I dag er Hanne Fisker en stærk leder, der hviler i sig selv, men sådan var det ikke i starten. Da hun for tre år siden begyndte sin rejse, var overgangen fra kollega til leder en udfordring. Den Offentlige Lederuddannelse gav hende værktøjer og tilgange, som hjalp hende på vejen til at blive den selvsikre leder, hun er i dag.
Udgivet den 21-05-2021

”Jeg skal jo ikke være deres bedste ven. Jeg skal være en god leder.” 

Sådan siger Hanne Fisker i dag, hvor hun i tre år har arbejdet som teamleder på Plejehjemmet Falkenberg i Helsingør Kommune. Men da hun startede som leder, tænkte hun ikke sådan. Dengang havde hun svært ved at gå fra at være kollega til at være kollegaernes leder.

”Tidligere lå mit hjerte meget i driften, da det var der, jeg startede ud. Derfor var starten på mit lederskab lidt grænseoverskridende. For du kan simpelthen ikke være medarbejdernes gode ven og kollega, hvis du også skal lede dem. Det er du nødt til at have et andet perspektiv på,” fortæller Hanne Fisker.

Hun startede derfor i 2019 på Den Offentlige Lederuddannelse for netop at tilegne sig det perspektiv og lære at navigere i overgangen til lederskabet.

Det handler om at se den enkelte medarbejder

For Hanne Fisker var medarbejdersamtalerne en af de ledelsesopgaver, hun fandt særligt udfordrende.

”Det var ikke altid de nemme samtaler der skulle tages, og så var jeg den, der lige pludselig skulle sige nogle ting, som medarbejderen havde svært ved at høre. Det syntes jeg var svært i starten. Men uddannelsen har hjulpet mig til, at jeg i dag tør tage rollen som leder, og det gør det meget nemmere,” fortæller hun.

Valgmodulet Den Motiverende Samtale har især klædt hende på til at gennemføre medarbejdersamtalerne. Hun fortæller:

”I starten havde jeg svært ved at se, hvordan du kan være meget anerkendende, hvis det er en vanskelig samtale. Især hvis det er noget ved medarbejderens arbejdsgang, som skal korrigeres, noget som kan blive alvorligt. I en specifik situation valgte jeg bevidst at gå ind til samtalen med den indstilling, at medarbejderen skulle hjælpe mig med at løfte den her opgave, så vi fik klædt hende bedre på med de kompetencer, som hun manglede. Det var en meget positiv oplevelse, og de ting, som vi skulle have ændret på, arbejdede hun meget seriøst med,” siger Hanne Fisker om sit faglige udbytte fra uddannelsen.

En fyldt rygsæk

Hanne Fisker har tilegnet sig en lang række andre værktøjer på Den Offentlige Lederuddannelse, som hun bruger i sin dagligdag.

”Noget af det vi har lært, som jeg især bruger aktivt i min hverdag, er forståelsen for de forskellige typer af medarbejdere, der findes. Hvordan man kan bruge det til at vide, hvordan man bedst nudger dem i forskellige retninger, og hvilke værktøjer og arbejdsmetoder de trives bedst med,” uddyber hun.

Også i samspillet mellem de forskellige medarbejdere har Hanne Fisker haft stort udbytte af undervisningen. Hun fortæller:

”Før i tiden, når der kom et nyt menneske ind i et team, var det hende, der skulle indordne sig regler, normer og kulturen på arbejdspladsen. Men jeg har fået en stor øjenåbner i forhold til, at hver gang der sker noget nyt i en gruppe, for eksempel at der kommer en ny medarbejder ind, så er man faktisk nødt til at træde mange skridt tilbage og tænke teamudviklingen forfra,” siger hun.

Hanne Fisker er meget tilfreds med den viden og de værktøjer, som hun har tillært sig på Den Offentlige Lederuddannelse.

”Jeg ser den her uddannelse som at jeg har fået en rygsæk, hvor jeg kan trække rigtig mange forskellige værktøjer op af. Det er både i én til én medarbejdersamtaler, teamudvikling, og på en masse andre områder,” fortæller hun.

Hav styr på dit bagland!

Hvis du overvejer selv at begynde på Den Offentlige Lederuddannelse, så har Hanne Fisker ét soleklart råd til dig:

”Man skal simpelthen have styr på sit bagland!” fastslår hun, og uddyber:

”Det kræver mange ressourcer at starte på uddannelsen. Vi bruger meget tid og energi på forberedelse og selve undervisningen, og så arbejde ved siden af. Så man skal spørge sig selv: Hvordan er mit privatliv? Hvordan er min arbejdsplads? Det er vigtigt, at man har opbakning begge steder fra. Men når det så er sagt, så er lederuddannelsen jo enormt udviklende. Både for en selv, men også for ens arbejdsplads. Du kommer tilbage med en helt anden energi,” tilføjer hun.

I dag har Den Offentlige Lederuddannelse styrket Hanne Fiskers lederkompetencer og gjort hende selvsikker i sin lederrolle.

”Jeg har helt klart været en svamp i det her uddannelsesforløb – bare suget en masse fantastisk og spændende viden til mig. Jeg har fået enormt mange gode oplevelser og gennemgået mange ændringer, både i mit lederarbejde, men også som privatperson. Jeg vil mene, at Den Offentlige Lederuddannelse helt sikkert har været medvirkende til, at jeg i dag kan agere bedre i min lederstilling. Den har lært mig, hvad det vil sige at være leder,” afslutter en positivt stemt Hanne Fisker.

Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

HTI
Chefkonsulent
Hirse Tikjøb
JR
Studievejleder - DOL
Jane Rasmussen