Indhold
Mange kommuner oplever, at ovenstående spørgsmål kræver en mere bevidst strategi i forhold til rekruttering og talentudvikling bl.a. på grund af generationsskifte og få kvalificerede ansøgere.
Det kan bl.a. ske ved internt at dyrke og opbygge en ledelseskapacitet i kommunen.
Komponent udbyder lederafklaringsforløb til kommunens pædagoger og lærere, hvor de får mulighed for at afklare om ledelse er noget for dem.
Indhold på forløbet vil være at sætte skarpt på:
- Inddragelse af relevante og anerkendte ledelsesteorier
- Didaktisk tilrettelæggelse og teoretiske perspektiver om praksis og ind i praksis
- Retningsgivende refleksioner om ledelse og dilemmaer i ledelse
- Personlig afklaring om personlighed, kompetencer, styrker og eget udviklingspotentiale
- Spejlinger gennem besøg af ”rollemodeller”
- Videndeling om ledelse
- Erfaringsudveksling og netværk
Den kommunale kontekst er vigtig
Derfor vil den daglige leder på medarbejdernes arbejdsplads involveres og agere sparringspartnere/mentorer gennem forløbet samt forpligte sig til at stille konkrete ledelsesopgaver set ud fra, at ledelse ikke kan afprøves i et undervisningslokale, men at teori og praksis må gå hånd i hånd.
Forløbets form vil veksle mellem:
- Undervisningsdage
- Ledelseshandlinger i egen kontekst
- Sparrings- og afklaringssamtaler
Lærere og pædagoger på skole og dagtilbudsområdet, der er nysgerrige på ledelse og overvejer at ”tage springet”.