På dette modul opnår du både teoretisk og praktisk viden om rammer og vilkår for ledelse af offentlige forandringsprocesser i relation til den aktuelle udvikling i velfærdspolitikker, moderniseringsstrategier og i den offentlige sektor.
Du får forståelse for hensigtsmæssig proceslederadfærd og fornyet indsigt i egne kompetencer og mulige udviklingszoner som facilitator.
Med undervisning i ledelse af forandringsprocesser, gruppeforståelse og -dynamik og proceslederadfærd, får du styrket dine kompetencer, så du kan lede forandringsprocesser i jeres organisation.
Og du opnår styrket handlekompetencer til i et helhedsorienteret perspektiv at involvere politiske, strategiske, driftsmæssige og borgerorienterede interesser og forståelser i forandringsprocesser med afsæt i den kompleksitet, som moderniseringen af den offentlige sektor er udtryk for.
Prisen dækker undervisning, bøger (som du får tilsendt inden undervisningsstart), eksamen og forplejning på undervisningsdagene. Prisen er eksklusive moms.
Du bliver undervist i følgende hovedtemaer:
Her fokuseres den organisatoriske sammenhæng, herunder forandringsprocessens overordnede formål. Her introduceres til teorier om forandringsprocesser i såvel en generel organisatorisk som konkret praksis sammenhæng, og der reflekteres over det overordnede formål som retningsgivende for såvel kerne- som støtteprocesser. Der ses også på moderniseringen af den offentlige sektor som generel ramme for mange aktuelle forandringsprocesser.
Her fokuseres gruppeprocesser og gruppepsykologiske mekanismer, samt håndtering af modstand og konflikt. Uanset forandringernes baggrund og formål påvirkes såvel det enkelte individ som de grupper eller teams, hvori den daglige opgavevaretagelse finder sted. Dette tema fokuserer derfor på forandringsreaktioner, på hvordan den enkeltes behov i omstillings- og udviklingsprocesser tilgodeses og på metoder til at skabe ejerskab og motivation hos den enkelte medarbejder og i gruppen.
Her fokuseres og reflekteres over de særlige karakteristika for procesledelse i organisatoriske forandringer. Procesledelse kræver på samme tid nærvær og distance og det reflekteres, hvilke kvaliteter en god procesleder har, og på hvordan forskellige magtpositioner og hensynet til etik, har betydning for effekten af processen. Forskellige evalueringsmetoder identificeres, herunder reflekteres det, hvordan man kan udnytte den viden der er kommet frem i processen, i resten af organisationen.
Målgruppe
Modulet Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer (5 ECTS) er for dig, som er leder i den offentlige sektor.
Mød din underviser
Susanne Østergaard
Ekstern underviser hos Komponent
Susanne er en erfaren underviser og har gennem en årrække undervist på Den Offentlige Lederuddannelse. I regi af Komponent har Susanne udviklet og gennemført en række skræddersyede forløb for kommuner og regioner. Her har hun arbejdet med ledelse af digital transformation, ledelse af forandringsprocesser og tværgående samarbejde.
Som underviser lægger Susanne vægt på at facilitere læring i spændingsfeltet mellem de teoretiske perspektiver og lederens egen praksis – og med fokus på den organisatoriske kontekst, herunder brugere, borgere – og politikere.
Fakta og formalia
Dette modul består af:
- 4 undervisningsgange
- vejledning
- opgaveskrivning
- mundtlig eksamen
Den skriftlige opgave har omfang af max. 5 sider per person.
Pensum udgøres af grundbøger (helt eller delvist) samt artikler, og udgør ca. 500 sider. Grundbøger udleveres og de elektroniske artikler lægges på mitKomponent.
Litteratur til hver undervisningsgang vil fremgå af lektionsplanen, som fremsendes ved endelig tilmelding til modulet.
For at blive optaget skal du minimum have en kort videregående uddannelse samt to års erhvervserfaring. Husk at uploade dokumentation for, at du kan optages.
Modulet afsluttes med en kombinationsprøve, individuelt eller i gruppe. En kombinationsprøve er et skriftligt oplæg kombineret med en mundtligt prøve.
Den Offentlige Lederuddannelse
Dette modul er en del af Den Offentlige Lederuddannelse på diplomniveau (60 ECTS), som består af:
- 3 grundmoduler (3 x 10 ECTS)
- 3 valgmoduler (3 x 5 ECTS)
- 1 specialemodul (15 ECTS)