På dette modul styrker du dine kompetencer til at arbejde med pædagogisk og didaktisk ledelse på et vidensbaseret grundlag. Vi sætter bl.a. fokus på, hvordan du kan organisere og lede ressourcepersonernes arbejde, så I skaber den bedst mulige praksis for elevernes læring.
Du lærer også at forholde dig til den store mængde data, du har til rådighed, og oversætte data til ny hverdagspraksis til gavn for skolens elever, og du får helt konkrete værktøjer til at indsamle, bearbejde, og analysere og træffe beslutninger på baggrund af data.
Og endelig lærer du at stå i spidsen for professionelle læringsfællesskaber og mestre balancen mellem på den ene side at udvise stærkt lederskab og på den anden side være åben over for input fra medarbejdere og teams.
Indhold
I løbet af modulets otte undervisningsdage arbejder du med fire hovedtemaer:
1. Ledelse af pædagogisk og didaktisk forankring i skolen og professionelle læringsfællesskaber
Her sætter vi fokus på de diskurser, der influerer på skolens kerneopgave og dermed på grundlaget for den pædagogiske og didaktiske ledelse. Du introduceres til teorier om skolens kerneopgave, professionelle læringsfællesskaber, professionel dømmekraft og professionsforståelse.
2. Ledelse af skolens ressourcepersoner og samarbejde med skolens teams
Vi sætter fokus på, hvordan du leder det kollektive ansvar for elevernes læring og introducerer reflekterende og professionelt undersøgende metoder i teamet. Skolelederadfærden er central i relationen mellem ledelsen, ressourcepersoner, de professionelle læringsfællesskaber og elevresultater, og derfor arbejder vi også med, hvordan et stærkt lederskab gennem distribueret ledelse skaber en positiv effekt på elevernes præstationer.
3. Data og evidens i skoleudviklingen samt analyse af data
Vi ser på forskellige datatyper (kvantitative og kvalitative) og dataindsamlingsmetoder, og arbejder med, hvordan denne viden kan kobles til ledelse og udvikling af skolens læringsmiljøer. Data bliver brugbar viden, når den analyseres og omsættes til handling. Derfor arbejder vi med forskellige analysetilgange i forhold til skolens datatyper. Hvilke typer af viden kan man forvente at få fra de forskellige datakilder? Og hvordan arbejder man med metodetriangulering og analysen af disse data?
4. Datainformeret læringsledelse: Observation, feedback og ledelsesmæssig sparring på undervisning og elevernes læring
Som skoleleder skal du lede processen med at sammenkæde data og beslutninger og omsætte dem til professionelle handlinger. Derfor sætter vi fokus på, hvordan du som leder og vejleder gennemfører observationer i undervisningen, deltager i teamsamarbejdet omkring undervisningen og giver feedback, der hjælper lærerne til at blive bedre til at fremme kvaliteten i kerneopgaven. Med udgangspunkt i den datainformerede didaktiske samtale sætter vi også fokus på de forbedringer, man kan arbejde med for at fremme kvaliteten i kerneopgaven.
Prisen dækker undervisning, bøger (som du får tilsendt inden undervisningsstart), eksamen og forplejning på undervisningsdagene. Prisen er eksklusive moms.
På modulet får du kompetencerne til:
- At lede en læringscentreret skole gennem organisering og ledelse af skolens ressourcepersoner.
- At se muligheder og begrænsninger i brugen af data og evidens som led i skolens udvikling.
- At forstå forskellige typer af data (kvalitative og kvantitative data), indsamle data og oversætte det til ny viden, der skaber bedre praksis for elevernes læring.
- At udvikle en kultur, hvor arbejdet med data bliver systematisk og integreret i skolens organisation.
- At lede professionelle læringsfællesskaber gennem distribueret ledelse.
Målgruppe
Modulet ’Pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse (10 ECTS)’ er for dig, som enten er skoleleder, pædagogisk afdelingsleder eller leder af en skolefritidsordning – uanset erfaring. Du kan også tage modulet, hvis du er pædagogisk konsulent med ledelseslignende opgaver.
Mød din underviser
Mai-Britt Herløv Petersen
Ekstern underviser i Komponent
Mai-Britt har mange års erfaring som skoleleder med særlig fokus på faglig ledelse og organisationsudvikling i den offentlige sektor. Hun er kandidat i pædagogik og har en mastergrad i offentlig ledelse MPA.
Mai-Britt har undervist på Den Offentlige Lederuddannelse siden 2015 og er forfatter til en lang række lærebøger om ledelses- og organisationsudvikling - heraf flere rettet mod skoler og dagtilbud.
Fakta og formalia
Forløbet består af 8 hele undervisningsdage – typisk fra 9.00-15.00, læringsteamdage, vejledning i forbindelse med opgaveskrivning samt mundtlig eksamen med afsæt i den skriftlige opgave (kombinationsprøve).
Pensum udgøres af grundbøger (helt eller delvist) samt artikler, og udgør ca. 1.000 sider. Grundbøger udleveres og de elektroniske artikler lægges på mitKomponent.
Litteratur til hver undervisningsgang vil fremgå af lektionsplanen, som fremsendes ved endelig tilmelding til modulet.
For at blive optaget skal du minimum have en kort videregående uddannelse samt to års erhvervserfaring. Husk at uploade dokumentation for, at du kan optages.
Modulet afsluttes med en kombinationsprøve, individuelt eller i gruppe. En kombinationsprøve er et skriftligt oplæg kombineret med en mundtligt prøve.
Den Offentlige Lederuddannelse
Dette modul er en del af Den Offentlige Lederuddannelse på diplomniveau (60 ECTS), som består af:
- 3 grundmoduler (3 x 10 ECTS)
- 3 valgmoduler (3 x 5 ECTS)
- 1 specialemodul (15 ECTS)