I Komponent ønsker vi at styrke fokus og arbejdet med transfer og transformativ læring, så din organisation får et markant større udbytte af at sende dig og dine kollegaer på uddannelse.

Vi stræber efter at være det bedste og mest professionelle uddannelsestilbud

Hos Komponent stræber vi efter at være det bedste og mest professionelle uddannelsestilbud for kommunerne. Vores mål er altid at skabe størst mulig værdi for både dig, som studerende og din kommunale arbejdsplads. Det kræver, at vi i Komponent har et solidt didaktisk fundament.

Didaktik handler om at sikre de bedste rammer for undervisning og læring. Hos os betyder det, at undervisningen ikke blot skal give faglig viden, men også gøre en forskel i det daglige arbejde i kommunerne. Vi arbejder målrettet mod at skabe en fælles tilgang til undervisningen, så vi kan sikre, at hver undervisningsgang har den størst mulige effekt.

didaktik

Det betyder det didaktiske grundlag for dig og din organisation

Læs mere Læs mindre

Vores undervisning bygger på seks grundlæggende principper, som sikrer et højt læringsudbytte for både dig og din organisation:

Læs mere Læs mindre
didaktik

Vi bruger undervisningsmetoder, der fremmer transfer (fra teori til praksis), såsom case-studier, problemløsningsøvelser, ”gå hjem og tal med din leder om …..”. Vi sætter dig i situationer, som ligner det du møder i dit arbejdsliv. 

Vi sætter også fokus på transformativ læring (fra praksis til teori). VI tilrettelægger aktiviteter, hvor du udfordret til at reflektere kritisk over jeres praksis og ændre din grundlæggende antalese gennem dialog og refleksion.

 

Du får refleksionsøvelser, der fremmer både transfer og transformativ læring. Vi har ikke blot fokus på, hvordan du kan anvende ny viden (transfer), men også hvordan du kan ændre din tænkning og tilgange (tranformativ læring).  

For eksempel bruges dagbøger/logbøger i visse tilfælde som redskab for løbende refleksioner og hjælper med at samle din nye viden som studerende. Det kan  være med til at ændre forståelsen af fremtidig praksis.

Vi inddrag dig som studerende i planlægningen af undervisningen ved at spørge om dine ønsker og behov. I Komponent er det vigtigt, at du som studerende tager ansvar for egen læring. 

Vi har fokus på at skabe en kultur, hvor feedback er en central del af læringsprocessen – både fra underviser til deltager og omvendt. Vi tydeliggøre de læringsmål der er og sørger for at de gensidige forventninger er afstemt.

Prøvehandlinger er en effektiv metode til at fremme transfer, da det giver dig, som deltager mulighed for at afprøve nye færdigheder i en realistisk kontekst og reflektere over anvendeligheden i din hverdag. 

For at understøtte transformativ læring opfordrer vi dig og dine medstuderedende til at observere og reflektere kritisk over resultaterne af jeres prøvehandlinger.

Vi står på mål for at undervisningen er direkte anvendelig (transfer) ved at inddrage realistiske cases fra din og dine medstuderendes egne organisationer. Dialog og vidensdeling skal være centralt i undervisningen. 

For at skabe transformativ læring kan undervisningen tilrettelægges, så du som studerende ikke blot løser problemer, men også tager tilbage i egen organisation og observerer og reflekterer over, hvordan løsninger kan udfordre eksisterende praksisser og skabe en organisatorisk forandring.

I Komponent har vi fokus på at omsætte det teoretiske direkte ind i praksis. Vi hjælper dig som studerende med at få sat begreber, teorier og modeller ind i din egen praksis – vi er tæt på den offentlige sektor og hjælper med at oversætte ind i den nuværende og fremtidige dagsorden. 

Når det er relevant, så inviterer vi gæsteundervisere/oplægsholdere ind fra relevante områder eller planlægger studiebesøg til din eller dine medstuderendes organisationer. 

"Vi klæder dig og dine kolleger på til at møde de komplekse udfordringer i den offentlige sektor ved at sikre, at alt, du lærer, kan omsættes til praksis – med det samme."

Hvad betyder det?

Der er mange termer der bruges, når vi taler om læring i undervisningssammenhæng. Forstå betydningen her.

didaktik

Didaktik

Didaktik handler om, hvordan undervisning og læring bedst tilrettelægges for at fremme elevers eller deltageres læring. Det inkluderer overvejelser om indhold, undervisningsmetoder og målsætninger, der skaber optimale betingelser for at lære og anvende ny viden.

didaktisk grundlag

Transformativ læring 

Transformativ læring hjælper dig med at udfordre og ændre dine perspektiver. Det kan føre til en dybere forståelse af et emne og bedre problemløsningsevner. Det fremmer også din personlige udvikling, hvilket gør det lettere for dig at anvende det, du har lært, i virkelige situationer og i dit arbejdsliv.

didaktik

Transfer 

Transfer i undervisning betyder evnen til at anvende det, man har lært i én sammenhæng, i en anden kontekst eller situation. Det handler om at kunne overføre viden og færdigheder fra undervisningen til praksis, for eksempel fra et kursus til ens daglige arbejde.

Hvorfor vælge Komponent?

Komponent er kommunernes udviklingscenter og har i over 20 år hjulpet offentlige organisationer med at styrke deres kompetencer. Vi arbejder tæt på praksis og sætter dine daglige udfordringer i centrum. 

Vores undervisning er baseret på et stærkt didaktisk fundament, hvor teori og praksis går hånd i hånd for at skabe størst mulig værdi for både dig og din arbejdsplads. 

Med vores indgående kendskab til den offentlige sektor forstår vi de særlige krav og udfordringer, du møder, og vi sikrer, at du får undervisning, der er relevant og anvendelig i din hverdag.

Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig.