Dilemmaer
Vi har registreret en række dilemmaer set fra et børneperspektiv, som det er godt at være opmærksom på i det digitalt socale arbejde.
Tilgængelighed
Digital kommunikation gør rådgiveren mere tilgængelig for den unge. Kommunikationen kan være mere direkte og i højere grad foregå på de unges præmisser.
Distance
Digital kommunikation kan, hvis det benyttes i meget høj grad, skabe en følelse af relationen som uægte og at man ikke rigtig kender rådgiveren.
Derfor skal man sikre, at digital kommunikation ikke bliver en erstatning for en reel og virkelig relation mellem den unge og rådgiveren. Derudover skal man være opmærksom på, at ikke alle unge har adgang til deres egen telefon eller computer, som skal bruges til denne type af kommunikation.
Overvej:
- Hvordan kan man sikre, at digital kommunikation ikke gør relationen mellem ung og rådgiver upersonlig?
- Hvordan (hvis overhovedet) skal man kommunikere digitalt med unge der ikke har adgang til telefon eller computer?
Tryghed
Digital kommunikation kan øge trygheden og autonomien hos den unge, da de selv er direkte involveret i kommunikationen, har adgang til den og kan dokumentere, hvad der skrives.
Usikkerhed
Det kan dog også skabe usikkerhed hos den unge, da konsekvenserne af hvordan kommunikationen kan gemmes og blive brugt af myndighederne er svært at gennemskue.
Derfor er det vigtigt at være meget transparant og tydelig om hvordan kommunikationen bruges af rådgiveren, for at sikre mod en følelse af deling uden den unges vidende.
Overvej:
- Hvordan kan man sikre tryghed i behandlingen af kommunikation fra den unge på en forståelig og acceptabel måde?
Tillid
Digital kommunikation kan øge den unges tillid til processen, fordi kommunikationen kan tage udgangspunkt i deres behov og ikke rigide møde- eller åbningstider. Samtidig styrker tilgængeligheden følelsen af at rådgiveren ”er der” for den unge, når de har brug for dem, hvilket ligeså styrker tilliden i relationen.
Mistillid
På den anden side kan det skabe usikkerhed om hvem der er på den ”den anden side” af skærmen. Ikke at sidde i samme rum gør det sværere for både den unge og rådgiveren at være sikker på, at der ikke er andre i rummet som observerer eller påvirker samtalen og at man taler med den man tror man taler med.
Derfor er det vigtigt at skabe tryghed og tillid i brugen af teknologi i relationen.
Overvej:
- Hvordan kan man skabe en tillidsfuld digital relation?
Forstået
Ved at give unge andre måder og medier til at udtrykke sig på og igennem styrker man deres mulighed for at kommunikere. Ved at benytte digital kommunikation kan lydbeskeder, videoer og billeder bruges af den unge og rådgiver til at supplere kommunikationen.
Derudover kan muligheden for betænkningstid og overvejelse om formulering sammenlignet med en ”live” samtale og muligheden for hurtige og mindre forpligtende beskeder også givet den unge flere muligheder for at inddrage rådgiveren alt efter behov.
Øget kommunikation øger rådgiverens mulighed for at forstå den unge og derved også dennes mulighed for at føle sig set, hørt og forstået.
Misforstået
Modsat kan digitale kommunikationsmuligheder også føre til misforståelser.
Skriftlig kommunikation kan føre til flere misforståelser end mundtlig og rådgiverens sprog kan være svært for den unge at forstå og afkode.
Derudover tillader hurtigere kommunikation også uovervejet eller følelsesladet kommunikation, som kan være svær at trække tilbage.
Derfor er det vigtigt at sætte nogle klare ramme for hvordan kommunikationen foregår, for at sikre at mod misforståelser.
Overvej:
- Hvordan kan man som rådgiver sikre sig mod misforståelser?
- Hvordan håndterer man emotionel ”hurtig” kommunikation fra den unge på fx SMS?
Opmærksomhedspunkter
Udover ovenstående dilemmaer udpegede De Anbragtes Vilkår nogle centrale opmærksomhedspunkter om børn og unges rolle i digital kommunikation:
- Vigtigt at sikre at unge reelt inddrages og høres
- Vigtigt at de unge bliver klædt ordentligt på og får en introduktion til hvad man kan og ikke kan forvente af den digitale kommunikation
- Vigtigt at overveje, hvilket ansvar de unge får for kommunikationen
- Vigtigt at overveje, om der er emner der er for store til fx online samtaler eller SMS’er mm.
- Digital kommunikation må aldre blive ”den nemme løsning” eller ”den billige løsning” – det skal være den løsning der passer de unge bedst
Om parterne
Bag projektet står VIVE, KL og Komponent.
KL og Komponent har stået for udviklingssporet, mens VIVE har stået for forskningssporet.
Projektet er finansieret af TrygFonden.