Bliv skarp på hvordan du håndterer aktindsigtssager og undgår fejl.

Hvorfor er kurset relevant

Reglerne om aktindsigt og indsigt er mange, og hvis kommunen begår fejl i disse sager og ikke får udleveret de rigtige ting, bliver den ofte beskyldt for forsøg på at skjule sandheden. Det kan udvikle sig til nogle rigtige møgsager.

Kursets indhold

Mange oplever, at det er svært at jonglere mellem de mange hovedregler og undtagelser og undtagelser til undtagelser og – for at det ikke skal være løgn - undtagelser til undtagelser til undtagelser, der findes i reglerne om aktindsigt og indsigt.

På kurset får du svar på spørgsmål som fx

  • Er der aktindsigt i dokumenter, der ikke er journaliseret?
  • Kan man forhindre aktindsigt i uheldige formuleringer i et dokument?
  • Er det ikke rigtigt, at der ikke er aktindsigt i interne dokumenter?
  • Hvad er forskellen på aktindsigt, dataudtræk, indsigtsret efter GDPR og aktindsigt efter miljøoplysningsloven?
  • Er der ikke en grænse for, hvor meget og hvor tit borgere og journalister kan bede om aktindsigt?
  • Hvordan håndterer man i det hele taget en anmodning om aktindsigt fra den kommer ind ad døren til den færdige afgørelse er klar?

Udbytte

På kurset bliver du introduceret og trænet i en metode til at holde styr på hovedregler og undtagelser, så du bliver sikker i at bruge reglerne, når nogen beder om aktindsigt. Du bliver i stand til at håndtere anmodninger om aktindsigt m.v., og kan navigere i hvad der skal udleveres og hvad der kan undtages fra indsigt.

Undervisere/ Oplægsholdere

På kurset underviser chefkonsulent Natalia Lehnsdal og chefkonsulent Karin Hoffmann-Hansen. De håndterer til daglig aktindsigtssager i KL. Desuden svarer de løbende på telefoniske henvendelser fra kommunerne om aktindsigt. De er begge erfarne undervisere.

3.950 kr.
Sted og startdato
København: 24. marts 2025
Varighed: 1 dag
Se tid og sted for det valgte forløb
KL-Huset, Weidekampsgade 10, 2300 København S
24. marts 2025 kl. 9.00 - kl. 16.00
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning og materialer Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne.

Er du i målgruppen?

Kurset er for dig, der håndterer sager om aktindsigt i kommunen, uanset om du er administrativ medarbejder, sagsbehandler eller på anden vis håndterer eller rådgiver i sager om aktindsigt. Kurset er både for nye medarbejdere og erfarne, som ønsker at få reglerne opfrisket.

Program

Velkomst og præsentation
Tavshedspligt og åbenhed og systemet i reglerne om aktindsigt
Pause
Parters adgang til aktindsigt i egne sager (partsaktindsigt efter forvaltningsloven)
Pause
Parters adgang til aktindsigt i egne sager - fortsat
Frokost
Borgernes adgang til indsigt i oplysninger om sig selv (egenacces efter offentlighedsloven + indsigt efter databeskyttelsesreglerne)
Pause
Offentlighedens adgang til aktindsigt i kommunens sager, dokumenter og oplysninger samt dataudtræk (aktindsigt efter offentlighedsloven)
Pause
Miljøoplysningsloven
Proces og formalia
Farvel og tak for i dag
Kurset er tilrettelagt med udgangspunkt i kommunale eksempler og cases, som deltagerne skal løse undervejs i de to dage.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

LJB
Koordinator
Lena Judith Buckflash
MN
Chefkonsulent
Martin Nielsen