Der findes mange definitioner på, hvad et arbejdsfællesskab er. Ifølge Katrine Brenner, der er chefkonsulent hos Komponent, hersker der en forståelse af, at arbejdsfællesskab kun handler om medarbejdergruppen - og det, mener hun, er forkert.
– Det er alle lag i en organisation, der kan indgå i et arbejdsfællesskab sammen. Det vil sige både medarbejdere, mellemledere, ledere, chefer og direktører. Et arbejdsfællesskab er en gruppe mennesker, der er afhængige af hinanden for at lykkes med deres fælles kerneopgave, siger Katrine Brenner.
Fællesskaber og kvalitet
Men hvad er arbejdsfællesskaber, og hvorfor er det vigtigt at arbejde med dem? Katrine Brenner tager udgangspunkt i forskningen om High Performance Teams og psykologisk tryghed, hvor man bl.a. har fundet ud af, at grupper, hvor kolleger er interesseret i hinanden, stiller spørgsmål og fremhæver det, der lykkes, performer bedre. Psykologisk tryghed handler om at turde lave fejl og tale om dem, og om at have plads til at stille de 'dumme' spørgsmål. Her viser forskningen, at grupper, hvor der er psykologisk tryghed, og som er gode til at give og modtage feedback, er bedre til at skabe resultater.
Fire brikker i det stærke arbejdsfællesskab
Katrine Brenner har i samarbejde med Arbejdsmiljø København, Københavns Kommune udviklet modellen 'Fire brikker i det stærke arbejdsfællesskab', som illustrerer fire elementer i et holdbart arbejdsfællesskab. De fire elementer knytter sig til forskellige typer af arbejdsfællesskaber, som findes i forskellige sammenhænge fx i projekter.
– Når vi arbejder med sammenhængskraften, et professionelt vi, fornemmelsen af at høre til og en opmærksomhed på den forskel, som vi skaber sammen, forbedrer vi vores chancer for at udvikle holdbart arbejdsfællesskab, der på en gang gør os gladere og mere kompetente medarbejdere, siger Katrine Brenner.