Normalt er det dagplejekonsulenterne, der står for træning og introduktion for nye dagplejere i Ikast-Brande Kommune. Men da minimumsnormeringerne blev indført, og børnene derfor skulle blive fire måneder mere i dagplejen, steg antallet af dagplejebørn med næsten 130, og der blev ansat 51 nye dagplejere.
Et fælles vidensgrundlag
Der er stort fokus på uddannelse i dagplejen i Ikast-Brande, og ifølge dagplejeleder Lotte Krarups erfaringer er læring er en længere proces, der kræver fordybelse og tid. Der var derfor behov for en mere organisatorisk forankret tilgang til introduktionen for de nye dagplejere, og efter en screening faldt valget på et virtuelt forløb fra Komponent og Virtio, som sætter fokus på dagplejens arbejde med realisering af den styrkede pædagogiske læreplan.
- Vi kan ikke lade vores nye dagplejere starte uden at vide, hvad vi står for. Den styrkede pædagogiske læreplan står helt centralt for os, så det faldt os helt naturligt at lade den og e-læringsforløbet være omdrejningspunktet for introduktionen til vores nye dagplejere, siger Lotte Krarup.
For hende har forløbet været afgørende for, at kommunen kan give de nye dagplejere et ordentligt vidensgrundlag i det første år, de er ansat:
- Med e-læringsforløbet får vi en sikring for, at alle dagplejere arbejder, som vi gerne vil have det. Det hjælper os til at sikre overgangen fra at være privatpraktiserende dagplejere til at være en del af noget større, fortæller Lotte Krarup.
E-læringsforløbet består af 21 moduler med tilhørende videoklip og refleksionsspørgsmål. Modulerne tager de hjemme og når det passer ind, men en væsentlig del af læringen og forankringen i praksis sker, når dagplejerne udveksler observationer og spørgsmål med hinanden. Derfor valgte Lotte Krarup at kickstarte processen med en fælles start:
- Vi indkaldte alle nye dagplejere til et fyraftensmøde, hvor jeg præsenterede materialet og årsagerne til, at vi arbejder med det. Vi valgte at opdele dem i læringsgrupper på tværs af geografien i kommunen, og allerede til fyraftensmødet fik de til opgave at lægge en plan for, hvordan de vil mødes og udveksle erfaringer, fortæller Lotte Krarup.