Det er samtidig de ledelsestemaer, lederne bruger mest tid på.
Undersøgelsen spørger ind til ledernes udfordringer og tidsforbrug inden for seks udvalgte ledelsestemaer, som udgør centrale ledelsesopgaver i kommunal ledelse:
- Personaleledelse
- Faglig ledelse
- Tværgående ledelse
- Forandringsledelse
- Ledelse med borgeren i centrum
- Ledelse i en myndighedsramme
Det udfordrer kommunale ledere
Inden for personaleledelse er det især opgaven med at tiltrække kvalificerede medarbejdere, som fylder hos de kommunale ledere. 45% af de adspurgte ledere finder opgaven udfordrende eller meget udfordrende, og det er især ledere på ældre- og sundhedsområdet, socialområdet og teknik- og miljøområdet, der kæmper med at tiltrække kvalificerede medarbejdere.
Til gengæld er det kun få af lederne, der ser det som en udfordring at fastholde kvalificerede medarbejdere. Lederne er også udfordret, når det kommer til forandringsledelse - særligt, når der er tale om digitale forandringer.
Lederne oplever sig især udfordret i forhold til at understøtte brugen af nye digitale værktøjer til bedre løsning af kerneopgaven, og i at få digitale forandringer til at skabe mening for medarbejderne. Udfordringen opleves særligt blandt fagdirektører og decentrale afdelingsledere.
Endelig er tværgående ledelse et vigtigt tema for kommunale ledere. De har fået øjnene op for værdien i det tværfaglige arbejde og samarbejde. Men 32% af de adspurgte ledere angiver, at det er udfordrende at sikre, at alle medarbejdere bidrager aktivt i det tværgående arbejde.