For både Michael Torp, skoleleder på Ahlmann-Skolen i Sønderborg, og Mette S. Christensen, økonomisk konsulent i Lolland Kommune, har kurset Økonomistyring for skoleledere været både praksisnært og givende i forhold til lederjobbet. De mener, at de har fået en bedre forståelse for skoleøkonomi, ressourcetildeling og budgetopfølgninger, når det kommer til den strategiske sans og tænkningen af faglighed, ledelse og økonomi i en helhed.
- Jeg manglede en forståelse for, hvad der ligger bag ved talerne i skoleøkonomien, indleder Michael Torp, når han bliver spurgt til, hvilken udfordring han stod overfor, inden han meldte sig til kurset.
- Det var en gammel udfordring, der fik mig til at tilmelde mig. Jeg manglede indsigt i skoleøkonomi og måske kommunaløkonomi. Ikke bare kroner og ører, men lige så meget alt det som ligger bagved. Den viden kunne jeg ikke få på min arbejdsplads eller i kommunen, der måtte jeg kigger andre steder hen, uddyber Michael Torp og fortsætter:
- Jeg har fået indsigt i, hvilke prioriteringer man kan tage eks. i det politiske både lokalt og nationalt. Grundlæggende har jeg fået en større forståelse for, hvor meget man kan være med til at styre, når man har fået en solid indsigt, fortæller Michael Torp.
En lille ændring gør forskellen
I Lolland Kommune er Mette S. Christensen, der til daglig er økonomisk konsulent, helt på linje med Michael Torp.
- Jeg har været på kurset for nogle år siden, og jeg vurderede, at tiden var inde til, at kommunens skoleledere skulle afsted. Vi havde fået et stort udbytte af det tidligere, og det var vigtigt for os i Lolland Kommune, at prøve, at give vores skoleledere den samme indgangsvinkel til økonomistyring, da nogle er meget nye ledere mens andre har været med i rigtig mange år, forklarer Mette S. Christensen og fortsætter:
- Det kunne vi her på kurset, fordi man startede fra bunden og kom hele vejen rundt – lige fra skoleårets planlægning - hvordan er dit økonomiske råderum skruet sammen - og til, hvordan bruger man sit budget effektivt. Alt sammen med praktiske eksempler og konkrete redskaber til det videre daglige arbejde, uddyber Mette S. Christensen begejstret.
Mette S. Christensen har igennem kurset arbejdet med teori, men især med praktiske eksempler, som var meget anvendelige. Særligt fremhæver hun måden, hvorpå kursisterne blev tildelt siddepladser og grupper, som sparringsfremmende.
- Den måde hvorpå at vi blev fordelt i lokalet, gjorde, at vi blev tildelt forskellige siddepladser. Det gav rum for god sparring med nye mennesker, forklarer hun.
Et praksisnært kursus
Økonomistyring for skoleledere strækker sig over to dage og præsenterer en blanding af teori og modeller om økonomistyring på skoler samt eksempler fra praksis. Michael Torp lægger da også særlig vægt på, at han kan bruge kurset i sin dagligdag.
- Et helt konkret eksempel er, at jeg nu ved mere om, hvordan og hvad vi kan prioritere og styre både pædagogisk og fagligt. Det har kurset hjulpet meget til, uden jeg behøver at være en talnørd nødvenligvis, eksemplificerer han.
Han er derfor heller ikke i tvivl om, at kurset har givet ham nogle værdifulde redskaber, han kan bruge i sin ledergerning.
- Nu kan jeg se, hvor man laver prioriteringer, både lokal- og landspolitisk. Dét kunne jeg ikke på samme måde før, supplerer han og fortsætter:
- Den viden, som jeg har fået har fået af underviseren og de andre medkursister, har jeg brugt til at kunne spørge ”hvordan kan vi få gøre det her på min skole? runder Michael Torp af.
Klar anbefaling
Både Michael Torp og Mette S. Christensen sender deres bedste anbefalinger i forhold til kurset Økonomistyring for skoleledere, og de håber begge, at andre ledere og konsulenter vælger at kigge den vej.
- Når man har været på et kursus, kan det være svært at overføre den teoretiske viden til praksis, sådan var det ikke med Økonomistyring for skoleledere. Det var så mange praktiske eksempler, som var lige til at hive op ad lommen, når man kom hjem og skulle bruge dem, pointerer Mette S. Christensen.
Og Michael Torp følger trop. Han ser et stort potentiale i forhold til at folde økonomistyring ud i sin hverdag som leder eller konsulent.
- Det er meget målrette skoleledere og ledelse, og jeg mener, at man er forpligtet på også at gå ned i materien og komme i dybden. Ikke nødvendigst i selve regnearket; men på et mere overordnet plan er det vigtigt, når vi skal prioritere i de midler, som vi har, forklarer Michael Torp.