Det er myndighedsområdet, der ’udløser’ stort set alle udgifter på det specialiserede voksenområde. Arbejdet er komplekst og består af uendeligt meget mere end jura, kontrakter og takster. Og en ting er sikkert – der er intet kvikfix.
Men der er noget at gøre – og det starter med at kigge på faglig praksis i og kompetenceudvikling af myndighedsområdet.
Hvad er der på spil i myndighedsarbejdet?
Det er Komponents erfaring, at alle kommuner har deres helt eget og komplekse udfordringsbillede på det specialiserede voksenområde – og at det hele starter i myndighederne. Et udfordringsbillede, der i sig selv er udgiftsdrivende og eksempelvis kan bestå af:
- En aftalt og en faktisk praksis med uoverensstemmelser
- Ændringer i målgrupper og begrænsninger i tilbudsviften
- Uhensigtsmæssigheder i kultur
- Ledelses(u)muligheder – og praksis
- Historik og historiske hændelser
- Misforstået overkompensation, der gør borgerne systemafhængige
- Stort konkret indblik, men begrænset systematisk / strategisk overblik
- Tværgående samarbejdsudfordringer
- Upræcise og begrænsede krav til tilbuddene
- Og meget mere….
Praksisnær kompetenceudvikling
Komponent har udviklet et praksisnært kompetenceudviklingsforløb for Kommunernes voksenmyndighedsafdelingerne. Forløbet er kombination af oplæg, fælles praksis- og organisationsanalyse, dybdedyk ift. faglig refleksioner og konkrete sagsdrøftelser, prøvehandlinger og fælles udvikling af nye værktøjer og praksis
Komponent starter forløbet med screening af nuværende praksis gennem tilgængelige data, 10 borgersager og eksisterende arbejdsgange. En analyse der valideres og kvalificeres af ledere og medarbejdere og danner baggrund og fundament for hele den efterfølgende proces.
Forløbets opbygning og indhold
Forløbets indhold og opbygning
- 7 ledermøder – direktører, tværgående mm.
- 7 møder med nærmeste myndighedsleder – råd og vejledning / supervision
- 12 halvdagsmøder – heraf 3 tværgående, 2 efter ½ og 1 år.
- 2 heldagsmøder
Prisen og sammenhæng i forløb forudsætter, at ledermøder placeres samme dag som aktiviteter med sagsbehandlerne – alternativt kan det foregå virtuelt, så tæt på som muligt.
- Møde med direktør, chef og lederen mhp. forventningsafstemning af forløb og særlige organisatoriske behov.
- Halvdagsmøde af 3½ time med myndighed hvor Komponents erfaringer og fund i andre kommuner præsenteres, normaliseres og drøftes ift. egen praksis. Desuden præsenteres konsulenter, forløbet og de muligheder og ønsker der kan være fra medarbejdersiden. Dagen har til formål af forberede til nysgerrighed omkring egen praksis såvel som vænne sig til tankerne om forandring.
- Komponent starter forløbet med at screene mulige data, screene 10 borgersager samt afdække aftalt praksis via vejledninger, kvalitetsstandarder, arbejdsgange mm. Her indsamles blandt andet konkrete læringseksempler til det videre forløb.
- Halvdagsmøde af 3½ time med sagsbehandler og nærmeste leder(er). Her valideres og kvalificeres Komponents fund og vurderinger under punkt 1, Disse danner baggrund og fundament for hele den efterfølgende proces.
- Efterfølgende møde med ledere og chef ift. behov, ønsker, krav og forventninger ud fra fund og vurderingerne.
- Et halvdagsmøde á 3½ time med sagsbehandlere og nærmeste ledere mhp. prioritering af temaer til den videre proces samt oplæg og proces ift. udvalgt tema 1. Aftale om evt. yderligere afdækning af udvalgte sagstyper ved kommunen selv – Komponent har sagsscreeningsmaterialer og metode.
- 5 halvdagsmøder af 3½ time. Faglige oplæg fra Komponent og faglig proces inkl. opfølgning på prøvehandlinger – dvs. øjeblikkelig transfee og implementering af ny viden og praksis.
- Samme dag (dvs. 7 gange) – møde med nærmeste ledere ift. råd og vejledning eller ledelsessupervision.
- Møde med tværgående relevante direktører og chefer, f.eks. børn- og familie, jobcenter og ældreområdet ift. praksisafklaring og forventningsafstemning.
- Individuelle og forberedende møder med tværgående ledere, der er med i processen.
- Der afholdes halvdags fællesworkshop social samt andre relevante tværgående afdelinger – 3 stk.
Fase 4 foregår parallelt med fase 3
- Halvdagsworkshop ift. opsamling, prioritering og implementeringsaftaler med medarbejderne og nærmeste ledere
- Opsamling og afslutning med Direktør, chef og ledere
- ½ års opsamling – halv temadag
- 1 års opsamling – halv temadag
Bemanding og pris
Komponent sætter holdet til din kommune alt efter netop jeres udfordringsbillede. Komponent har udover de faste konsulenter en bred vifte af eksterne konsulenter, der rekvireres og deltager i de enkelte temadage alt efter behov. Primære konsulenter er chefkonsulent Maibritt Kuszon og chefkonsulent Lone Englund Stjer.
Pris for det beskrevne forløb er:
- Under 15 deltagere: 350.000 kr.
- Over 15 deltagere: 500.000 kr.
Beløbet svarer til ca. ½ år udgifter til én borger i botilbud.
Er der mere end 15 deltagere, stiller Komponent med to konsulenter i fremmøde. Dertil kommer udgifter til evt. ophold og transport. Der betales ikke for konsulenternes tid i transport.
Maibritt Kuszon
Maibritt er ekspert i drift og udvikling af det specialiserede voksenområde. Med udgangspunkt i mange års leder- og cheferfaring og Master i Organisationspsykologi gennemfører hun analyser og rådgiver kommuner om bl.a. styring, faglig ledelse og udvikling.
Som chefkonsulent i Komponent har hun bl.a. udviklet en tilgang og et analysedesign, som hjælper kommuner til at identificere de udgiftsdrivende faktorer i sagsbehandlingen. Det er bl.a. på baggrund af denne, at hun har gennemført analyser og efterfølgende udviklingsprocesser i en lang række kommuner.
Lone Englund Stjer
Lone har over 25 års erfaring med analyse, udvikling af indsatser og konsulentopgaver i kommunerne. Som chefkonsulent i Komponent arbejder Lone især med at skabe sammenhæng i indsatserne på de store velfærdsområder.
Gennem workshops og processer kan hun hjælpe jer til at skabe et udviklings- og effektfokus i opgaveløsningen, f.eks. gennem arbejdet med arketyper og/eller brugerrejser. Og så kan hun hjælpe jer til at sætte fokus på det tværfaglige arbejde og samarbejde, på ledelsesmæssige udfordringer og på arbejdet med at inddrage borgerne i sagsbehandlingen.