Hvor er ungdomsskolen på vej hen og hvad kræves af ungdomsskolernes ledelse i de kommende år, hvis ungdomsskolen skal bibeholde sine position som en relevant aktør og en central stemme på det kommunale ungeområde?
Det er, hvad udviklingsforløbet "Ungdomsskoleledelse ind i fremtiden" vil stille skarpt på.
Baggrundstæppet for udviklingsforløbet er, at vi ser ind i et kommunalt landskab, som i de kommende år vil gennemgå store forandringer, som følge af store velfærdsreformer, der vil kræve både tilvalg og fravalg i kommunerne. Allerede i 2025 er der kommunalvalg, som vil accelerere denne udvikling, som også vil påvirke ungeområdet og derved den kommunale ungdomsskole.
Hvilken rolle vil ungdomsskolen spille i dette fremtidige landskab, hvor nye dagsordener vil udfordre de nuværende og hvordan kan den enkelte ungdomsskoleledelse styrke skolens interne organisation, så skolen stadig spiller en attraktiv rolle, som de unge ønsker at anvende? Hvordan kan ledelsen skabe både udvikling og stabil drift på samme tid, når ressourcerne bliver mindre? Og hvordan kan ungdomsskoleledelsen styrke skolens position overfor den brede kommunale organisation?
Disse problemstillinger vil forløbet adressere.
Vi anbefaler, at den enkelte ungdomsskoles samlede ledelse deltager på udviklingsforløbet, fordid ledelse og udvikling kalder på fælles løsninger og et fælles mindset.
Uformelle ledere også gerne må deltage i forløbet.
Hvis du er i gang med en lederuddannelse på diplomniveau, eller hvis du vil have papir på dine kompetencer, kan du tilkøbe en DOL-valgfagseksamen på 5 ECTS-point.
Kontakt Mikkel Kaels på T: 8779 6320, hvis du vil vide mere om muligheden for at få papir på dine kompetencer.
Spørgsmål, som vi stiller på forløbet
Hvilke politiske og organisatoriske dagsordener kigger kommunerne i retning af i de kommende år?
Hvor står ungeområdet i forhold til disse dagsordener?
Hvor står ungdomsskolen i dag og hvor skal den hen, for at bibeholde sin relevans?
Hvordan kan ungdomsskolernes styrke sit ledelsessamarbejde, så det kan understøtte udviklingen?
Hvordan kan vi styrke den enkelte ungdomsskoleleder i sit daglige ledelsesvirke?
Den røde tråd: Et praksisnært og casebaseret ledelsesforløb
For at ledelsesforløbet rammer den daglig ledelsespraksis så tæt som muligt, vil forløbet indeholde en case, som det enkelte ledelsesteam skal arbejde med. Casen vil blive helt selvvalgt og kan være en proces, en strategi eller et bestemt tema så man kan arbejde med den mest relevante og aktuelle case den enkelte ungdomsskole. Casen vil samtidig danne rød tråd undervejs, så den skal bruges i relation til forløbets forskellige temaer.
På forløbets sidste dag skal de enkelte ungdomsskoler præsentere deres case for hinanden og modtage konstruktivt feedback, så man kan komme beriget hjem til det videre arbejde.
Dit udbytte som ungdomsskoleleder
Udviklingsforløbet vil både give udbytte for den enkelte leder og den samlede ledergruppe.
Forløbet vil hjælpe den enkelte leder med at balancere mellem forskellige ledelsesretninger og samtidig styrke evnen til at tage vare på sig selv i lederrollen.
For den samlede ledergruppe vil forløbet styrke gruppens fælles forståelse og derved interne samarbejde.
Din ungdomsskoles udbytte
Ser man på forløbet ud fra ungdomsskolens perspektiv er udbyttet af forløbet, at skolen kan få styrket sin position yderligere i den kommunale organisation, når dens organisation bliver endnu mere bevidst om, hvad den leverer til de unge.
Ungeområdet er et helt centralt område indenfor den kommunale service og ungdomsskolen er en central aktør her.
Et fleksibelt klippekortsordning for den enkelte ungdomsskole
For at få mest muligt ud af ledelsesforløbet anbefaler vi, at det samlede ledelsesteam deltager. Det giver mulighed for i fællesskab at diskutere og reflektere over den ønskede retning for ledelsen på ungdomsskolen.
Hvis det dog ikke er muligt at afse ressourcer til at deltage som samlet team i en travl hverdag, kan man i stedet vælge at tilmelde et fast antal deltagere og så vælge, hvem der deltager på de enkelte internater. Én leder er så med på et internat, mens en anden leder deltager på det efterfølgende internat.
Vi kalder det for en klippekortsordning.

Forløbets opbygning
Forløbet består af tre internater, som er to undervisningsdage med overnatning. Mellem internaterne arbejder I med prøvehandlinger og udviklingsaspekter i egen organisation.
Ungdomsskolens position og relevans i kommunen
På forløbets første internat vil vi stille skarpt på ungdomsskolens kommunale kontekst og se på, hvordan ungdomsskolen kan forholde sig til disse kommende ændringer og hvordan den spiller sig relevant Særligt tre temaer vil blive inddraget på internatet:
- De kommende velfærdreformers betydning for kommunen og derved ungdomsskolen fremtidige opgaveløsning
- Fremtidige ændringer i den kommunale organisering og ungdomsskolens position i kommunens organisation
- Hvilke ungdomspolitiske dagsordener vil være fremtrædende i den kommende tid?
På internatet vil vi bl.a. få oplæg fra KL, om de kommunalpolitiske dagsordener, samt fra forskere om de organisatoriske og ungdomspolitiske perspektiver omkring ungdomsskolen.
Udover disse bredere dagsordener, vil internatet også inddrage mere konkrete problemstillinger, som vedrører den enkelte ungdomsskole:
- Fremtidens 10. klasser
- Folkeskolens kvalitetsprogram
Lederteamet - det holdbare arbejdsfællesskab
På det 2. internat vil udviklingsforløbet stille skarpt på ledergruppen. Som overskriften lyder, så bliver fokus er på, hvordan ledergruppen kan skabe et sundt og holdbart arbejdsfællesskab, hvor sunde sociale relationer kan understøtte og rumme evt. faglige og strategiske uenigheder. Endvidere vil vi kigge på, hvordan ledelse på tværs kommer til udtryk, når ungdomsskoleledere deltager i bredere opgaveløsninger, som går på tværs af organisatoriske skel.
På internatet vil vi adressere følgende temaer med oplæg:
- Hvem passer på lederen? - Ledertrivsel i fællesskab v. Louise Dinesen
- Det holdbare lederfællesskab v. Katrine Brenner
- Ledelse på tværs v. Maja Hjorth Just
Lederens liv
På 3. internat går vi tæt på den enkelte leder under overskriften "Lederens liv". Med denne overskrift vil internatet stille skarpt på forskellige aktuelle ledelsestemaer, som kan styrke forskellige aspekter af lederens liv.
Efter en paneldebat om formiddagen på internatets første dag, hvor flere ungdomsskoleledere giver deres syn på, hvordan de navigerer i deres ledelse, vil eftermiddagsprogrammet danne ramme om en form for markedsplads, hvor deltagerne kan vælge mellem en række workshoptemaer, hvor aktuelle ledelsestemaer bliver behandlet. Temaerne er blevet til i samarbejde med ungdomsskoleleder selv, så de bliver så relevante og kommer så tæt på den daglige praksis, som muligt. Nye temaer kan derfor sagtens komme til. Man vil kunne nå at deltage på to workshops på dagen.
Mulige temaer på workshoppen:
- Faglig ledelse
- Regenerativ ledelse
- Netværksledelse og vidensdeling
- Ledelse af processer
- Ledelses af reflekterende teams
På internatets og samtidig udviklingsforløbets sidste dag vil vi starte dagen med et oplæg om styrken ved at holde pauser. Oplægsholder, Pia Hauge, kalder det for "pausepower". Internatet og derved ledelsesforløbet rundes af med, at ungdomsskoleledelserne præsenterer deres udviklingsarbejde for hinanden.
Praktisk information
Pris
16.500 kr. pr. deltager
Betaling kan deles op i to rater, f.eks. på tværs af budgetår
Datoer
1. internat: 19. og 20. maj 2025
2. internat: 21. og 22. oktober 2025
3. internat: 13. og 14. januar 2026
Sted
Comwell i Kolding
Tid
Hvert internat er med overnatning. Det starter kl. 10 på førstedagen og slutter kl. 14 på andendagen
Kontakt
Per Nielsen, formand i LU
26231682
pnie@fredensborg.dk
Nina Wittendorff Pedersen, næstformand i LU
61245509
nina.wittendorff@herlev.dk
Niels Henriksen, bestyrelsesmedlem i LU
29177970
nielshe@htk.dk