Kan I svare ja til nogle af ovenstående spørgsmål, så er dette kursus noget for jer - og det kan hjemkøbes til jeres tilbud eller organisation.
Officielt defineres dobbeltdiagnose som en ”…samtidig forekomst hos den samme person af forstyrrelser forårsaget af brug af et psykoaktivt stof og andre psykiske forstyrrelser…” (WHO 1995).
Der er ændringer og omlægninger i gang i forhold til organisering af behandlingsindsatsen på området, som nu skal samles under regionerne. Der skal tilbydes en samlet indsats. Men hvad betyder det - og hvad virker?
Mennesker med dobbeltdiagnose har en psykisk lidelse og en samtidig rusmiddelproblematik. Dertil kommer ofte omfattende sociale problemer i form af belastning af familien, manglende stabilitet på arbejdsmarkedet og i uddannelsestilbud, mangel på bolig (hjemløshed), hyppig kontakt med politi og retsvæsen samt stor fare for selvskadende adfærd og selvmord. Det er ofte mennesker, der har traumer, og som generelt er udsatte og har svære liv.
Derfor er det nødvendigt med en helhedsorienteret indsats, der ikke udelukkende fokuserer på enten "psykiske vanskeligheder"/diagnoser eller rusmiddelbehandling, men begge dele.
Formål
Formålet med dette kursus er at forbedre deltagernes viden om dobbeltdiagnose samt introducere dem for et styrende værktøj til at arbejde systematisk og struktureret med dobbeltdiagnose. Ved at benytte det præsenterede værktøj i dagligdagen vil deltagerne fremadrettet være i stand til at tilrettelægge den rette samlede og mest virksomme indsats for mennesker med dobbeltdiagnose.
Det vurderes, at antallet af mennesker med dobbeltdiagnose er stigende, og at der især er kommet flere unge med dobbeltdiagnose de seneste år. I 2018 ansloges, at antallet af danskere med dobbeltdiagnose var 40.000, om end underdiagnosticering og mangelfuld registrering gør det svært at opgøre det præcise antal (VIVE, 2018).
Mennesker med dobbeltdiagnose er en af de mest udsatte grupper i social- og sundhedsvæsen. Ansvaret for behandlingen af lidelserne skal i dag samles i regionerne, mens socialpsykiatriske tilbud fortsat ligger i kommunerne. Socialpsykiatrien omfatter alle former for sociale tilbud til mennesker med dobbeltdiagnose. Det kan f.eks. være botilbud, væresteder, støtte- kontaktpersonsordninger og beskæftigelse. Kompleksiteten og de tilstødende problemer - samt indretningen af det danske hjælpesystem - resulterer desværre ofte i, at mennesker med dobbeltdiagnose ”falder mellem flere stole”, hvor de ikke får tilstrækkelige hjælp.
Gruppen udgør dog en stor tværfaglig udfordring og uagtet af hvem der skal hjælpe, er arbejdet med målgruppen noget af det sværeste, der findes. Arbejdet med dobbeltdiagnose kræver ikke kun gode pædagogiske evner. Forskning viser, at sundhedsprofessionelle sikrer en bedre indsats ved konstant at opdatere deres viden om dobbeltdiagnose og løbende udvikle deres kompetencer på området.
Undervisningen på dette kursus vil være en blanding af oplæg fra underviserne og praktiske øvelser som eksemplificerer brugen af de redskaber, der bliver gennemgået.
Kurset kan kun hjemkøbes til eget tilbud/organisation og giver gode muligheder for dialog og involvering.
Er du i målgruppen?
Dette kursus henvender sig til alle personer, der arbejder med og/eller har interesse i dobbeltdiagnoseproblematikker. Kurset henvender sig således til tværfagligt og tværsektorielt personale, som i forbindelse med deres arbejde kommer i kontakt med eller samarbejder med mennesker med dobbeltdiagnose og som ønsker mere viden omkring betydningsfulde faktorer i arbejdet med disse.
Dag 1
Emne: Introduktion til dobbeltdiagnoseområdet og arbejdet med målgruppen
På denne dag introduceres relevant viden om misbrug og dobbeltdiagnose-problematikken, så medarbejderne får et fælles sprog, begrebssæt og forståelse for arbejdet med målgruppen. Deltagerne vil blive introduceret til emner som dobbeltdiagnose – hvad er epidemiologi, rusmidler og deres effekt, forbrug/skadeligt brug/afhængighed, belønningssystemets funktion ved afhængighed. samt reaktioner ved ophør af rusmidler.
Yderligere vil deltagerne introduceres til ”de fem søjler i arbejdet med dobbeltdiagnose" med særligt fokus på udredning af rusmidler, rusens funktion og borgerens viden om skadesreducerende tiltag.
Undervisningen vil være en blanding af oplæg fra underviserne og praktiske øvelser som eksemplificerer brugen af de redskaber, der bliver gennemgået. Der vil således være øvelser i løbet af dagen ud fra case i følgende emner: 1) Udredning af rusmidler, 2) Vurdering af skadeligt brug versus afhængighed samt 3) Udredning af rusens funktion.
Dag 2
Emne: Introduktion til forandringscirklen som redskab til vurdering af motivation samt præsentation af Den Motiverende Samtale (MI).
På denne dag vil to metoder til motivationsarbejdet ved dobbeltdiagnose vil blive gennemgået.
Den ene metode er Prochaska & DiClementes model for forandringsprocesser. Den giver et objektivt sprog for processer, som mennesker gennemgår i forbindelse med forandringer, de foretager i deres liv. Modellen er handlingsanvisende for, hvad borgeren har brug for fra sin samtalepartner (den fagprofessionelle) i forhold til et givent problem. Samtidig udgør den også et fælles sprogligt fundament for kommunikation mellem kollegaer, omkring det arbejde, der foregår sammen med en borger. Desuden kan modellen også udgøre et grundlag for en psykoedukativ samtale med borgeren.
Den anden metode som præsenteres er Den Motiverende Samtale (MI), udviklet af Miller og Rollnick. Metoden er en klientcentreret samtaleform, der har som mål at sænke modstand og styrke borgerens motivation for positiv forandring af konkrete problemer i deres liv.
De to teknikker kan bruges til at styrke ønsket om forandring i borgerens liv, og kan kombineres med en lang række andre behandlingsmetoder.
Der vil blive vist videoklip med eksempel på MI mellem læge og en borger med alkoholproblem og der vil der løbende være øvelser i gruppe og/eller i plenum.
Komponent har gennem fire år afholdt videns- og praksiskurser for Social- og Boligstyrelsen om emnet med chefkonsulent Bjarne Richter Bjelke som projektleder. I praksiskursusdelen alene har vi afholdt ca. 50 formøder med ledelse og nøglepersoner fra kommuner og tilbud om tilpasning til deres kontekst - så vi kender problematikkerne, der møder fagprofessionelle med denne målgruppe. Dobbeltdiagnose-kurset evt. kan udvides med flere moduler og løbende metodesparring.
Undervisere
Psykologerne Eline Hyldager og Søren Søberg Hansen. Begge undervisere har arbejdet med mennesker med dobbeltdiagnose samt med personale, som arbejder med mennesker med dobbeltdiagnose, i mange år. De har i en årrække været ansat i psykiatrien i Århus i ”Team for Misbrugspsykiatri” og har siden 2013 ejet virksomheden Dobbeltdiagnose I/S. Både i psykiatrien og som selvstændige har de afholdt kurser inden for dobbeltdiagnoseområdet over hele landet, ligesom begge har arbejdet med personalesupervision, psykologisk undersøgelse/udredning og behandling af dobbeltdiagnosepatienter. Begge undervisere er VISO-godkendte og varetager VISO-opgaver vedr. mennesker med psykisk sygdom og misbrug.
Skab fælles fokus og retning med lokalt kursus
Der er flere fordele ved at holde et kursus i egne lokaler. I får et fælles afsæt med fokus på jeres egen praksis og kontekst, og fordi I selv står for lokaler og forplejning, er prisen pr. deltager oftest lavere end på åbne kurser. Kontakt os, hvis vi skal beregne en pris baseret på indhold, afholdelsessted og antal deltagere.