Skab sammenhæng mellem ressourcer, politiske målsætninger og den faglige ledelse med en gennemarbejdet tildelingsmodel.

Mange kommuners økonomi er presset på folkeskoleområdet. En stærk tildelingsmodel er afgørende for at kunne styre økonomien under pres. Nogle af de væsentligste årsager til, at kommuner i disse år har behov for en ny eller en justeret tildelingsmodel på skoleområdet er:

  • Et stigende forbrug til specialundervisning presser økonomien på almenområdet og der er behov for en tildelingsmodel, som bedre understøtter både den faglige og økonomiske balance mellem specialundervisning og almenområdet.
     
  • Demografien ændrer sig, og nogle kommuner og nogle skoler får færre elever, mens andre får flere elever. Det er afgørende at tildelingsmodllen er tilpasset den politisk besluttede skolestruktur og de ændrede befolkningsmønstre.
     
  • Nogle tildelingsmodeller er et resultat af knopskydning og historiske fremskrivninger, som ikke længere er relevante. Disse tildelingsmodeller er ikke et godt styringsredskab og trænger til fornyelse.


Vi kan hjælpe jer med at udvikle en ny tildelingsmodel, der skaber bedre sammenhæng mellem ressourcer, politiske målsætninger og den faglige ledelse. 
 

Ingen model eller økonomiske incitamenter kan erstatte god faglig ledelse og kompetent pædagogisk praksis. Men en god tildelingsmodel kan skabe bedre sammenhæng mellem faglig ledelse, politiske målsætninger og ressourcer.

Komponent har stor erfaring med at bistå kommuner med at udvikle tildelingsmodeller, der er koblet til kommunens øvrige styring og kan bruges som aktivt styrings- og ledelsesredskab.

Når vi samarbejder med jer om at udvikle en ny tildelingsmodel, får I bl.a. svar på følgende spørgsmål: 

  • Hvordan får man tildelingsmodellen til at understøtte de politiske visioner og ønsker på området? 
  • Hvilken tildelingsmodel passer bedst til kommunens skolestruktur? 
  • Hvordan kan tildelingsmodellen understøtte inklusionsindsatsen? 
  • Hvordan får man modellen til at virke efter hensigten i praksis? 
  • Hvordan sikrer man som kommune, at lederne på området kan benytte tildelingsmodellen som et aktivt ledelses- og styringsredskab? 
  • Hvordan kobles tildelingsmodellen med kommunens øvrige styring? 
  • Hvordan får man et godt samspil mellem tildelingsmodel og demografimodel? 
  • Hvordan spiller tildeling pr. skole, pr. elev og pr. klasse sammen? 
  • Hvordan kan socioøkonomi bygges ind i tildelingsmodellen?
  • Hvor hurtigt/langsomt kan modellen indfases?
     
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

 

En erfaren samarbejdspartner med fokus på både proces og praktik

Læs mere Læs mindre

Når I samarbejder med os, får I en erfaren partner, som kan tænke og tale ind i den kommunale kontekst. Vi kender organiseringen af skole- og dagtilbudsområdet, vi forstår den lovgivning, som ligger til grund for jeres arbejde, og vi kender de processer og de vilkår, I arbejder under. Og sidst, men ikke mindst ved vi, hvad der kan have betydning for, om I får succes med de opgaver eller projekter, I sætter i søen.   

Når vi hjælper kommunerne med at udvikle nye tildelingsmodeller, sker det med udgangspunkt i omfattende erfaring og dermed viden om, hvilke konkrete processuelle og praktiske trin, der skaber en god tildelingsmodel. Samtidig har vi en stærk teknisk kompetence i konstruktionen af beregningsmotoren i tildelingsmodellen. 

Sådan kan et samarbejde se ud

Et samarbejde mellem kommunen og Komponent foregår typisk i følgende faser:

  • Afklaring af formålet med en ny tildelingsmodel (politisk, forvaltning)
  • Hvilke parametre skal modellen indeholde med (skoleledere, forvaltning)
  • Hvordan konstrueres den tekniske model (med økonomifunktion og forvaltning)
  • Validering, forståelse og ejerskab (med skoleledere)
  • Hvilke økonomiske konsekevnser vil en ny model have i forhold til den gamle model
  • Hvordan kan modellen benyttes i praksis – træning
     

Vi anvender metoder, vi ved virker

Dette gør Komponent ofte ved at benytte følgende metoder, som vi har erfaring med, og som vi ved virker:

  • Facilitere de nødvendige workshops for politikere, forvaltning og ledere
  • Dataindsamle og datavalidere
  • Bygge modellen i regnearket (dette kan kommunen også selv gøre)
  • Udarbejder flere forskellige mulige modeller, som man politisk kan vælge mellem (hvis det ønskes)
  • Fremlægger modellen politisk (hvis det ønskes)
  • Udarbejder en grundig beskrivelse af den besluttede model
  • Hands-on-træning med skoleledere og økonomikonsulenter
 

Kontakt os

Kontakt os, hvis I vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer til at skabe en ny tildelingsmodel, som skaber kobling mellem politiske mål, faglig ledelse og ressourcer. 

I kan også sende os en mail, så tager vi kontakt til jer

Send os en mail
NAH
Chefkonsulent
Nanna Hansen
Rune Schack Ahlmann profilbillede
Chefkonsulent
Rune Schack Ahlmann