ”ringe” kvalitet. Samtidig viser undersøgelsen, at kun ganske få dagplejer kan gøre en positiv forskel for børn i udsatte positioner.
Selvom resultaterne af undersøgelsen bekymrer Komponents Susanne Harder, kan hun til dels godt forstå, hvorfor undersøgelsen resultater ser sådan ud:
- De seneste års arbejde med implementering af den styrkede pædagogiske læreplan har professionaliseret hele dagtilbudsområdet. I den proces er vi nok kommet til at forsømme dagplejerne lidt. Dagplejere har lange arbejdsdage, der er stor forskel i anciennitet og erfaring, og dagplejernes uddannelsesmæssige baggrund varierer meget. Det er simpelthen svært at skabe et fælles fundament for udvikling i et fag, der i sin natur er selvstændigt, siger hun.
Ikke desto mindre er det ifølge Susanne Harder netop det, der er behov for. Hun samarbejder med flere kommuner om udvikling af kvalitet og læringsmiljø i dagtilbud og dagplejer, og hun er glad for, at undersøgelsen også kommer med konkrete bud på, hvor det er nødvendigt at sætte ind i forhold til undersøgelsens tre omdrejningspunkter: Relationer, fysiske omgivelser og leg og aktivitet.
De nære relationer: Dagplejens styrkepotentiale
- Det er relationen mellem dagplejer og barn, som dagplejen generelt vurderes højest på. Det giver rigtig god mening, for rigtig mange vælger dagplejen netop på grund af de nære relationer. Dog scorer daginstitutioner fortsat højere på relationer, og der er derfor et potentiale i at styrke dagplejen der, hvor den adskiller sig fra daginstitutioner.
Inden for relationstemaet anbefaler undersøgelsen desuden et styrket fokus på børnefællesskabet, deltagelsesmuligheder for alle børn og sensitivitet i relationerne til børnene.
Fysiske omgivelser: Det handler om at få idéen
De fysiske omgivelser trænger også til forbedring. Kun 8% af landets dagplejer har gode fysiske omgivelser, og selvom dagplejen scorer lidt højere end daginstitutioner på indendørs rammer, peger undersøgelsen bl.a. på, at der er behov for mere legetøj i børnehøjde, inviterende indretning, afgrænsede legeområder inde og ude samt udearealer, der understøtter forskellige legeformer.
- Igen skal vi huske præmissen: Et privat hjem og en privat have er og skal være noget andet end legepladsen i en daginstitution. Når det så er sagt, giver det god mening at eksperimentere med f.eks. udearealer. I vores undervisningsmateriale har vi eksempelvis en dagplejer fra Aalborg som har skabt et interessant læringsmiljø med en lille bunke jord og en plet med højt græs. Det er en rigtig god og simpel idé, som ikke invaderer privaten, og den har inspireret andre dagplejere til at gøre det samme. Det handler i høj grad om at få idéerne, og det er svært, når man arbejder alene, siger Susanne Harder.
Leg og aktivitet: Ikke nok at udvide repertoiret
Endelig konkluderer undersøgelsen, at der er plads til udvikling, når det kommer til kvaliteten i leg og aktiviteter. Aktiviteterne er generelt alderssvarende, men der er for få af dem, de er ikke alsidige nok, og der er behov for mere støtte til legen, så alle børn kan deltage.
Ifølge Susanne Harder er et det vigtigt at have for øje, at det ikke er engagementet, som fremhæves, men derimod forudsætningerne for at spotte muligheder for leg i hverdagssituationer.
- Undersøgelsen viser, at dagplejerne er engagerede i leg og aktiviteter, men at der er for lidt variation, og at det kan være svært at få alle børn med. Det vidner om, at det ikke er nok blot at udvide repertoiret af børnelege. Dagplejerne har tværtimod behov for en bedre grundlæggende forståelse for, hvordan man rent didaktisk tilrettelægger og gennemfører lege og aktiviteter, så de styrker børnenes læring og udvikling, siger Susanne Harder.