Lægesekretærerne skal, udover at planlægge og koordinere afdelingens arbejde, formå at støtte og gøre en forskel for patienter og pårørende og bidrage til den positive udvikling af såvel arbejdsgange som kerneopgaven. Vel at mærke i en hverdag, hvor ikke to dage er ens.
Hvis lægesekretærerne skal lykkes med at indfri de forventninger, der stilles til dem, er der behov for nye kompetencer. Fremtidens lægesekretær i forventes at:
- kommunikere professionelt og proaktivt med patienter, pårørende, det faglige personale og ledelsen
- være bannerfører for en udviklingsorienteret og tværfaglig tilgang til funktioner og opgaver
- have grundlæggende forståelse for de kliniske arbejdsgange, så de kan indgå i konstruktiv dialog med det øvrige personale
- deltage aktivt i forandringsprocesser, som har til formål at forbedre de kliniske og administrative arbejdsgange med positiv effekt for kerneopgaven.
Komponent har udviklet et formelt kompetencegivende forløb, der klæder lægesekretærerne på til fremtidens opgavevaretagelse.
Forløbet består af tre moduler fra Sundhedskommunomuddannelsen:
- Forløbskoordinering, kommunikation og psykologi
- Praksisnær hverdagsinnovation
- Konflikthåndtering og læring
– og to sundhedsfaglige workshops, der med udgangspunkt i patientcases giver lægesekretærerne ny viden om kliniske arbejdsgange og styrker deres evne til at understøtte og bidrage til det tværfaglige patientarbejde.
Skræddersyet til jeres organisation
Forløbet har til formål at give lægesekretærerne et stærkt fagligt fundament for at løfte opgaverne i fremtiden samtidig med, at de får papir på deres kompetencer.
Forløbet kan afholdes i jeres egen organisation, og efter behov tilpasser vi formen, så det matcher jeres behov, organisering og udfordringer. Det er også muligt at kombinere forløbet med andre workshops eller faglige oplæg.
På disse to workshops tager vi udgangspunkt i de patienter, lægesekretæren møder, og det tværfaglige samarbejde i forhold til patienterne. Deltagerne bliver klædt på til endnu bedre at forstå de kliniske arbejdsgange, blandt andet gennem undervisning i principper for triagering, udvalgte sygdomme, symptomer og undersøgelser.
På dagene træner og drøfter vi blandt andet ABCDE-vurdering og ISBAR, så deltagerne bliver endnu skarpere på, hvorfor kollegaer og samarbejdspartnere spørger, som de gør, og hvordan lægesekretæren kan føle sig mere sikker i mødet med patienterne og i dialogen med f.eks. læger og sygeplejersker.
Patientkontakten er en stor del af jobbet som lægesekretær.. På dette modul får deltagerne redskaber til at forstå og agere i situationer, hvor patienten er i krise. Spørgsmål som: Hvordan kan en krise forstås? Hvilke typiske reaktioner møder man som professionel? – er centrale omdrejningspunkter på modulet, hvor vi kobler
kriseforståelse og -håndtering til kommunikationsforståelse og kommunikative redskaber.
Endvidere har modulet fokus på koordinering af patientforløb, og deltagerne får kompetencer til at analysere og vurdere et patientforløb og indgå i tværfaglige og tværsektorielle samarbejder om fortsatte forandringer, herunder arbejdet med den gode patientinformation.
Med afsæt i lægesekretærens hverdag udfordrer vi vanetænkningen og bryder mønstre. At undre sig og stille spørgsmål er nemlig en innovationskompetence, som er vigtig at kunne, hvis afdelingen skal lykkes med at forbedre arbejdsgange og -opgaver.
På forløbet udvikler deltagerne deres personlige og faglige kompetencer til arbejdet med etablering og udvikling af innovative processer på arbejdspladsen og lærer at håndtere forandringsprocesser. Vi sætter bl.a. fokus på innovationskultur, -modeller og -metoder.
Deltagerne lærer at identificere og afkode konkrete konflikter, som ofte opstår i hverdagen, hvis f.eks. en patient er i chok eller påvirket, og deltagerne får kompetencer til at forebygge og hurtigt deeskalere konflikter af hensyn til patienter og personale.
Deltagerne får desuden viden om arbejdskulturer og konflikthåndtering og lærer, hvordan konflikter opstår og håndteres på afdelingen.