På dette lokale forløb går vi i dybden med skolebestyrelsens arbejde med tilsynsopgaven og elevernes inddragelse i arbejdet omkring tilsyn med et særligt blik på trivselsområdet.
Forløbets ambition er at danne grundlag for et meningsgivende skolebestyrelsesarbejde i håndterbare rammer, hvor skolens elever inddrages mere aktivt i arbejdet med at skabe bedre læringsmiljøer for alle gennem kvalitativt tilsyn.
Gennem tre effektive timer guides deltagerne på dette kursus gennem følgende punkter:
Tilsyn gennem evaluering af principper
- Opfølgning af principper
- Bevæger vi os i den ønskede retning?
- Retningsgivende/evaluerbare principper
- Hvordan får vi lavet de rigtige principper?
- Konkret arbejde med principper
- Succeskriterier
- SMART MÅL
- Gode eksempler
Tilsyn via data
- Afsæt i trivselsmåling
- Systematisk inddragelse af eleverne
- Vi ser på data sammen
- Med afsæt i lokale trivselsundersøgelser udvælges spørgsmål, der sættes særligt fokus på:
- Hvordan kan elevrådet inddrages i arbejdet med kvalitative data?
- Hvordan kan skolebestyrelsen arbejde med kvalitative data?
Tilsyn via skolens data-årshjul
- Hvilke data indgår i årshjulet?
Deltagelse i skoleudviklingssamtalen
- Hvordan kan tilsynsopgaven blive en konstruktiv del af skoleudviklingssamtalen med forvaltningen og synliggøre skolebestyrelsens perspektiv på skolens udvikling?
Kurset forløber sig over tre effektive timer, hvor deltagerne guides igennem en fremadrettet og retningsgivende proces for et meningsgivende, kvalitativt og inddragende skolebestyrelsesarbejde, hvor eleverne inddrages mere aktivt.
Kurset er en oplagt forlængelse af introduktionskurset for nye skolebestyrelser, og kan derved udgøre et årligt tilbagevendende møde mellem skolebestyrelse, ledelse, forvaltning og politikere. Men det kan også sagtens stå alene. Kurset tilrettelæggelses naturligvis, så det passer helt ind i jeres lokale kontekst.