Sygefravær udfordrer mange kommuner. Særligt på velfærdsområderne er kommunerne tynget af et højt sygefravær, som gør det svært at planlægge, fratager borgerne værdifuld tid sammen med det faglige personale og forringer mulighederne for at løfte den kommunale kerneopgave.
Langt de fleste kommuner har heldigvis også fokus på sygefravær, og et hav af initiativer og indsatser sættes hvert år i søen for at sænke antallet af sygedage blandt medarbejderne. Kommunerne deler gode metoder med hinanden og afprøver nye initiativer. Nogle gange har de positiv effekt, men ofte har de ikke. Det store fald i sygefravær udebliver i hvert fald, når man ser på data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.
Heidi Bødker Gantzel fra Komponent er datanørd, og hun er dykket ned i al den data om sygefravær, som er til rådighed via KRL. Hendes fund er bemærkelsesværdige.
- Selvfølgelig er det positivt, når sygefraværet falder lidt. Men har man et sygefravær på 17,4 fraværsdagsværk pr. fuldtidsansat i en gennemsnitlig kommune, svarer det omregnet til - hold nu fast – 34.230 kalenderdage, hvor medarbejdere er fraværende på grund af sygdom. Hvis man sætter en masse initiativer i gang og oplever et fald på f.eks. 0,5 dage, er det selvfølgelig positivt. Men det er en dråbe i havet, for der er stadig 33.500 dage, hvor borgerne ikke møder det faste personale, forklarer Heidi Bødker Gantzel.
Det er især de store velfærdsområder, der oplever højt sygefravær. Men det er også her, at langt de fleste kommunale medarbejdere er ansat, og derfor kan det i langt de fleste tilfælde betale sig at sætte fokus på velfærdsområderne først, siger hun.
Mange bække små flytter… ikke noget
Desværre oplever Heidi ofte, at kommunernes indsats for at nedbringe sygefraværet er lidt for famlende, selvom den er velment.
- Der er meget videndeling på området, og kommunerne er gode til at afprøve idéer, som har virket i andre kommuner. Men for det første bliver man ikke klogere på, hvad der rent faktisk virker, når man gør flere ting på en gang. Og for det andet bruger kommunerne mange kræfter på at finde på noget nyt i stedet for at følge op på, om de værktøjer og politikker, man allerede har indført, virker efter hensigten, siger Heidi Bødker Gantzel.
Hun fremhæver samtidig, at sygefravær i høj grad er en ledelsesopgave:
- Som kommunal leder er man både leder af en gruppe medarbejdere og leder af den opgave, man er ansat til. Som leder skal man både turde tage lederskab over for medarbejderen og over for opgaven. Det betyder, at man skal turde italesætte sygefravær, både i konstruktiv dialog med den enkelte og som en del af udviklingen af kulturen på arbejdspladsen. Data kan gøre den samtale nemmere, fordi det giver et faktuelt udgangspunkt for dialogen, forklarer hun.
Data giver viden, der afliver myter og strukturerer indsatser
Heidi har et helt konkret bud på, hvordan kommunerne kan gribe opgaven an, så de får taget sygefraværsproblematikken ved roden.
Svaret ligger naturligvis i data.
- Kommunerne har enorme mængder af data til rådighed, som kan hjælpe dem til at blive klogere på, hvor problemet er størst. Kigger man på den data sammen med de, der kender medarbejdergruppen bedst, kan man ofte finde gode forklaringer på, hvorfor tallene ser ud som de gør. Og når man har forklaringerne, er det nemmere at gøre noget ved det, siger Heidi Bødker Gantzel.
Hun har tidligere hjulpet kommuner med at skabe overblik over deres data om sygefravær. Ved at strukturere data på en ordentlig måde, får du skabt et informationsgrundlag, som kan bruges i dialogen om, hvordan man mindsker sygefraværet.
- Der findes mange myter i dialogen om sygefravær, som aldrig bliver af- eller bekræftet med det resultat, at man reproducerer dårlige vaner og på sigt skaber en sygefraværskultur, som ikke er bæredygtig. Data giver os nogle indsigter, som kvalificerer dialogen og de indsatser, vi sætter i værk. Man kan få punkteret myterne og dokumenteret fakta, fortæller Heidi Bødker Gantzel.
Hun refererer bl.a. til en dialog, hun tidligere har haft med en kommune, som bar rundt på en fortælling om, at elever var ofte syge, og derfor iværksatte man indsatser særligt målrettet elever. Men når man kiggede på data, var der reelt meget få elever i kommunen, og en stor indsats viste sig at rykke meget lidt ved det samlede sygefravær.