En af de største udfordringer for kommunerne nu og i de næste 10 år er velfærdsgabet; gabet mellem efterspørgslen på velfærd og service fra bl.a. en voksende gruppe af ældre borgere koblet med knap adgang til ressourcer. For en gangs skyld handler det ikke kun om kroner og øre. Ressourcerne, i form af den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft, er simpelthen ikke til stede i Danmark. Digitalisering og teknologi er et af de mange håndtag, vi skal gribe i.
I 2020 blev Danmark placeret på en flot fjerdeplads i OECD’s Digital Government Index, der er en international benchmark for digitalisering i den offentlige sektor. Det kan vi godt være stolte af – uden at den flotte placering skal blive en sovepude.
For selv uden gabet mellem forventninger, efterspørgsel og ressourcegrundlag ser vi ind i et betydeligt opgavepres på de store velfærdsområder, når vi taler digitalisering. Som borgere forventer vi eksempelvis sammenhængende digitale løsninger, der tilpasses til den enkelte. Derudover skal løsningerne kunne leveres på de platforme, vi anvender mest – og selvsagt være helt tip-top i forhold til datasikkerhed.
Find inspiration hos de bedste
Ser vi på digitalisering i det offentlige, lever mange løsninger allerede op til forventningerne. Men ikke alle. Og forventningerne har det med at stige – hurtigt og hele tiden. Derfor skal vi bygge vejen, mens vi går, og udvikle fremtidens velfærd, mens vi sikrer leverancen af den dagsaktuelle opgave.
Den udfordring har kommunerne i Danmark i høj grad taget op. Der opbygges lige nu meget læring og erfaring med den digitale understøttelse af velfærdsudviklingen – både i de offentlige organisationer og i tætte og forpligtigende relationer mellem offentlige og private aktører. Men også andre lande og sektorer kan inspirere os. Her er det f.eks. relevant at vende blikket mod øst.
Sammen med bl.a. Danmark har Estland gjort sig positivt bemærket i forhold til velfærdsudvikling og offentlig digitalisering. I Estland har de valgt en anden, men inspirerende vej for en på mange måder tilsvarende offentlig sektor - måske til dels som resultat af den blanke tavle, de stod med efter løsrivelsen fra Sovjetunionen.
Den estiske vej handler bl.a. om etablering af signaturprojekter som xRoads (en platform til sikker udveksling af data og modulopbygning) og iHealth (der dækker datahåndtering i forhold til indsatser på sundhedsområdet), men i lige så høj grad om den politiske, faglige og ledelsesmæssige forankring af velfærdsudvikling og digitalisering. Og så har Estland virkelig godt fat i indsatsen på cybersikkerhed. De er simpelthen langt fremme både mht. teknologi og digitalt mindset i det offentlige.
Danmarks gode placering i forhold til digitalisering af den offentlige sektor er bl.a. et produkt af inspiration hentet fra andre lande – og efter min mening er vi slet ikke færdige med at lade os inspirere.
Derfor sætter Komponent og KL også fokus på de estiske erfaringer, med studieture til Tallinn for kommunale direktører og forvaltningschefer , hvor vi stiller skarpt på nogle af de områder, hvor vi fortsat kan lade os inspirere til en succesfuld digital transformation i de danske kommuner.
Læs mere om studieturen her >>