Skolevægring er ifølge VISO den mest udbredte følgeproblematik i særligt komplicerede sager om diagnosticerede børn og unge. Ufrivilligt skolefravær udfordrer både skoler, PPR, det specialiserede børne- og ungeområde – og naturligvis forældre og børn.
Formålet med kurset er at give dig nyeste viden om bekymrende skolefravær og redskaber til at håndtere skolevægring i praksis. Vi kigger blandt andet nærmere på metoder til at afdække bekymrende skolefravær, da forskning viser, at den rigtige indsats fra starten er vigtig for at barnet føler tilknytning.
Skolefravær er også fravær af fællesskab. Vi drøfter skolefravær som et fællesskabsanliggende, og du får konkrete tips til inddragelse af barnet og det vigtige forældresamarbejde.
Efter kurset er du klogere på:
- Viden om bekymrende skolefravær
- Metoder i arbejdet med afdækning og opsporing
- Skolefravær som et fællesskabsanliggende
- Redskaber til øget skoledeltagelse
- Konkrete processtyringsværktøjer til at bryde fraværsmønstret
Kurset bygger på nyeste forskningslitteratur om bekymrende skolefravær samt praksiserfaringer fra VISO, kommuner og skoler. Underviseren har taget del i et 3-årigt udviklingsprojekt om skolefravær under Social- og Boligstyrelsen, ligesom han er en del af det internationale skolefraværsnetværk INSA.
Underviser
Gunnar Dehn, Pædagogisk konsulent, VISO-specialist og skolefraværskonsulent. Uddannet lærer med efteruddannelse i systemisk-narrativ metode og mentaliseringsbaseret familiebehandling. Gunnar har 15 års erfaring fra det specialiserede børneområde, heraf 10 år som leder. Laver afdækning og rådgivning i skolefraværssager i både VISO-regi og kommunalt regi.
Kurset er målrettet alle der arbejder med børn og unge, der har eller er i risiko for at udvikle højt skolefravær.
Deltagerne er fx lærere, pædagoger, sagsbehandlere, vejledere, familiebehandlere, konsulenter m.fl. på både det kommunale og private område.