Har du også hørt om kommunernes nye tilslutning til PSRM? Det er ikke bare et nyt system; det er en gylden mulighed for at tænke helt nyt om, hvordan vi laver kommunal opkrævning i den enkelte kommune. Og det er her, vores 1-1 dages kursus kommer ind i billedet.

Vi skal ikke bare sidde fast i de gamle rutiner. Med tilslutningen til PSRM kan vi kommunalt arbejde smartere, hjælpe borgerne bedre og styrke samarbejdet i hele kommunen. Og det bedste ved det? Efter kurset - som løber over 2 dage med 'mellemrum' - vil du og dine kolleger være klar til at hoppe med på bølgen og bruge PSRM som et springbræt til endnu bedre kommunal opkrævning. Så tilmeld jer flere fra samme kommune – og få mest muligt med hjem til den kommunale opkrævningshverdag.

Det handler nemlig om nye samarbejder indenfor kommunal opkrævning, hvor fokus er på at bygge bro mellem afdelinger og sikre en mere helhedsorienteret, effektiv og borgercentreret opkrævning. Med dette kursus sikrer du, at dine medarbejdere vender tilbage med en fælles forståelse, som kan styrke samarbejdet i kommunen og optimere opkrævningsprocesserne.

I løbet af disse to dage - med 'mellemrum' mellem dagene - vil du dykke ned i:

  • Hvordan sikrer vi, at de krav der bliver rettet mod borgerne, er retsgyldige fra begyndelsen?
  • Udfordringer og muligheder ved tilslutning til PSRM - Gældsstyrelsens mest effektive inddrivelsesværktøj.
  • Potentielle snubletråde ved bortfaldsreglerne.
  • Forældelsesreglernes påvirkning på opkrævningsprocessen.
  • GDPR's rolle i udvekslingen af oplysninger med Gældsstyrelsen.
  • En helhedsorienteret og digital tilgang til interaktionen med borgerne.
  • Forbedring af helhedsorienteret samarbejder for at styrke den kommunale opgaveløsning med borgeren i fokus.
  • Den gode sagsbehandling og dens vigtighed.

Undervejs får du derfor en grundig opdatering i reglerne indenfor kommunal opkrævning med primær fokus på PSRM, regler om forældelse, bortfald og udveksling af oplysninger mellem kommunerne og med Gældsstyrelsen, og samtidig styrker du dit netværk på tværs af den kommunale familie.

Har du allerede deltaget nogle af de andre år, og tænker at det sikkert ikke er noget for mig – igen? Så læs alligevel videre – og lad os inspirere dig til nye måder at lære specifikt stof på.

Vores dage handler om at gøre dig – og flere i jeres opkrævningsenhed - dygtigere og bedre som opkrævningsmedarbejder sammen med andre opkrævningsfolk, hvor du samtidig kommer til få ideer og inspiration til at gentænke jeres lokale opkrævningsopgave anno 2024.

”Der skal knofedt til for at gøre det rigtigt - og det er lige præcis det den kommunale opkrævning skal gøre i denne tid, hvor bevågenheden er på opkrævningen!” Citat fra deltager på modulet ’Kommunal opkrævning 10 ECTS’.

Hvem møder jeg som undervisere på dagene?

Michael Møller, MMD og professionsbachelor i jura, specialkonsulent i KL siden 2019. Har 28 års erfaring med kommunal opkrævning - heraf de 22 som leder/centerchef i en mellemstor kommune og Danmarks største kommune.  Derudover arbejder han som faglig konsulent for Schultz og er forfatter til mange af rapporterne i LovGuide Opkrævning og Borgerserviceguider om opkrævning. Rapporter og Guider, der også anvendes på kommunomfaget “Kommunal Opkrævning” - et fag som Michael underviser i for Komponent.

Karen Revsbech er uddannet jurist og har mere end 40 års erfaring fra den offentlige sektor, herunder som leder og topchef i den kommunale verden. Hun arbejder som konsulent, underviser, censor og lærebogsforfatter, og underviser bl.a. i fagene “Borgeren i centrum i det offentlige Danmark”, “Fremtidens digitale administration – Digitalisering på din arbejdsplads” samt i fagene Forvaltning og i Organisation i kommuner og regioner hos Komponent.

Fælles for dem begge er indsigt, erfaring og forankring i en dagligdag fyldt med konkrete og komplekse sager indenfor kommunal opkrævning og borgerservice. Både Karen og Michael er Komponents undervisere på det formelt kompetencegivende modul – “Kommunal Opkrævning” 10 ECTS – Se mere her:

Godt for din leder at vide – som måske også skal med?

Hvis du giver os lov, kære leder, så garanterer vi en opkrævningsmedarbejder, som har et opdateret indblik og forståelse for kommunal opkrævningspraksis, forvaltningsretten og det tværgående samarbejde i kommunen med borgeren i centrum. Det skaber et kvalitetsløft i jeres daglige arbejde, og medarbejderen bliver bedre i stand til at træffe selvstændige, korrekte og sikre afgørelser indenfor opkrævningen. Mest effekt og konkrete anderledes handlinger i den kommunale opkrævningshverdag sker – hvis I er flere med fra afdelingen eller de afdelinger i kommunen, som I samarbejder med.

Hvad har tidligere deltagere sagt om forløbet med vores undervisere?

”Det kan bruges direkte i min hverdag”
”Højt fagligt niveau med bred viden og begge er gode til at formidle lovgivningen forståeligt og med praktiske eksempler”
”Jeg er stadigvæk mæt (det er positivt ment)!”
”Har intet at klage over. Det har haft så højt udbytte for mig og så mange ting jeg kan tage med hjem og arbejde videre på. Tak for det.”
”Godt med et fag-kursus, da det er rart at blive opdateret. Så gerne flere af dem, tak!”

Hos os eller jer?

Kurser behøves ikke altid at handle om ’at komme ud af huset’. Hvis I tænker på at arrangere et skræddersyet kursus, der finder sted på jeres eget arbejdssted, så se om I kan samle mindst 12 kolleger, der synes, det lyder som en god idé. Når I har fået gang i gruppen, er det bare at sende en mail til os på hej@komponent.dk , og så sætter vi et møde op – enten ansigt til ansigt eller online. Vi vil gerne høre mere om jeres tanker, herunder praktiske ting som hvor kurset skal holdes, hvornår det skal være, og hvordan I kan få støtte fra Kompetencefonden.

Sammen finder vi ud af, hvad kurset skal indeholde, og vi sørger for at tage højde for jeres ønsker, om det nu er bestemte emner, I gerne vil dække, eller noget specielt læsemateriale, I gerne vil bruge.

Når alle detaljer er på plads, sender vi jer et tilmeldingslink, og så er det bare at glæde sig. Efter 6-8 uger er kurset klar til at rulle

 

Varighed: 2 dage
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer, forplejning samt overnatning i enkeltværelse. Du opnår rabat på 10% - hvis du er kommunomstuderende eller er tidligere kommunomstuderende. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristens udløb.

Er du i målgruppen?

Kurset henvender sig til erfarne medarbejdere med opkrævningsfunktioner.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

MN
Chefkonsulent
Martin Nielsen
Lene Sloth Jørgensen
Koordinator
Lene Sloth Jørgensen