Sådan skriver Komponents Susanne Harder og Lisbeth Tarp Mouritzen i en artikel på KL.dk. Artiklen er skrevet på baggrund af KL's partnerskab om tilsyn i dagtilbud, som Komponent har været en del af, samt en undersøgelse gennemført blandt tilsynsførende i dagtilbud.
Nyt forløb for konsulenter, der arbejder med tilsyn
Komponent har udviklet et kompetenceforløb for konsulenter, der arbejder med tilsyn, som sætter fokus på, hvordan konsulentens konkrete ”greb” og systematik kan styrke arbejdet med kontinuerlig forbedring af den pædagogiske praksis sammen med dagtilbudslederne.
“Et tilsyn er dokumentation og evaluering af de kommunale dagtilbud og skal være et vigtigt redskab til kvalificering af praksis. Her har data og metodiske greb en stor betydning for praksis, arbejdsform og samarbejde med alle i og omkring dagtilbuddene, fortæller Susanne Harder, chefkonsulent i Komponent og fortsætter:
"Derfor skal konsulenter og ledere være stærke til at omsætte evalueringsteorier og -metoder til praksis og få en større bevidsthed om betydningen af metodiske greb i tilsynspraksis. Når evalueringens metoder tænkes ind som en integreret del af tilsynsprocessen, bliver det et vigtigt redskab til løbende justering og udvikling af den pædagogiske praksis i samarbejde med dagtilbuddene."
På forløbet får du bl.a. svar på disse spørgsmål:
- Hvordan kan jeg se, at realiseringen af den styrkede pædagogiske læreplan sker i sammenhæng med tilsynet?
- Hvordan skaber tilsynet og dets konklusioner en reel værdi, og kan effekten ses i praksis i det enkelte dagtilbud?
- Og hvad er næste skridt i at understøtte ledelserne i at lede de forandringsprocesser, tilsynet peger på?
Vi arbejder bl.a. med:
- Kommunikation om tilsynet som en lærende og cirkulær udvikling af praksis
- Centrale begreber fra evalueringsteori i forhold til sammenhæng mellem indsatser, metode og formål
- Metodiske greb til at integrere evaluering i tilsynsprocessen
- Forskellige perspektiver og interesser i forhold til tilsynsopgaven.