Kender du det? Du starter på et kursus, du bruger tid på efteruddannelse, men din chef har ikke tid til at tale om det, og du kunne faktisk godt bruge lidt mere opbakning fra ledelsen. Du glæder dig til at komme i gang; så en gang om ugen pakker du skoletasken med ny energi. Men når du vender tilbage til arbejdspladsen, mister du motivationen, fordi ingen rigtigt interesserer sig for, hvad du har lavet.
Derfor kan du ende med en følelse af, at du tager uddannelse fordi “det gør man”, og du har egentlig mistet gejsten og lysten til at vise, hvad du har lært, når hverdagen melder sig.
Det oplever mange administrative medarbejdere, der starter på Kommunomuddannelsen. Faktisk fortæller 42% i en ny undersøgelse, at de ikke føler, at lederne udviser interesse for uddannelsen.
– Det er et problem, fordi du jo bliver dygtigere som medarbejder, og det skal helst komme både dig og din afdeling til gode, fortæller Anne Steffensen.
Hun er chefkonsulent i Komponent med 20 års erfaring som chef og direktør i den kommunale sektor. Anne mener, at medarbejderne godt må kræve noget af deres chefer.
– Som medarbejder må du godt stille krav opad. Vi får de ledere, vi selv er med til at udvikle. Så i stedet for at vente, så skab interessen. Skriv til din chef, fortæl hvad du laver.
Et godt brand er din mulighed
Generelt er der stor opbakning til Kommunomuddannelsen fra de studerende. 3 ud 4, der har taget uddannelsen, føler en større faglig stolthed, og 4 ud 5 føler sig bedre rustet til at løse nye opgaver efter endt uddannelse. Og uddannelsen kan netop være din mulighed for at udvikle dig som medarbejder.
Når du vender tilbage til afdelingen, har du ny viden, og du har måske arbejdet med konkrete udfordringer, hvor du har opdaget nye og bedre måder at gøre tingene på. Derfor skal du se det som en mulighed, og du skal vifte med dit faglige flag – allerede inden, du begynder på uddannelsen.
– Det er ikke ond vilje, når ledelsen ikke engagerer sig. Noget skyldes tid og overskud, og måske et element af, at man glemmer hvilke kvaliteter, uddannelsen indeholder, fortæller Thøger Terp, chefkonsulent i Komponent.
Thøger mener, at medarbejderne skal se uddannelsen som en mulighed:
– Medarbejderne kan jo bidrage til at udvikle arbejdspladsen. Vi møder mange kommunale medarbejdere, der godt vil udvikle sig, og som godt vil bidrage og påtage sig nye opgaver.
Derfor handler det om at søge opbakning. Her er et par fif til, hvordan du kan få den.
Guide: Sådan får du opbakning
Tænk din uddannelse som en del af noget større
Efteruddannelse handler om din udvikling, men også om viden, som kan styrke din afdeling. Derfor skal du se uddannelsen som din mulighed for at bidrage til bedre løsninger, nye arbejdsgange og måske ligefrem nye måder at se tingene på. Din viden kan bidrage til en positiv udvikling - til glæde for flere.
– Du skal være stolt af din faglighed, derfor skal du se Kommunomuddannelsen som en vigtigt del af dit faglige felt. Det, der gør, at du og dine kollegaer udvikler jer, indleder Anne Steffensen
Vær opsøgende: Tal med din chef
Din chef har travlt, og det er ikke ond vilje, at hun ikke har spurgt ind til det forløb, hun lige har godkendt på en mail. Helt ærligt, chefen får mange mails, og hun skal holde mange bolde i luften. Derfor skal du gribe en af dem. Sæt et møde i kalenderen, inden du starter. Fortæl, hvad du forventer, og at du har brug for opbakning undervejs.
– Når din chef ikke viser interesse, så kan det være uvidenhed. Chefen ved simpelthen ikke, hvad der sker på Kommunomforløbet. Derfor kan du hjælpe din chef, hvis du fortæller, hvad du laver, siger Anne Steffensen.
Sørg for at lave klare aftaler
Start med en klar forventningsafstemning. Lav en plan for en række møder løbende og aftal, hvornår du skal præsentere din afsluttende opgave for afdelingen. Fortæl din chef, at du vil sikre, at din efteruddannelse kan bruges til noget. På den måde kan du vise, at alle får noget for pengene.
– Chefer vil godt have indspark fra medarbejderne. Og lederne har brug for medarbejdere, der vil påtage sig opgaver - og påtage sig at udvikle nye løsninger, fortæller Thøger Terp.
Byd ind løbende – vis hvad du har lært
Husk at byde ind med din viden løbende. Både din chef og din afdeling kan få glæde af din viden og ikke mindst den energi, du oplever, når du er på efteruddannelse. Derfor skal du vise det, og måske kan du overveje inden forløbet starter at spørge din chef, hvilke temaer og emner som vil kunne bruges i din afdeling.
– I sidste ende handler det om at skabe større kvalitet i den offentlige administration. Derfor er det vigtigt at styrke fagligheden hos den enkelte medarbejder, siger Thøger Terp.
Se efteruddannelse som en mulighed
Din organisation kan ofte gro fast i rutiner, fordi “sådan plejer vi at gøre”. Derfor kan du se efteruddannelse som en måde at udvikle dig og fællesskabet. Du får ny indsigt, og du vil opleve, at du får nye perspektiver på opgaver, der ofte driller. Brug din viden og den energi, og se det som en mulighed for at påtage dig nye spændende opgaver.
– Efteruddannelse er din unikke mulighed for at præge din arbejdsplads, og dermed kan du være med til at skabe forandring. Du kan helt konkret byde ind med løsninger, der kan nedbryde de dårlige vaner, afslutter Anne Steffensen.