Ny bog gør op med teamsamarbejdet og skolens traditionelle organisering og viser, hvordan skoleledelsen kan bruge teaming som et effektivt organiseringsredskab til at løse de mange komplekse opgaver, som skolen står overfor i dag.
Udgivet den 09-09-2024

Alle, der arbejder i eller med folkeskolen, genkender oplevelsen af, at der er mange krav og forventninger til de opgaver, skolen skal bidrage til at løfte og løse. Det særlige ved mange af disse udfordringer er, at de rummer modsatrettede krav og forventninger, som betyder, at skoleledelser og medarbejdere ofte oplever, at de står i et krydspres, som er vanskeligt at navigere i. Lige nu gælder det for eksempel så komplekse opgaver som frisættelsen af skolerne og større mistrivsel blandt flere børn og unge.

- De fleste skoleledere oplever, at ressourcerne er blevet færre, opgaverne bliver flere og mere komplekse, og det er sværere at komme i mål indenfor de rammer, de har. Samtidig gør betingelserne og rammerne for skolen, at vi grundlæggende bedriver skole på samme måde, som vi har gjort i de sidste 100 år. Derfor er det nødvendigt at gentænke og arbejde med en anden tilgang til at løse de opgaver, skolen står overfor, hvor vi som skole organiserer os efter, hvad børnene har brug for og i højere grad samarbejder på tværs af fagligheder. Med teaming kan skolelederen få løst de mange opgaver bedre, end de kan i dag, siger Susanne Harder.

I deres nye bog Ledelse af teaming i folkeskolen inviterer Katrine Snellman Brenner, Susanne Harder og Lisbeth Tarp Mouritzen til at anlægge en “teaming-linse” og se på skolen som organisation i et nyt perspektiv. En tilgang, hvor skolens samlede viden, erfaringer og kompetencer kan komme i spil gennem samarbejdsprocesser i midlertidige teams. 

- I dag er skolen organiseret omkring faste teams som for eksempel professionelle læringsfælleskaber, men det er ofte ikke den bedste måde at organisere sig på, når mange forskelligartede opgaver skal løses på en skole. En alt for fastlåst struktur kan nemlig blive for styrende for samarbejdet og blive et afgørende benspænd for læring og udvikling. Desuden er det ikke altid de rette kompetencer, der kommer i spil til at løse opgaverne, siger Lisbeth Tarp Mouritzen.

- Teaming har opgaven og opgavens formål som udgangspunkt for organiseringen frem for den anden vej rundt. Her ser vi først på, hvad det er for en opgave, vi skal løse, og hvad formålet er. Derefter hvilke kompetencer den kræver, og hvem der så skal løse opgaven. Det er en fundamental anden tilgang end mange skolers organisering i dag, men den er helt almindelig på for eksempel sundheds- og arbejdsmarkedsområdet, siger Katrine Snellman Brenner.

Bogen kaster lys over begrebet teaming og guider til, hvordan man leder teaming i skolen. For teaming er med til at skabe nye handlemuligheder for skolens ledelse og de fagprofessionelle. Ved at have opgaven og opgavens formål som udgangspunkt for samarbejdet åbnes der for flere og nye samarbejdsorganiseringer, hvor skolens videnskapacitet i langt højere grad kommer i spil.

Bogen henvender sig til ledere inden for skoleområdet, både ledere med og uden formelt ledelsesansvar – fx vejledere eller konsulenter, der driver ledelse, udviklings- og læringsprocesser. 

Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Katrine Brenner

Katrine Snellman Brenner er cand.mag. i religionshistorie og japansk og videreuddannet inden for ledelse, supervision og arbejdsmiljø. Katrine har i mere end 15 år understøttet offentlige ledere og medarbejdere i samarbejde og organisationsudvikling, blandt andet under overskrifter som psykosocialt arbejdsmiljø, holdbare arbejdsfællesskaber og borgerdialog. Katrine underviser ledere og konsulenter i projektledelse, forandringsledelse og facilitering på Den Offentlige Lederuddannelse (DOL) og Den Offentlige Projektlederuddannelse®.

SHA

Susanne Harder er uddannet lærer, cand.mag. i psykologi og pædagogik og master i Ledelse af ud- dannelsesinstitutioner. Susanne har undervist på læreruddannelsen og på efter- og videreuddannelser inden for skole- og dagtilbud siden 2004. Hun har mange års erfaring i arbejdet som projektleder og konsulent, hvor hun i samarbejde med kommuner både udvikler og gennemfører kompetenceudvikling af skole- og dagtilbudsledelser og organisationsudvikling på børne- og ungeområdet.

 

Lisbeth Tarp Mouritzen

Lisbeth Tarp Mouritzen er uddannet lærer, diplom i ledelse og master i Ledelse og Organisationspsykologi (LOOP). Lisbeth har arbejdet med skoleledelse på skole- og forvaltningsniveau siden 2008 og har mange års erfaring i at designe, lede og gennemføre kompetenceforløb for forvaltning, skoleledelser og teamkoordinatorer i samarbejde med kommuner. Hun arbejder derudover med talentudviklingsforløb for medarbejdere og nye ledere i kommuner og på tværs af kommuner samt underviser løbende på diplom i ledelse.

Inspirationsoplæg eller udviklingsdag?

Vil du sætte fokus på teaming i folkeskolen, fx på en fælles lederdag i kommunen? Book Katrine, Susanne eller Lisbeth til en time, en formiddag eller en hel dag med fokus på bl.a.: 

  • Ledelse af teaming i folkeskolen
  • Teaming og holdbare arbejdsfællesskaber
  • Teaming i ledelsesfællesskabet
  • Ledelse af uformel ledelse
  • Teaming fra et børne- og forældreperspektiv 
  • Kom godt i gang med teaming

Kontakt os, hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer videre med teaming i folkeskolen

Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

 

Køb bogen på Dafolos hjemmeside

Teaming i Folkeskolen udkommer på Dafolo og koster normalt 269 kr. ekskl. moms

 

Fakta

ISBN: 9788772343631
Sidetal: 169
Vejl. pris ekskl. moms:  269 kr. 
Udkommer 16. september 2024

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

KB
Chefkonsulent
Katrine Snellman Brenner
LTM
Chefkonsulent
Lisbeth Tarp Mouritzen
SHA
Chefkonsulent
Susanne Harder