Mange pædagoger vil gerne prøve kræfter med et lederjob i en daginstitution eller SFO, men de er samtidig usikre på, hvad det kræver. Derfor har Komponent sammen med KL og BUPL udviklet kompetenceforløbet "Leder på spring - springet til ledelse".
Forløbet er blevet testet af tre kommuner, Faxe, Lejre og Holbæk. Her har pædagoger, som er nysgerrige på ledelse, deltaget, mens nogle af deres ledere har fungeret som mentorer.
I en ny podcast fra Viden på Tværs, som er ejet af KL og Forhandlingsfælleskabet, kan du høre om erfaringerne i de tre kommuner. Du kan høre om perspektiver på springet til ledelse fra både pædagoger, en dagtilbudsleder, en forvaltningschef og de undervisere fra Komponent (tidl. COK), som har stået for kompetenceforløbet.
En af underviserne er chefkonsulent i Komponent Susanne Harder, som oplever, at pædagogerne ofte er usikre på, hvad ledelsesopgaven helt konkret kræver:
”De har alle sammen en stor interesse for faglig ledelse, og mange af dem har erfaringer med ledelseslignende opgaver, for eksempel som fagligt fyrtårn, tovholder eller tillidsrepræsentant. Og de kommer med lyst til mere. Men de har ikke erfaring med at drive en hel institution, og de er ofte bekymrede for, om de kan holde et rimeligt arbejdsniveau, både hvad angår arbejdstimer og ansvar. Dér kan vi hjælpe dem med at blive trygge ved opgaven via afklaring og nogle redskaber,” siger Susanne Harder.