Er du ansat i en kommune eller en region? Arbejder du med køb eller salg af fast ejendom? Så ved du, hvor komplekst et område det er. Lovgivningen er omfattende og praksis kan være svær at gennemskue.

Som ansvarlig for køb og salg af fast ejendom skal du have overblik over de retlige rammer. På dette kursus får du et gedigent overblik samt indsigt i, hvordan du håndterer alt fra markedsdialog til fastsættelse af markedspris, gennemførsel af udbud samt samarbejde med almene boligorganisationer og forsyninger. 

Du vil blive ført igennem lovgivningen og vi vil sammen drøfte skøn, proces og praksis. Vi kommer blandt andet omkring: 

  • Overvejelser om udbud 
  • Fastlæggelse af markedspris
  • Procedure ved udbud; bebyggede som ubebyggede ejendomme
  • Fritagelse for offentligt udbud
  • Almene boligorganisationer
  • Samarbejdsaftaler mellem private projektudviklere og kommunen
  • Opkøbs- og grundsalgsstrategi
  • Køb af fast ejendom
  • Køb af fast ejendom på ekspropriationslignende vilkår
  • Større kommunale bydels- og ejendomsudviklingsprojekter i samarbejde med private
  • Udviklere
  • Gæsteprincippet

”På kurset vil du få en grundlæggende gennemgang af de retlige rammer og udfordringer ved køb og salg af faste ejendomme tilhørende kommuner og regioner, herunder udbudsprocessen og aftaleindgåelsen. Undervejs vil vi sætte fokus på såvel udfordringer som muligheder ved en kommunes samarbejde med almene boligorganisationer, forsyningsselskaber og private projektudviklere.” - Anette Kusk, Advokat (H), LL.M./Partner, Dahl Advokatpartnerselskab
 

Det lærer du

Kurset består af både oplæg og dialog samt konkrete cases fra andre kommuner. Dermed får du både overblik og viden om udbud og køb samt mulighed for at drøfte udvalgte emner. Er der et emne, som du særligt brænder for, eller har du en case fra din egen kommune, som du ønsker i centrum, er du meget velkommen til at sende denne til underviseren inden kursets start.

Efter kurset vil du være klædt på til at:

  • Gennemføre en markedsdialog
  • Planlægge og gennemføre et udbud
  • Argumentere fra fravigelse af reglerne om udbud
  • Gennemføre et køb
  • Samarbejde med eksterne parter som fx almene boligorganisationer og forsyningen og køb og salg
     

Undervisere

8.875 kr.
Sted og startdato
Fredericia: 7. maj 2025
Varighed: 2 dage
Se tid og sted for det valgte forløb
Trinity Hotel og Konferencecenter, Gl. Færgevej 30, Snoghøj, 7000 Fredericia
7. maj kl. 9.00 - 8. maj 2025 kl. 15.30
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer, forplejning samt overnatning i enkeltværelse. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb.

Er du i målgruppen?

Kurset henvender sig til medarbejdere i kommuner og regioner, der arbejder med køb og salg af fast ejendom. 

Tidligere deltager udtaler

”Underviserne formulerede relevante emner for det, vi sidder med i hverdagen – og perspektivet var mere udvidet end blot for ’begyndere’

Kurset havde undervisere, der var specielt erfarne inden for køb og salg, og de leverede det på en måde, hvor det virkelig fangede,”

Janni Døssing Hansen, Køge Kommune

Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
Sigga landskab
Chefkonsulent
Sigga Birkvad