Bliv inspireret til hvilke konkrete arbejdsmetoder og redskaber, som med fordel kan tages i brug for at forankre FLIS ledelsesmæssigt og organisatorisk.
KL og Komponent (tidl. KLK, red.) har samlet en række cases, der beskriver arbejdet med at forankre FLIS ud fra seks forskellige temaer: implementering og anvendelse, organisering, ledelsesmæssigt fokus, validering af data, kultur og samarbejde på tværs af kommuner.
Hvert tema indledes med en generel beskrivelse af arbejdet med at forankre anvendelse af FLIS-data og anden data/ledelsesinformation, hvorefter de konkrete arbejdsmetoder og redskaber, som de tre casekommuner har anvendt, beskrives.
Konkrete handlinger
Det første tema i casesamlingen beskriver forskellige måder at implementere og anvende data fra FLIS samt den måde, de tre casekommuner har valgt at anvende FLIS-data. Der er tale om de helt overordnede valg i forhold til kommunens formål med at anvende FLIS-data og forskellige tilgange til, hvordan man kan komme i gang med implementeringen og/eller arbejdet med at forankre anvendelsen af FLIS-data i organisationen.
Herefter gennemgås temaerne i forhold til organisering omkring arbejdet med FLIS, ledelsesmæssigt fokus, validering af data, kultur og samarbejde på tværs af kommuner. Casesamlingen afsluttes med beskrivelser af hver af de tre casekommuners implementering af FLIS.
På tværs af de forskellige temaer inddrages der løbende erfaringer fra de tre kommuner, og hvert tema afsluttes med forslag til konkrete handlinger.
Eksempelbank
Kommunerne efterspørger i høj grad inspiration og vejledning til, hvordan FLIS kan anvendes og skabe værdi. Derfor har KL også oprettet FLIS-eksempelbank, som har til formål at øge vidensdelingen mellem FLIS-kommunerne. Her kan kommunale FLIS-brugere let få overblik over og inspiration til, hvordan FLIS kan bringes mere i spil i den enkelte kommune. Læs mere på: https://www.kombit.dk/indhold/flis-eksempelbank