I Billund Kommunes daginstitutioner er der indført fleksible åbningstider, hvilket betyder, at daginstitutionerne som udgangspunkt skal have åbent fra kl. 6.00-18.00 hver dag.
De enkelte institutioners faktiske åbningstider tilrettelægges efter forskellige mødetidsmoduler, som forældrene køber. Forældrene kan vælge mellem 5 moduler af 25, 32, 40, 45 eller 50 timer pr. uge. Forældrebestyrelserne har fået kompetence til at udforme spilleregler for, hvordan modulerne kan bruges, og hvordan det håndteres, hvis der er brug for, at den enkelte institution holder længere åbent.
”Kompetencen til at fastlægge retningslinjer for brugen af modulerne er givet til forældrebestyrelserne for at inddrage forældrene i højere grad i planlægningen så både forældrenes perspektiv, men også institutionens perspektiv er i spil, når man træffer beslutninger, som gerne skulle komme alle børn og alle familier til gode”, forklarer dagtilbudschef i Billund Kommune Lisbeth Østergaard.
Arbejdstidsplanlægning baseret på data
Billund Kommune har i længere tid arbejdet med at udvikle en datakultur på området for at kunne få planlægningen til at gå op med de fleksible åbningstider. Kommunen registrerer derfor børnenes komme- og gåtider i daginstitutionerne. Dette gøres ved hjælp af et IT-understøttet system, hvor børnene ’tjekker ind’. Institutionslederne kan trække data ud fra systemet og sætte det ind i en skabelon, som viser et mønster over børnenes fremmøde over tid. På den måde kan lederne bruge fremmødedata i arbejdstilrettelæggelsen og på den måde øge kvaliteten i arbejdet.
”Lederne udarbejder en arbejdsplan, der understøtter børnenes faktiske mødetider, således at de samlede personaletimer anvendes mest effektivt i forhold til behovet” fremhæver Lisbeth Østergaard.
Måleværktøjet kan også anvendes til at holde kontrol med, om børnenes fremmøde svarer til det mødetidsmodul, som forældrene har betalt for.
Teksten er et udklip fra KL’s casekatalog ”datakultur og arbejdstilrettelæggelse på daginstitutionsområdet”.