Vil du styrke din evne til at se egen og andres adfærd og handlinger som udtryk for mentale tilstande – følelser, tanker, intentioner, håb og drømme? Og vil du arbejde med forståelsen af, hvad der ligger bag den adfærd vi møder i forældresamarbejdet?
Mentalisering i forældresamarbejdet tager udgangspunkt i, at vi som fagpersoner arbejder indadtil med vores egen mentaliseringsevne i forståelsen af, hvad der kan ligge bag den adfærd, vi møder i samarbejdet med forældre.
I situationer hvor samarbejdet er givende og uproblematisk og hvor ønsker, tanker og intentioner er i overensstemmelse, da er omtanke og mentalisering implicit til stede – også uden vi måske tænker over det. Men når forældresamarbejdet bliver udfordrende og der opstår misforståelser, modstand eller konflikter, som svækker mulighed for mentalisering, så har vi brug for eksplicit at kunne bruge de værktøjer, som mentaliseringsbasseret forældresamarbejde kan give.
Kurset vil give jer vejledning i, hvordan I kan arbejde bevidst og praktisk med mentalisering som fundamentet for forældresamarbejdet, og hvordan I kan skabe en mentaliseringbaseret kultur i og omkring samarbejdet. Der vil være fokus på at styrke og understøtte både egen og andres evne til mentalisering, så negative følelser, konflikter og misforståelser belaster mindre i forældresamarbejdet.
En del af dagen vil dreje sig om regulering af følelser - både egne og andres. Det gode spørgsmål er nemlig: ”Hvordan bruger vi mentalisering explicit, når vores følelser fylder og samarbejdet bliver præget af forskellige ønsker og holdninger?”
Du vil lære om:
- Hvad er mentalisering, og hvad indeholder begrebet?
- Hvad er sammenhængen mellem mentalisering og affektregulering?
- Hvordan kommer vores samarbejdskultur til udtryk i forældresamarbejdet
- Hvordan bruger vi mentalisering i forældresamarbejdet?
- Hvilke strategier kan vi benytte os af, når vi står i et forældresamarbejde, som ikke er konstruktivt?
Dagen vil både indeholde oplæg og refleksioner, som er tæt koblet til praksis. Det krydret med cases fra hverdagen.
Undervisere
Lis Fenger og Christina Baluna Hostrup har begge arbejdet i Århus Kommune i over 25 år. Sammen har de haft et stærkt fokus på arbejdet med mentalisering i pædagogiske læringsmiljøer og undervist på kommunens tre årige kompetenceudviklingsforløb i Robusthed. De er begge forfattere til bøger om mental sundhed og trivsel i pædagogiske læringsmiljøer.
Christina Baluna Hostrup er oprindeligt læreruddannet. Hun har arbejdet som skoleleder og udviklingskonsulent i PPR. Hun er nu selvstændig konsulent og forfatter.
Lis Fenger er oprindeligt sundhedsplejerske og har videreuddannet sig i mentalisering. Hun har de sidste mange år arbejdet som konsulent i afdelingen for sundhed i Børn og Unge.
Kontakt os for et tilbud.
Pædagoger, lærere og andre, der arbejder professionelt med børn og deres forældre.