I projektet har vi samarbejdet med DAV (De Anbragtes Vilkår), som har peget på en række dilemmaer set fra et børneperspektiv - dem kan I dykke ned i her.

Vi har registreret en række dilemmaer set fra et børneperspektiv, som det er godt at være opmærksom på i det digitalt socale arbejde. 

Læs mere Læs mindre
 

Tilgængelighed

Digital kommunikation gør rådgiveren mere tilgængelig for den unge. Kommunikationen kan være mere direkte og i højere grad foregå på de unges præmisser.

Læs mere Læs mindre

Distance

Digital kommunikation kan, hvis det benyttes i meget høj grad, skabe en følelse af relationen som uægte og at man ikke rigtig kender rådgiveren.

Læs mere Læs mindre

Derfor skal man sikre, at digital kommunikation ikke bliver en erstatning for en reel og virkelig relation mellem den unge og rådgiveren. Derudover skal man være opmærksom på, at ikke alle unge har adgang til deres egen telefon eller computer, som skal bruges til denne type af kommunikation.

Overvej:

  • Hvordan kan man sikre, at digital kommunikation ikke gør relationen mellem ung og rådgiver upersonlig?
  • Hvordan (hvis overhovedet) skal man kommunikere digitalt med unge der ikke har adgang til telefon eller computer?
Læs mere Læs mindre
 

Tryghed

Digital kommunikation kan øge trygheden og autonomien hos den unge, da de selv er direkte involveret i kommunikationen, har adgang til den og kan dokumentere, hvad der skrives.

Læs mere Læs mindre

Usikkerhed

Det kan dog også skabe usikkerhed hos den unge, da konsekvenserne af hvordan kommunikationen kan gemmes og blive brugt af myndighederne er svært at gennemskue.

Læs mere Læs mindre

Derfor er det vigtigt at være meget transparant og tydelig om hvordan kommunikationen bruges af rådgiveren, for at sikre mod en følelse af deling uden den unges vidende.

Overvej:

  • Hvordan kan man sikre tryghed i behandlingen af kommunikation fra den unge på en forståelig og acceptabel måde?
Læs mere Læs mindre
 

Tillid

Digital kommunikation kan øge den unges tillid til processen, fordi kommunikationen kan tage udgangspunkt i deres behov og ikke rigide møde- eller åbningstider. Samtidig styrker tilgængeligheden følelsen af at rådgiveren ”er der” for den unge, når de har brug for dem, hvilket ligeså styrker tilliden i relationen.

Læs mere Læs mindre

Mistillid

På den anden side kan det skabe usikkerhed om hvem der er på den ”den anden side” af skærmen. Ikke at sidde i samme rum gør det sværere for både den unge og rådgiveren at være sikker på, at der ikke er andre i rummet som observerer eller påvirker samtalen og at man taler med den man tror man taler med.

Læs mere Læs mindre

Derfor er det vigtigt at skabe tryghed og tillid i brugen af teknologi i relationen.

Overvej:

  • Hvordan kan man skabe en tillidsfuld digital relation?
Læs mere Læs mindre
 

Forstået

Ved at give unge andre måder og medier til at udtrykke sig på og igennem styrker man deres mulighed for at kommunikere. Ved at benytte digital kommunikation kan lydbeskeder, videoer og billeder bruges af den unge og rådgiver til at supplere kommunikationen.

Derudover kan muligheden for betænkningstid og overvejelse om formulering sammenlignet med en ”live” samtale og muligheden for hurtige og mindre forpligtende beskeder også givet den unge flere muligheder for at inddrage rådgiveren alt efter behov.

Øget kommunikation øger rådgiverens mulighed for at forstå den unge og derved også dennes mulighed for at føle sig set, hørt og forstået.

Læs mere Læs mindre

Misforstået

Modsat kan digitale kommunikationsmuligheder også føre til misforståelser.

Skriftlig kommunikation kan føre til flere misforståelser end mundtlig og rådgiverens sprog kan være svært for den unge at forstå og afkode.

Derudover tillader hurtigere kommunikation også uovervejet eller følelsesladet kommunikation, som kan være svær at trække tilbage.

Læs mere Læs mindre

Derfor er det vigtigt at sætte nogle klare ramme for hvordan kommunikationen foregår, for at sikre at mod misforståelser.

Overvej:

  • Hvordan kan man som rådgiver sikre sig mod misforståelser?
  • Hvordan håndterer man emotionel ”hurtig” kommunikation fra den unge på fx SMS?
Læs mere Læs mindre
 

Opmærksomhedspunkter

Udover ovenstående dilemmaer udpegede De Anbragtes Vilkår nogle centrale opmærksomhedspunkter om børn og unges rolle i digital kommunikation:

  • Vigtigt at sikre at unge reelt inddrages og høres
  • Vigtigt at de unge bliver klædt ordentligt på og får en introduktion til hvad man kan og ikke kan forvente af den digitale kommunikation
  • Vigtigt at overveje, hvilket ansvar de unge får for kommunikationen
  • Vigtigt at overveje, om der er emner der er for store til fx online samtaler eller SMS’er mm.
  • Digital kommunikation må aldre blive ”den nemme løsning” eller ”den billige løsning” – det skal være den løsning der passer de unge bedst
Læs mere Læs mindre

Om parterne

Bag projektet står VIVE, KL og Komponent.
KL og Komponent har stået for udviklingssporet, mens VIVE har stået for forskningssporet.

Projektet er finansieret af TrygFonden.

Læs mere Læs mindre
hånd i hånd
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig.