Mentalisering spiller en væsentlig rolle i forældresamarbejdet, da det skaber tillid når forældre føler sig forstået og støttet. Deltag på kurset og bliv inspireret til mentaliseringsbaseret praksis

Vil du styrke din evne til at se egen og andres adfærd og handlinger som udtryk for mentale tilstande – følelser, tanker, intentioner, håb og drømme? Og vil du arbejde med forståelsen af, hvad der ligger bag den adfærd vi møder i forældresamarbejdet? 

Mentalisering i forældresamarbejdet tager udgangspunkt i, at vi som fagpersoner arbejder indadtil med vores egen mentaliseringsevne i forståelsen af, hvad der kan ligge bag den adfærd, vi møder i samarbejdet med forældre.  

I situationer hvor samarbejdet er givende og uproblematisk og hvor ønsker, tanker og intentioner er i overensstemmelse, da er omtanke og mentalisering implicit til stede – også uden vi måske tænker over det. Men når forældresamarbejdet bliver udfordrende og der opstår misforståelser, modstand eller konflikter, som svækker mulighed for mentalisering, så  har vi brug for eksplicit at kunne bruge de værktøjer, som mentaliseringsbasseret forældresamarbejde kan give. 

Kurset vil give jer vejledning i, hvordan I kan arbejde bevidst og praktisk med mentalisering som fundamentet for forældresamarbejdet, og hvordan I kan skabe en mentaliseringbaseret kultur i og omkring samarbejdet. Der vil være fokus på at styrke og understøtte både egen og andres evne til mentalisering, så negative følelser, konflikter og misforståelser belaster mindre i forældresamarbejdet. 

En del af dagen vil dreje sig om regulering af følelser - både egne og andres. Det gode spørgsmål er nemlig: ”Hvordan bruger vi mentalisering explicit, når vores følelser fylder og samarbejdet bliver præget af forskellige ønsker og holdninger?” 

Du vil lære om: 

  • Hvad er mentalisering, og hvad indeholder begrebet? 
  • Hvad er sammenhængen mellem mentalisering og affektregulering? 
  • Hvordan kommer vores samarbejdskultur til udtryk i forældresamarbejdet 
  • Hvordan bruger vi mentalisering i forældresamarbejdet? 
  • Hvilke strategier kan vi benytte os af, når vi står i et forældresamarbejde, som ikke er konstruktivt? 

 

Dagen vil både indeholde oplæg og refleksioner, som er tæt koblet til praksis. Det krydret med cases fra hverdagen. 
 

Undervisere

Lis Fenger og Christina Baluna Hostrup har begge arbejdet i Århus Kommune i over 25 år. Sammen har de haft et stærkt fokus på arbejdet med mentalisering i pædagogiske læringsmiljøer og undervist på kommunens tre årige kompetenceudviklingsforløb i Robusthed. De er begge forfattere til bøger om mental sundhed og trivsel i pædagogiske læringsmiljøer.   

Christina Baluna Hostrup er oprindeligt læreruddannet. Hun har arbejdet som skoleleder og udviklingskonsulent i PPR. Hun er nu selvstændig konsulent og forfatter. 

Lis Fenger er oprindeligt sundhedsplejerske og har videreuddannet sig i mentalisering. Hun har de sidste mange år arbejdet som konsulent i afdelingen for sundhed i Børn og Unge.  

Varighed: 1 dag
Er du i målgruppen?

Pædagoger, lærere og andre, der arbejder professionelt med børn og deres forældre. 

Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

LEHA
Chefkonsulent
Lene Hausted
Lene Sloth Jørgensen
Koordinator
Lene Sloth Jørgensen