Af chefkonsulenter Thøger Terp og Martin Nielsen – Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Vores erfaring som oplægsholdere, undervisere og konsulenter til tjeneste for det kommunale Danmark viser, at generativ AI tilbyder kommunale ansatte nye muligheder for at kommunikere på måder, der er mere i øjenhøjde med borgeren.
Denne tilgang sikrer, at information er tydelig, præcis og tilgængelig – fuldstændig efter principperne i God forvaltningsskik. Men denne nye måde at formidle information på – samt muligheden for at producere tekster i det uendelige - kan også føre til en overflod af information, som potentielt kan overskygge behovet hos rigtig mange borgere. Nemlig behovet for kommunale medarbejdere med dybdegående faglig, juridisk, relationel og teknologisk indsigt. Det centrale spørgsmål bliver derfor, hvordan vi sikrer, at kvaliteten og fagligheden i informationer ikke drukner i mængden?
Borgernes brug af AI skaber nye udfordringer
Samtidig benytter borgere i stigende grad generativ AI, som ChatGPT, til at formulere henvendelser til kommunen. Dette introducerer en ny kompleksitet i interaktionen mellem borger og kommune og kræver, at kommunerne ikke blot tilpasser sig, men også fører an i at definere, hvordan sådanne teknologier bør anvendes og integreres ansvarligt og effektivt.
For at navigere i dette nye teknologiske landskab har mange kommuner allerede iværksat kompetenceudvikling for at styrke medarbejdernes forståelse og anvendelse af generativ AI. Disse skridt er afgørende for at kommunerne kan holde trit med den teknologiske udvikling, samtidig med at de bevarer en høj standard for myndighed og faglighed.
Datasikkerhed og etik: Kommunernes ansvar
Udfordringerne med datasikkerhed og etik er også i forgrunden. Tydelighed om interne kommunale retningslinjer og etiske rammer er essentiel for at sikre, at borgernes data behandles med den højeste grad af integritet og sikkerhed. Men her er vi faktisk ikke så bekymret – for kommunale ansatte ved om nogle, at netop en ’omsorg’ for borgernes data er afgørende for tilliden til kommunen.
Men fremtiden kræver, at danske kommuner fortsat skal være på forkant med generativ AI. Dette involverer ikke kun et fortsat fokus på kompetenceudvikling, justering af teknologiens anvendelse og evaluering, men også en dybdegående forståelse og diskussion for de langsigtede effekter på måden vi organiserer kommunen på, hvordan vi arbejder og hvad vores opgaver egentlig handler om fremover.
En korsvej for danske kommuner
Vi står ved en korsvej, hvor behovet for indsigt, faglighed og visdom er mere presserende end nogensinde
Er danske kommuner klar til at tage vælge en vej, eller vil de blive efterladt stående – og kigge på at private aktører – buldrer frem med generativ kunstig intelligens til at behandle din næste forsikringssag? Dette er det presserende spørgsmål, som kræver aktive, velovervejede svar og tiltag fra alle niveauer af kommunal forvaltning. Hvad er jeres svar?