Vejen Kommune hører til i toppen, når det handler om sagsbehandlingstider på teknik- og miljøområdet. Det ønsker kommunen også at gøre fremover. Samtidig betyder en række lovændringer, at kommunen står over for at skulle lave nogle tilpasninger på området.
Vurdering af arbejdsgange
Derfor har Komponent ydet bistand til Vejen Kommune i forhold til at følge op på behandlingen af landbrugssager og gennemføre et optimeringsforløb. Vi har i den forbindelse bl.a. hjulpet kommunen med at vurdere arbejdsgange i forhold til miljøgodkendelser af landbrug – herunder:
- Hvad lovændringer og ændringer i sagsporteføljen betyder for landbrugsgruppens sagshåndtering
- Hvor sagsbehandlingsprocessen i forhold til miljøgodkendelse af landbrug kan optimeres yderligere eller kolliderer med ny lovgivning
- Hvilke ændringer i sagsbehandlingsprocessen, der kan forbedre eller afkorte sagsbehandlingsforløbet
- Hvordan kommunen kan gennemføre disse ændringer i praksis, herunder hvilke forudsætninger der skal være til stede for at ændringen får effekt på sagsbehandlingstiden.
Vi har bl.a. lavet en kortlægning af aktuelle arbejdsgange og samarbejdsflader samt arbejdet med optimering på opgaveomfang, opgavefordeling, arbejdsmetoder, understøttelse af arbejdet samt samarbejdsflader og opgavedeling.
Kontakt chefkonsulent Hanne Lykke, hl@komponent.dk, tlf. 8779 6316 eller Centerchef Peter Bogh, peb@komponent.dk, tlf. 2134 4445, his du vil høre mere om projektet, eller hvordan vi kan hjælpe jer med et lignende projekt.