Er du klædt på til de nye lovkrav og nye dagsordener for bæredygtigt byggeri?

Dagsordenen for bæredygtigt byggeri er i konstant forandring. Den 1/7-2025 træder nye klimakrav og krav om selektiv nedtagning af byggeri i kraft. Samtidig er der nye krav på vej fra EU – både indenfor Green Deal, hvor EU’s Omnibus pakke medfører ændringer for blandt andet miljøskadelige og sundhedsskadelige stoffer. Sidst men ikke mindst melder forskere nye scenarier for stormflod og havvandsstigninger ud. 

Kurset vil med afsæt i ovenstående tage kursisterne igennem tre kursusdage, der omhandler byggeriets klimapåvirkning, bevaring, transformation og selektiv nedtagning samt resiliens og miljøfarlige og sundhedsfarlige stoffer. 

Kurset løber over tre dage og består af både oplæg, dialog og case-arbejde, hvor du kan arbejde med en konkret opgave. På kurset vil der være øvelser, hvor du får mulighed for at spejle egne projekter ind øvelser på kurset. Der vil på kurset være god mulighed for sparring og vidensdeling med andre kommunale projektledere og underviserne.

For at sikre et fælles fagligt niveau forud for kurset modtager du videomateriale og litteratur til ca. 4 timers selvstudie. Her bliver du blandt andet introduceret til hvordan forståelsen af bæredygtigt byggeri har udviklet sig frem til i dag samt til relevant læsestof ift. byggeriets klimapåvirkning, bæredygtighedscertificering af byggeri, lovkrav om selektiv nedrivning, lovkrav og EU-krav med relation til bæredygtig finansiering, miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer samt resiliens. 

 

Dag 1: Drivere for bæredygtigt byggeri og klimapåvirkning fra byggeriet

Dag 1 tager afsæt i en dialog om hvilke perspektiver kursisterne tager med sig fra deres selvstudie og hvordan de kan reflektere det ind i deres hverdag. Derigennem sætter vi sammen fokus på de vigtigste drivere for en bæredygtig udvikling af byggeriet. 

Resten af dagen står i klimapåvirkningens tegn, hvor underviseren introducerer dig til den kommende lovgivning for byggeriets klimapåvirkning og hvad de kommende lovkrav betyder for materialevalg og byggetekniske løsninger for byggeriet. Du lærer, hvad du skal være opmærksom på i beslutningsprocessen, hvordan du kan nedbringe klimapåvirkningen fra byggeriet og hvordan du kan arbejde med krav til de øvrige parter i byggeprojekter. 

Dag 2: Renovering, transformation og selektiv nedtagning

På dag 2 stiller vi skarpt på bygninger som ressourcebanker og en diskussion om, hvordan vi fremmer at byggeriet bevares og renoveres eller transformeres. Du vil blive introduceret til en ressourcepyramide og lovkrav til selektiv nedtagning af udtjente bygninger. Vi skal tale om dilemmaet ”bevar eller forklar” og hvordan vi kommer væk fra at ressourcehåndtering handler om affald og til at se bygninger som ressourcebanker med potentiale for at reducere påvirkning af klima og biodiversitet. Underviseren vil give dig inspiration til, hvordan du kan sikre rettidig kortlægning af ressourcer og hvilke opmærksomhedspunkter, du skal have i forbindelse med udbud nedrivningsentrepriser.    

Dag 3: Miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer + bygningsresiliens

Kursets dag 3 tager fat i emnerne miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer samt resiliens. Disse to emner er komplekse og meget centrale for et bæredygtigt byggeri, selvom de kun i begrænset omfang er omfattet af bygningsreglementet. Du bliver introduceret til hvorfor emnerne er relevante at arbejde med og hvor kravene, som vi møder i byggeriet, stammer fra. Underviseren vil desuden inspirere til hvordan du kan arbejde med krav til emnerne i dine byggeprojekter. 
 

Undervisere

Kursets undervisere er fagspecialister fra Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma. Underviserne har stor erfaring med de emner, som de underviser i og har erfaring med samarbejde med kommuner. Alle undervisere er i tæt dialog med Social og Boligstyrelsen og Dansk Standard, der laver lovgivningen og de tekniske standarder for emnerne. 

11.975 kr.
Sted og startdato
Middelfart: 4. november 2025
Varighed: 3 dage
Se tid og sted for det valgte forløb
Middelfart
4. november kl. 8.45 - 6. november 2025 kl. 14.45
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Er du i målgruppen?

Kommunale projektledere og personer med ansvar for strategier for bæredygtigt byggeri. 

Hvad får jeg med hjem fra kurset?

Det lærer du på kurset

  • Indsigt i historiske og nutidige drivere for bæredygtigt byggeri
  • Kendskab til de nye klimakrav i bygningsreglementet, der træder i kraft 1/7 2025
  • Indsigt i hvor i byggeriet de største klimapåvirkninger i byggeriet er
  • Viden om hvordan LCA kan bruges som beslutningsværktøj på nybyg og renovering
  • Kendskab til ny lovgivning om selektiv nedrivning, der træder i kraft 1/7 2025
  • Indsigt i tiltag og tilgange der fremmer genbrug og genanvendelse af bygninger og/eller genbrug af materialer i nyt byggeri
  • Kendskab til EU lovgivning og dansk lovgivning for miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer
  • Indsigt i hvordan krav til miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer kan indarbejdes og dokumenteres på projekter
  • Kendskab til EU krav til resiliente bygninger og hvordan resiliens screenes og rapporteres.
Byggeri

Målgruppe

Målgruppen er kommunale projektledere og personer med ansvar for strategier for bæredygtigt byggeri. 

Program

Dag 1: Drivere for bæredygtigt byggeri og klimapåvirkning fra byggeriet
Kaffe/te med brød
Lektion 1.1: Drivere for bæredygtigt byggeri
- Velkommen og præsentation
- Diskussion om hvilke drivere, den enkelte tager med fra sit selvstudie ift. sin hverdag. (gennemføres som snak i grupper, hvis der er mange deltagere og med fælles opsamling).
- Hvilke støttemuligheder er der accelleratorfonden, div. Realdania puljer
Lektion 1.2: Lovkrav til byggeriets klimapåvirkning og LCA som beslutningsværktøj
- Introduktion til bygningers LCA beregning og lovkrav
- Introduktion til KLs LCA værktøjer
- Hvad medregnes ikke i en LCA beregning?
- Hvad er en EPD? Og hvordan kan man bruge EPD’er?
- Hvordan kan LCA anvendes som beslutningsværktøj?
- Hvordan indgår biodiversitet?
- Eksempler på puljer, hvor man kan søge finansiering?
Frokost
Lektion 1.3: Klimapåvirkningen fra nyt byggeri
- Introduktion til eksempler på LCA beregninger for forskellige bygningstyper – hvor er hot-spots og sweetspots?
- Hvor er de væsentligste klimapåvirkninger fra nyt byggeri? Hvordan understøtter lokalplanlægningen reduktion af klimapåvirkning?
- Hvordan indgår genbrugte og genanvendte materialer i en LCA beregning?

Diskussion i grupper:
- Hvordan påvirker lokalplansprocesser klimapåvirkningen fra nyt byggeri? Og hvordan kan vi som Kommuner påvirke klimapåvirkningen fra byggeriet?
Lektion 1.4: LCA ved renovering og transformation af eksisterende byggeri
- Hvordan kan man regne LCA på en eksisterende bygning, der renoveres eller transformeres til en anden anvendelse?
- Hvor går grænsen mellem transformation og nyt byggeri?
- Hvor er de væsentligste klimapåvirkninger fra eksisterende byggeri?
Lektion 1.5: Gruppearbejde - Lær at navigere i de nye klimakrav
Øvelse:
- identificer de væsentligste fokusområder for klimapåvirkningen i din egen case eller i en case, som vi stiller til rådighed.
- tag stilling til, hvordan du vil bruge LCA beregninger til at understøtte din beslutningsproces
- Præsentation og drøftelse af overvejelser
Dag 2: Renovering, transformation og selektiv nedtagning
Lektion 2.1: Selektiv nedrivning
- Hvad står der i lovteksten?
- Hvad betyder det for byggeriets processer og hvilke typer af udgifter er forbundet med selektiv nedrivning?
- Hvordan understøtter selektiv nedrivning en bæredygtig dagsorden? Og hvor understøtter lovkravet ikke en bæredygtig dagsorden
Lektion 2.2: Ressourcestrategier
- Hvad er definitionen for hhv. renovering og transformation?
- Risici ved renovering – er den øget?
- Hvad er et ressourcehierarki?
- Hvad er en ressourcescreening og en ressourcekortlægning? Og hvordan informerer resultatet af disse en ressourcestrategi på projekter?
- Kan man arbejde med ressourcestrategier på nyt byggeri?
- Eksempler på puljer, hvor man kan søge finansiering?
Lektion 2.3: Krav til projektets parter
- Hvilke krav skal stilles i forbindelse med en nedtagning jf. lovgivning om selektiv nedrivning?
- Hvilke øvrige krav er relevante at stille hvornår i processen?
- Hvordan kan man arbejde med materiale- og bygningspas?
Frokost
Lektion 2.4 – Øvelse (evt. i grupper)
Foretag en ressourcescreening af det rum, som du sidder i (vi laver en liste med punkter der skal tages stilling til).

Hvilke materialer er vigtige at holde i kredsløb og hvordan vil du sikre deres værdi?
Lektion 2.5: Markedspladsen for genbrugte eller genanvendte materialer
- Hvad er forskellen på genbrugte eller genanvendte materialer (med afsæt i ressourcehierarkiet – vi genbesøger).
- Hvilke markedspladser og leverandører findes der for genbrugte og genanvendte byggematerialer?
- Tre klinger for genbrugsmaterialer - on-site, near site / district og regionalt
- Lavrisiko vs. højrisiko anvendelse af genbrugte eller genanvendte byggematerialer (eksempler fra praksis)
Lektion 2.6: Gruppearbejde
Øvelse:
- Identificer de væsentligste potentialer for genbrug og genanvendelse i din egen case eller i en case som vi stiller til rådighed
- Identificer de relevante klinger ift. genbrug og potentielle samarbejdspartnere, der enten kan aftale eller levere genbrugte materialer til din case.
- Præsentation og drøftelse af overvejelser
Lektion 3.1: Introduktion til lovkrav for miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer
- Hvad står der i bygningsreglementet?
- Hvad kræver EU? EU Tax. Forordningen for bæredygtige finansieringer + CSRDDD andet?
- Andre relevante krav (f.eks. arbejdsmiljølovgivning)
- Hvad er sammenhængen mellem EU's lovgivning og de planetære grænser?
- Eksempler på puljer, hvor man kan søge finansiering?
Lektion 3.2 Håndtering af krav til miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer i byggeriet
- Hvordan kan byggebranchen efterleve krav til miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer?
• Hvor er de vigtigste indsatsområder ift. fremstillingsfasen, byggefasen, driftsfasen og nedtagningsfasen?
• Hvordan stiller vi krav? Hvornår stiller vi krav Og hvordan får vi sikret efterlevelse af kravene?
Lektion 3.3: Øvelse
- Med afsæt din egen case eller en case som vi stiller til rådighed – læg en plan for hvordan du vil arbejde med forebyggelse af miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer.
• Hvilke stofgrupper har du fokus på?
• Hvordan vil du sikre, at de ikke indarbejdes i projektet?
Frokost
Lektion 3.4: Resiliens
- Hvad er en resilient bygning? Og hvorfor er det vigtigt at sikre resiliens (risici og forsikring)?
- Hvilke krav er der til bygningers resiliens (EU Tax mv.)? Og er der andre økonomiske drivere for at sikre bygningers resiliens?
- Hvordan gennemføres en screening for bygningers resiliens? Og hvilke kvalitetsniveauer findes der? Hvad er forskellen på en resiliens-screening og en resiliens-strategi?
- Hvordan følger man op på sin screening/strategi og dokumenterer efterlevelse?
- Eksempler på puljer, hvor man kan søge finansiering?
Lektion 3.4: Øvelse
Med afsæt i en case som vi stiller til rådighed:
- Du har modtaget en resiliens screening fra din rådgiver – hvad lægger du mærke til i screeningen? Og hvordan vil du bruge resultatet af screeningen i din beslutningsproces.
Opsamling, evaluering og tak for denne gang

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
Kræn (midlertidigt billede)
Chefkonsulent
Kræn Bach Holmberg