Vil I have styrket jeres kompetencer til at arbejde med matchning af barn og anbringelsessted og dermed forebygge sammenbrud i anbringelsesforløb? Så deltag på dette spændende 2-dags kursus.

Du har nu muligheden for at deltage i dette spændende 2-dags kursus, som styrker dine kompetencer til at arbejde med matchning af barn og anbringelsessted, så børn og unge oplever stabile anbringelsesforløb, og der sker færre sammenbrud i anbringelsesforløb. Kurset tager afsæt i nyeste viden på området, gældende lovgivning og praksisnære tiltag og redskaber til at understøtte kommuners arbejde med matchningsforløb, herunder med vurdering af rette indsats til rette tidspunkt. 

Der vil være gennemgående fokus på inddragelse af børn og unge og forældre i matchningsforløb, da forskning og viden på området viser stor variation i kommuners praksis. Derudover indgår også viden om systematisk afdækning af anbringelsessteders kompetencer og rammer og styrket samarbejde med anbringelsessteder i det gode match.

På kurset tages blandt andet afsæt i følgende materialer udviklet i Social- og Boligstyrelsens regi: ”Model for styrket match af barn og anbringelsessted – version 2, januar 2024” og ”Videnskatalog – kompetenceudvikling i styrket match af barn og anbringelsessted 2024” og anbefalinger til den gode anbringelse. Der hentes også inspiration i formidling på kurset fra aktionslæring og viden om implementering i organisationer – set i lyset af kommunernes arbejde med Barnets Lov.

Der henvises til Social- og Boligstyrelsen om ovenstående materialer

Kurset tilrettelægges over to dage, hvor deltagerne vil få:

 - nyeste viden om forudsætninger for et godt match af barn og anbringelsessted 
 - arbejdet med eget og kollegaers børnesyn og forældresyn til styrket inddragelse af børn og forældre i matchningsprocesser
 - fornyet inspiration til et styrket samarbejde med anbringelsessteder op til en anbringelse 
- viden om og inspiration til øget tværprofessionelt samarbejde i matchningsprocesser i praksis
 - inspiration til implementering af viden fra kurset i egen praksis, herunder forskellige redskaber og tiltag til at understøtte god kvalitet i praksis.
 - vidensdeling med andre kommuner.

Begge temadage er bygget op om vidensoplæg og korte refleksionsøvelser om formiddagen og vidensdeling blandt deltagerne om eftermiddagen. Kurset er med deltagere fra flere kommuner, hvilket giver rig mulighed for at dele viden og erfaringer med andre kommuner om deres praksis på området.

 

5.495 kr.
Varighed: Afholdes som to enkeltdage med læringsrum imellem
Se tid og sted for det valgte forløb
Komponent Herlev, Lyskær 3 ef, 1. sal, 2730 Herlev
Temadag 1
6. maj 2025 kl. 8.30 - kl. 15.30
Temadag 2
4. juni 2025 kl. 8.30 - kl. 15.30
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er ekskl. moms og inkl. materiale og forplejning.

Er du i målgruppen?

Deltagerkreds til kompetenceudviklingsforløbet er socialrådgivere, familieplejekonsulenter, matchkonsulenter og ledere med ansvar for anbringelsesområdet i kommuner på udsatte børne- og ungeområdet 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

LEHA
Chefkonsulent
Lene Hausted
Lene Sloth Jørgensen
Koordinator
Lene Sloth Jørgensen