Af journalist Tina Juul Rasmussen
Udviklende leg, gode læringsmiljøer og stærke børnefællesskaber.
Det er eksempler på pædagogiske målsætninger, som er svære at argumentere imod. De kommer børnene til gode i hverdagen og skal på sigt være med til at gøre dem til livsduelige borgere.
Målsætningerne indgår i den styrkede pædagogiske læreplan, men som både den nationale kvalitetsundersøgelse dokumenterede, og som mange kommuner selv har erfaret, har det vist sig sværere end som så at omsætte læreplanen i en praktisk, pædagogisk hverdag på dagtilbudsområdet.
Derfor har Tænketanken DEA og Komponent med støtte fra LEGO Fonden sat projektet Fælles om børnene i søen. Målet er netop at støtte kommunerne i arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan for at realisere det potentiale, som findes her.
Viden må ikke bare forsvinde
Projektet er på vej ind i sin anden fase og søger nu kommuner, som gerne vil udvikle viden, forankre metoder og skabe resultater på småbørnsområdet, fortæller Charlotte Hassø, selvstændig konsulent, der udfører opgaver på projektet for DEA. Fælles om børnene er en efterfølger til projektet Hvem vil børnene, som var LEGO Fondens bidrag til Småbørnsløftet.
- Vi ved fra det første projekt, at der kan være udfordringer med at realisere den styrkede pædagogiske læreplan. For nogle kommuner kan det handle om at etablere en refleksionskultur i de enkelte dagtilbud. Andre kommuner oplever at have arbejdet med et tema i en række år, men uden for alvor at kunne se de ønskede forandringer i praksis, fortæller hun.
- De spørger derfor naturligt sig selv, hvordan de kan forbedre deres understøttelse af dagtilbuddene, så ny viden bedre omsættes i den pædagogiske praksis. Og de efterspørger, at vi udfordrer og præsenterer dem for nye metoder, der kan bidrage til at opnå de resultater, de ønsker, siger Charlotte Hassø.
Kvaliteten svinger i kommunerne
En udfordring er også, pointerer hun, at der både på tværs af kommuner og ned i de enkelte dagtilbud – og nogle steder endda fra gul til rød stue – ikke er et ensartet kvalitetsniveau. Det viser, at der er et behov for at understøtte kommunerne i arbejdet med at realisere det fulde potentiale i læreplanen. Men det kræver et ledelsesmæssigt ophæng for at lykkes, understreger Charlotte Hassø.
- I Fælles om børnene arbejder vi derfor med at opbygge kommunernes kapacitet til at nå de mål for kvalitet i dagtilbuddene, som kommunerne ønsker – fra chefniveauet i forvaltningen ud til lederen, det pædagogiske personale i de enkelte dagtilbud og i samarbejde med de pædagogiske konsulenter, som blandt andre er dem, der skal bære viden og læring rundt til alle institutionerne, siger hun og fortsætter:
- For at forankre den dagsorden har vi brug for, at forvaltningsniveauet er med fra begyndelsen, dvs. chefen for området sammen med ledere fra nogle af daginstitutionerne i kommunen, som bidrager med vigtig praksisfunderet viden og erfaringer. For det er lederne, som kan sætte temaet på dagsordenen.
Vær med i tænkeboksen
Projektet arbejder også med at identificere andre problematikker: Er udfordringerne ens på tværs af kommuner, er der metoder og værktøjer, som virker bedre end andre til at løse dem, og hvordan kan kommunerne bedre reflektere over og evaluere den læring og viden, de opbygger?
For at finde svarene på de spørgsmål har projektet brug for kommuner, som vil bidrage med både udfordringer, erfaringer og bud på løsninger, der virker for dem. Det er gratis for kommunerne at deltage i forløbet, og projektarbejdet foregår helt konkret i en ’tænkeboks’, som udover møder også rummer aktiviteter i kommunerne.
Når projektet er færdigt, vil hver deltagende kommune stå med en individuel udviklingsplan for, hvordan man kan opbygge sin kapacitet til at realisere læreplanen. Projektarbejdet bygger på forandringsteoretiske metoder og omfatter også at definere mål, analysere udfordringer, tænke i sammenhængende strukturer og afprøve værktøjer lokalt.
Mellem møder og aktiviteter i tænkeboksen arbejder kommunerne på deres udviklingsplan, og på møderne får de inspiration og feedback på deres arbejde.
- Vores mål er at få opbygget et sammenhængende system, som kommunerne kan anvende på alle de temaer, kommunerne ønsker at arbejde med og opbygge deres kapacitet inden for. Og som formår at understøtte og løfte kvaliteten i alle kommunens dagtilbud, forklarer Charlotte Hassø.