Få indsigt i teorier, metoder og nyeste forskning om den attraktiv arbejdsplads, som hjælper dig til at forstå de organisationsdynamikker, der er afgørende for at medarbejdere føler sig motiverede af kerneopgaven og glade for arbejdspladsen.
Du udvikler dine evner til at identificere og reflektere over, hvordan de kommunikative aspekter får betydning for dit ledelsesmæssige og organisatoriske arbejde med at skabe den attraktive arbejdsplads. Vi undersøger, hvordan ledelseskommunikation kan motivere og inspirere medarbejderne til at yde deres bedste, og hvordan den kan skabe et positivt arbejdsmiljø, der fremmer trivsel. Vi ser også på, hvordan en stærk organisationsidentitet og en klar vision kan tiltrække de rette medarbejdere og give dem lyst til at blive.
Som led i undervisningen kommer du til at arbejde med kommunikative data fra egen organisation og du lærer at tilrettelægge organisatoriske kommunikative tiltag med henblik på at fremme den attraktive arbejdsplads. Vi sætter bl.a. fokus på planlægning og implementering af strategiske initiativer såsom onboarding-programmer, intern kommunikation og branding.
Prisen dækker undervisning, bøger (som du får tilsendt inden undervisningsstart), eksamen og forplejning på undervisningsdagene. Prisen er eksklusive moms.
På modulet får du:
- Kompetencer til at skabe og lede den attraktive arbejdsplads gennem kommunikative valg
- Indsigt i sammenhængen mellem den attraktive arbejdsplads og ledelseskommunikation
- Kommunikationsgreb, som du kan bruge til styrke den interne organisationskultur og kommunikationen med omverdenen
- Metoder til at indsamle data om organisationens kommunikative tiltag og til at tilrettelægge organisatoriske kommunikative tiltag for at skabe en attraktive arbejdsplads
Målgruppe
Modulet Ledelse, kommunikation og organisation – den attraktive arbejdsplads (5 ECTS) henvender sig til offentlige ledere og konsulenter, der arbejder HR-relaterede opgaver.
Mød dine undervisere
Mia Nyborg Jørgensen
Specialkonsulent i Komponent
Mia arbejder med ledelse, motivation og den attraktive arbejdsplads. Hun har de senere år arbejdet med generationsforskning fra ind-og udland samt holdt en lang række oplæg og workshops om ledelse af unge og på tværs af generationer.
I 2023 søsatte hun et partnerskab for kommuner, der skal være med til at skabe fremtidens attraktive arbejdspladser. Derudover brænder hun for at oversætte forskning til det konkrete og vedkommende i kommuner og regioner og skubbe lidt til 'plejer'.
Heidi Graff
Ekstern underviser i Komponent
Heidi er selvstændig ledelseskonsulent og underviser med særlig faglig interesse i organisationsudvikling, social kapital, implementering samt strategi i komplekse vilkår. Hun har mere end 30 års erfaringer som medarbejder og leder i både private og offentlige organisationer.
Hun skriver bøger og artikler om social kapital, ledelse på tværs og strategirealisering. Hun er optaget af at skabe arbejdspladser med fokus på kvalitet i både opgaveløsning og i de samarbejdsprocesser, som skal til for at løse opgaverne.
Fakta og formalia
Dette modul består af:
- 4 undervisningsgange
- vejledning
- opgaveskrivning
- mundtlig eksamen
Den skriftlige opgave har omfang af max. 5 sider per person.
Pensum udgøres af grundbøger (helt eller delvist) samt artikler, og udgør ca. 500 sider. Grundbøger udleveres og de elektroniske artikler lægges på mitKomponent.
Litteratur til hver undervisningsgang vil fremgå af lektionsplanen, som fremsendes ved endelig tilmelding til modulet.
For at blive optaget skal du minimum have en kort videregående uddannelse samt to års erhvervserfaring. Husk at uploade dokumentation for, at du kan optages
Modulet afsluttes med en kombinationsprøve, individuelt eller i gruppe. En kombinationsprøve er et skriftligt oplæg kombineret med en mundtligt prøve.
Den Offentlige Lederuddannelse
Dette modul er en del af Den Offentlige Lederuddannelse på diplomniveau (60 ECTS), som består af:
- 3 grundmoduler (3 x 10 ECTS)
- 3 valgmoduler (3 x 5 ECTS)
- 1 specialemodul (15 ECTS)