Komponent kan hjælpe jer med at gennemføre en analyse af stabs- og støttefunktionernes opgaver, deres understøttelse af ledere og opgaver på de borgernære velfærdsområder. Med en GAP-analyse får I indsigt, strategisk retning og prioriterede udviklingsforslag.
Udgivet den 14-01-2025

Med oplægget ‘Fundament for velfærden’ sætter chefforeningerne og KL sammen fokus på stabs- og støttefunktionernes rolle og opgaver i løsningen af kommunens velfærdsopgaver.

De kommende velfærdsreformer skal skabe mere værdi for borgerne, og de kommunale ledere på især de borgernære velfærdsområder kommer til at spille en væsentlig rolle. Dels i at implementere de forandringer, reformerne lægger op til, dels i at varetage den faglige ledelse af velfærdsopgaverne med udgangspunkt i kerneopgaven.

Det kræver stærke ledelseskompetencer, men det kræver også tid, ressourcer og støtte. Hvis god faglig ledelse skal fylde mere, skal administrative rutineopgaver fylde mindre. Her kommer de kommunale stabs- og støttefunktioner til at spille en helt central rolle:

  • Stabs- og støttefunktioner skal understøtte de faglige personaleledere, så disse får mere tid til at lede det faglige i de mange velfærds- og myndighedsopgaver, kommunerne har ansvaret for.
  • Med et helhedsperspektiv på de kommunale velfærdsopgaver skal stabs- og støttefunktioner gennem sikker drift og udvikling skabe værdi for den samlede organisation og dermed også for borgerne. 
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

 

Komponent kan hjælpe jer med at gennemføre en analyse af stabs- og støttefunktionernes opgaver og deres understøttelse af ledere og opgaver på de borgernære velfærdsområder. 

GAP-analysen giver jer indblik i, hvordan jeres stabs- og støttefunktioner kan udvikle et skarpere blik på at understøtte velfærdsområderne, sideløbende med at de bevarer effektivitet i opgaveløsningen, så ledere på de borgernære velfærdsområder kan frigøre mere tid til ledelse af kerneopgaven og til faglig ledelse. 

I får også kortlagt, hvor dygtige stabs- og støttefunktionerne i dag er til at samarbejde med hinanden for at sikre gode, koordinerede processer i organisationen og samstemt understøttelse. 

Med GAP-analysen får I:

Indsigt og overblik

I får en kortlægning af, hvor stabs- og støttefunktionerne i dag lykkes, og hvor der er mulighed for forbedring. I får tydeliggjort hvilke helt konkrete administrative opgaver, der med fordel kan flyttes fra de faglige ledere til stabs- og støttefunktionerne eller organiseres i fællesskaber. I får også viden om, hvor de faglige ledere med fordel kan prioritere anderledes i egen organisation og dermed selv skabe mere tid til ledelse af kerneopgaven eller til faglig ledelse. 

Prioriterede udviklingsforslag

I får en række prioriterede forslag til, hvordan stabs- og støttefunktioner kan styrkes og udvikles for at løse de administrative opgaver bedre samtidig med, at der frigøres tid blandt de faglige ledere på de borgernære områder. 

Strategisk retning og handling

Handleplanen beskriver ikke kun, hvad der kan gøres, men også hvordan kommunen helt konkret kan gribe processen an og gennemføre forandringer og udvikling hen mod en stabs- og støttefunktion, der i endnu højere grad understøtter velfærdsområderne. Handplanen inkluderer også anbefalinger til kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere i stabs- og støttefunktioner. 

Sådan kan processen se ud

Med udgangspunkt i tidligere erfaringer anbefaler vi, at analysen tager udgangspunkt i et procesdesign med fem faser: Opstart, dokumentanalyse, spørgeskemaundersøgelse, workshop og afrapportering. 

Vi starter med et møde, hvor vi sammen afklarer målene med analysen og sikrer, at forventningerne til resultaterne af analysen er afstemte. På opstartsmødet bliver vi desuden enige om, hvem der bør deltage i de forskellige trin af analysens samt andre praktiske forhold.

Opstartsmødet afholdes i udgangspunktet virtuelt. 

Komponent gennemfører en dokumentanalyse af jeres eksisterende materiale om organisering og arbejdsdeling for de administrative opgaver. 

Vi hjælper jer med at identificere relevante dokumenter, som f.eks. kan være organisationsdiagrammer, vejledninger og opgavebeskrivelser. 

Vi gennemfører en spørgeskemaundersøgelse blandt kommunens faglige ledere. Spørgeskemaet er designet, så det sætter fokus på ledernes oplevelse af de administrative opgaver og på den understøttelse, de modtager fra stabs- og støttefunktionerne.

I beslutter, hvor mange ledere der skal indgå i undersøgelsen, men vi anbefaler at alle decentrale ledere på de borgernære områder med personaleansvar får mulighed for at deltage. 

På workshoppen samler vi ledere fra stabs- og støttefunktioner, repræsentanter fra den faglige ledelse og relevante chefer. Workshoppen varer 1 dag og afholdes med fysisk deltagelse i kommunen.

Vi præsenterer analysens resultater og drøfter, hvordan Komponents billede af opgavefordeling, samarbejde og administrativ støtte til de faglige ledere vækker genklang i organisationen. Vi faciliterer også en proces, hvor mulighederne for udvikling af stabs- og støttefunktioner afdækkes og prioriteres i fællesskab blandt deltagerne. 

I får en samlet rapport, som sammenfatter analyserne og præsenterer muligheder og prioriteringer fra udviklingsworkshoppen. Rapporten indeholder også Komponents anbefalinger til, hvordan kommunen helt konkret kan gribe udviklingen an.

Komponent har masser af tilbud målrettet kommunale ledere på både de borgernære velfærdsområder og i stabs- og støttefunktionerne. Det er erfaringer fra disse kurser, vi trækker på, når vi udvikler skræddersyet kompetenceudvikling, som imødekommer kommunale udviklingsbehov - f.eks. i kølvandet på en gap-analyse

Se hele kursuskataloget

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

1500x950_hege
Chefkonsulent
Helle Gehlert
PEB
Centerchef
Peter Bogh