Du lærer om sammenhængen mellem målgruppe, skriftsprog og webtekstens opbygning, sådan at du efter kurset er i stand til at strukturere og skrive en læsevenlig trelags-webtekst.
På nettet scanner, skipper og zoomer de mange forskellige læsere og brugere indholdet, derfor er det altafgørende, at din kommunes webtekster imødekommer læserne og brugernes behov.
På kurset lærer du desuden, hvordan de grundlæggende værktøjer bag søgeordsoptimering fungerer, sådan at du på én og samme tid tilpasser din tekst til målgruppe, medie og søgemaskine.
På kurset lærer du om:
Sammenhængen mellem målgruppe og skriftsprog
Sammenhængen mellem målgruppe og tekstens opbygning
Sammenhængen mellem målgruppe og medie
Sammenhængen mellem målgruppe og søgeord
Hvad får du med hjem fra kurset?
Når du har deltaget på kurset, er du blevet bevidst om både styrker og svagheder i dine webtekster. Du ved, hvordan du opbygger en velfungerende webtekst med et tydeligt budskab, der er tilpasset læsernes forventninger, og som samtidig bliver fundet af søgemaskinerne.
Kurset tager afsæt i webtekster fra din hverdag. Det betyder, at du får en række konkrete værktøjer, som du umiddelbart kan anvende i dit daglige arbejde.
Undervisere/ Oplægsholdere
Journalist og pressekonsulent Jes Vitting, Komponent. Igennem en lang årrække har Jes undervist i både offentlig og privat regi, og han har hjulpet mange offentlige myndigheder, virksomheder og organisationer med at få budskaberne ud over rampen. Jes er uddannet i statskundskab og medievidenskab fra Københavns Universitet og uddannede sig senere til journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Senest har Jes hjulpet medarbejdere i Esbjerg, Odense og Aarhus Kommuner med både skriftlig såvel som mundtlig kommunikation.
Kontakt os for tilbud.
Kurset henvender sig til kommunale medarbejdere, der har ansvar for redigering af institutionens, kommunens eller dele af kommunens hjemmeside.