Lokalt ejerskab til dit projekt, færre konflikter, mere smidige processer og adgang til vigtig viden. Succesfuld borgerinddragelse har mange fordele, men hvordan får I succes med en involvering af borgerne, der rækker ud over de lovbestemte partshøringer og høringsrunder? Vi har spurgt Lise Holm-Rasmussen, der underviser i borgerinddragelse hos Komponent (tidl. COK), om et par gode råd til vellykket borgerinddragelse.
– Det vigtigste parameter, når vi taler borgerinddragelse, er, at man skal ville borgerne. Hvis man ikke interesserer sig for dem eller regner dem for noget og egentligt bare synes, at de er irriterende, så vil det uundgåeligt smitte af på processen, og de vil ikke føle sig hørt. Når det er sagt, så er nogle processer så svære, at man ikke kan lave ideel borgerinddragelse. Men selv dér er det vigtigt at kaste sig ud i det, så I hele tiden bliver klogere på, hvordan I inddrager borgerne i netop jeres kommune, siger Lise Holm-Rasmussen.
Hun har undersøgt holdningen til borgerinddragelse gennem en lang række interview med kommunale planchefer.
– Plancheferne synes, at det giver virkelig meget mening at arbejde med borgerinddragelse, og at borgerne kan bidrage med vigtig viden. De melder dog også tilbage, at det kan være udfordrende at få omsat de input, de får. Derfor er det vigtigt, at man er meget struktureret i sin tilgang, så man får høstet de mange fordele, der er ved vellykket borgerinddragelse, siger Lise Holm-Rasmussen.
Otte gode råd til borgerinddragelse
#1: Vær strukturerede
Når I arbejder med borgerinddragelse, er første skridt at finde ud af, hvad I vil have ud af det. Spørg jer selv, hvad formålet med inddragelsen er, og hvem I skal inddrage for at nå jeres mål. Først derefter kan I overveje formater og metoder, så I får skabt nogle processer, der understøtter formålet.
#2: Vær kreativ, men husk formålet
Det er fint at lave kreativ borgerinddragelse med masser af Post-it og gratis aftensmad, men hvis I ikke får fat i de rigtige input, så er I lige vidt. Selvom I har haft en god dag sammen med borgerne med masser af god energi og festfyrværkeri, så kan I stadig ende med en dårlig sag i lokalavisen, hvis borgerne ikke føler sig hørt, fordi I ikke bruger de input, I får.
#3: Husk at forventningsafstemme
Sørg for hurtigt at lave en forventningsafstemning med borgeren om, hvad der er givet, og hvad de har indflydelse på. Hvis de kun har ringe indflydelse, så skal I vælge inddragelsesformer, der afspejler det. Ellers stikker I folk blår i øjnene, og det er meget lettere at opnå en accept af de beslutninger, der er taget, hvis I spiller med åbne kort.
#4: Inddrag kun så meget, som der er behov for
Husk også, at I ikke skal inddrage folk mere, end der er behov for. Det er vigtigt, at vi bliver bedre til at arbejde med borgerinddragelse, og at borgerne bliver inviteret indenfor i en demokratisk proces, men hvis deres input ikke skal bruges til noget, så er det bedre at lade være.
#5: Inddrag så tidligt som muligt
Succesfuld borgerinddragelse handler ofte om tidlig inddragelse. Overvej, om I skal inddrage borgerne allerede inden den lovpligtige inddragelse, så I får adgang til den værdifulde viden, borgerne kan ligge inde med, tidligt i processen.
#6: Husk, at uenighed er ok
Ægte borgerinddragelse kræver, at I får skabt en ligeværdig dialog med borgeren. Det kræver, at I skal være klar til at lytte og anerkende, at de har et synspunkt. Det betyder ikke, at I skal være enige, det vigtige er at gøre sig umage med at lytte og forstå borgernes synspunkt.
#7: Afsæt tid og ressourcer
Borgerinddragelse kan være besværligt, det tager lang tid, og det er ikke altid let. Derfor er det noget, der skal afsættes tid og ressourcer til. Det betyder, at både politikere og ledere i kommunerne skal bakke op og have fokus på det, så de gode intentioner ikke drukner i den daglige drift.
#8: Spring ud i det
Borgerinddragelse er ikke noget, man bare kan, fordi man er en dygtig arkitekt eller ingeniør, det skal læres. Sørg derfor for, at I har de rigtige kompetencer og sørg for at øve jer, så I hele tiden bliver skarpere på, hvordan I inddrager netop jeres borgere. Kommunerne er forskellige, og nogle gange må man simpelthen bare kaste sig ud i det for at finde ud af, hvad der virker.