Der kan være mange penge at spare, hvis kommunerne udnytter mulighederne i forhold til organisering, køb og udbud på facility managementområdet. Professionalisering og medarbejdere samlet i ét team, der arbejder mod et fælles mål, kan samtidig bidrage til bedre service for borgerne og øget arbejdsglæde blandt medarbejderne.
Det viser resultaterne fra regeringen og KL's moderniserings- og effektiviseringsprogram (MEP), der bl.a. bygger på casestudier i 11 kommuner samt en spørgeskemaundersøgelse blandt de øvrige 87 kommuner.
Modenhedsvurdering
I Komponent kan vi hjælpe jer med at udnytte potentialerne ved facility management. Det kan fx være ved en modenhedsvurdering af jeres organisering og styring i forhold til facility managementopgaver kombineret med et benchmark af jeres ejendomsdrift.
Resultatet vil være en strategi- og handlingsplan, der giver jer konkrete svar på, hvordan I kan følge op på anbefalingerne om effektivisering af facility management i kommunerne fra økonomiaftalen for 2018.
Derudover kan vi understøtte jer i arbejdet med at identificere og realisere gevinsterne via:
- Et målbillede for udviklingen af ejendomsområdet med en horisont på tre år
- En omfavnende og politisk realiserbar strategi- og handlingsplan, som kan skabe målbare resultater med konkrete aktiviteter, der kan sættes i gang over de kommende tre år
- Et benchmark af jeres omkostninger på ejendomsområdet.
I forbindelse med regeringen og KL’s moderniserings- og effektiviseringsprogram (MEP) er der gennemført en kortlægning af facility management i kommunerne. Det har resulteret i en række anbefalinger, inspiration og værktøjer til organisering, køb og udbud på facility managementområdet.