Når vi fremmer børns mentaliseringsevne, så bidrager vi til at skabe et mere inkluderende og sammenhængende fællesskab. Når børn lærer at forstå og respektere hinandens følelser og perspektiver, så kan de bedre navigere i sociale situationer, opbygge stærke relationer og føle sig som værdifulde medlemmer af fællesskabet.
Mentalisering kan beskrives som evnen til at kunne se egen og andres adfærd og handlinger som udtryk for mentale tilstande - følelser, tanker, intentioner, håb og drømme.
En mentaliseringsbasseret pædagogik tager udgangspunkt i, at vi som fagpersoner arbejder både indadtil med vores egen mentaliseringsevne og udadtil med at understøtte børnenes udvikling.
I relationerne mellem børn, forældre og kollegaer vil der opstå misforståelser, modstand eller konflikter, - følelser som svækker mulighed for mentalisering - og her er hjælp til regulering af følelser en vigtig del af den mentaliserende tilgang til den pædagogiske praksis.
Kurset vil give jer indsigt i, hvordan I kan arbejde bevidst i den daglige praksis med mentalisering både i forhold jer selv, et barn eller en børnegruppe og forældre. Der vil være fokus på at kunne styrke både egen og andres mentaliseringsevne.
Vi ved, at negative følelser som opstår i misforståelser, modstand og konflikt svækker vores mulighed for mentalisering, så en del af kurset vil omhandle regulering af følelser både hos børn og voksne, hos jer selv og hos andre, for hvordan bruger vi vores mentalisering explicit, når vores følelser fylder.
Kurset vil have fokus på grundlæggende viden om mentalisering.
- Hvad er mentalisering, og hvad indeholder begrebet?
- Hvordan udvikles evnen til mentalisering?
- Hvad er sammenhængen mellem mentalisering og affektregulering?
- Hvordan arbejder du som fagperson med din egen mentaliseringsevne?
- Hvordan bruger vi mentalisering i børnehøjde?
- Hvordan bruger vi mentalisering i forældresamarbejdet?
- Hvordan bruger vi mentalisering i konflikthåndtering?
Dagen vil både indeholde oplæg refleksioner og praksisøvelser
Undervisere
Lis Fenger og Christina Baluna Hostrup har begge arbejdet i Århus Kommune i over 25 år. Sammen har de haft et stærkt fokus på arbejdet med mentalisering i pædagogiske læringsmiljøer og undervist på kommunens tre årige kompetenceudviklingsforløb i Robusthed. De er begge forfattere til bøger om mental sundhed og trivsel i pædagogiske læringsmiljøer.
Christina Baluna Hostrup er oprindeligt læreruddannet. Hun har arbejdet som skoleleder og udviklingskonsulent i PPR. Hun er nu selvstændig konsulent og forfatter.
Lis Fenger er oprindeligt sundhedsplejerske og har videreuddannet sig i mentalisering. Hun har de sidste mange år arbejdet som konsulent i afdelingen for sundhed i Børn og Unge.
Fagpersoner i pædagogiske læringsmiljøer.