Af Benedicte Karlog Mortensen, kommunikationskonsulent i Aalborg Kommune. Artiklen er oprindeligt bragt i Aalborg Kommunes nyhedsbrev til organisationen.
”Jeg havde nogle forestillinger om, hvad jeg ville få ud af uddannelsen og nogle specifikke områder, hvor jeg mente, jeg kunne udvikle mig. Allerede da vi fik læsematerialet til uddannelsen blev jeg helt vildt inspireret”, fortæller Cerina Dalfoss afdelingsleder på Voksenbøgen.
Hun er en af de 22 deltagere på det første hold af forløbet Ny Fælles Lederuddannelse i Aalborg. Det er udviklet i et samarbejde mellem kommunen og Komponent. Der er taget udgangspunkt i grundmodulet ’Det personlige lederskab og forandring’ fra Den Offentlige Lederuddannelse (DOL).
Modulet tager udgangspunkt i det personlige lederskab, og er særlig relevant for nye ledere.
”Fordi der tages udgangspunkt I det personlige lederskab og forandring, er det relevant for alle som enten ikke har et personligt ledelsesgrundlag eller dem som gerne vil genbesøge det. Det lægger banen for, hvilken slags leder man ser sig selv som, og får sat ord på, om man faktisk gør, som man gerne vil gøre. Der er enormt meget plads og rum til at reflektere over sin egen praksis.”
Stort udbytte allerede
Undervisningen er fordelt på enkelte dage med cirka en måneds mellemrum, og derudover mødes man med sin læringsgruppe mellem undervisningsgangene. Holdet er på tredje undervisningsdag og Cerina har allerede fået stort udbytte.
"Mine forventninger til, hvad jeg skulle have ud af det her, er allerede overgået. Der er rigtig meget information og mange forskellige redskaber og teknikker, som jeg kan afprøve og reflektere over mellem undervisningsdagene.”
Giver værdi at møde andre ledere
Noget af det, som Cerina fremhæver er mødet med andre ledere
”Det er enormt inspirerende, fordi man møder ledere fra hele kommunen. Det er ledere fra andre forvaltninger og fra forskellige niveauer. Selvom man kommer fra forskellige steder, er ledelsesopgaven på mange måder den samme, og derfor lærer vi også meget af hinanden.”
Giver merit
Forløbet er tilrettelagt, så det både kan gennemføres som et kursus uden eksamenskrav og som et uddannelsesmodul, der kan indgå i opbygningen af en hel lederuddannelse på diplomniveau. Modulet giver merit til et tilsvarende modul i diplomuddannelse i ledelse (DIL).